هنوز دچار رکود هستیم و رونق اقتصادی ایجاد نشده است/ رفتار آمریکایی‌ها باید رصد شود

10:00 - 27 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۸۰۱۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز دچار رکود هستیم و رونق اقتصادی ایجاد نشده است؛ گاه در برخی جلسات که مربوط به موضوعات مالیات است بنده می‌گویم که ما باید کمک کنیم تا اقتصاد رونق پیدا کند لذا تا تولید و صادراتمان فعال نشود شرایطی برای کسب ثروت نخواهیم داشت.
/به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ،علی لاریجانی امروز در ششمین کنفرانس «نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری»  که در تالار مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: معتقدم یک قانونگذاری خوب باید متکی به پژوهش باشد این پژوهش هم باید راه‌حل‌های درستی ارائه کند.

وی افزود: ما امروز در موقعیتی هستیم که شرایط کشور اقتضائات جدیدی دارد و نگاهمان را به قانونگذاری از صرف متعارف مقداری تغییر داده است.

لاریجانی با اشاره به شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای تأکید کرد: در حال حاضر شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای ما در وضعیتی است که باید این موضوعات را در محاسبات خود قرار دهیم لذا رفتار آمریکا و برخی کشور‌های منطقه به نحوی است که به دنبال ضربه زدن به ملت ایران پیش می‌رود و می‌بینیم این کشور‌ها هرازگاهی در مجلس ملی‌شان مشکلاتی برای ایران به‌وجود می‌آورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم وضعیت اقتصادی درونی است گفت: ما با چالش‌های متعددی در حوزه اقتصاد روبرو هستیم و برخی از این چالش‌ها هم مزمن بوده و مربوط به چند دوره است لذا نکته مهم این است که این چالش‌ها چنان به هم تنیده شده‌اند که باید این موارد را در حوزه گسترده‌تری مورد توجه قرار داد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بودجه کشور یکی از مشکلات اقتصادی کشور است گفت: باید بگویم تمام منابعی که ما تهیه می‌کنیم چه از نفت یا از مالیات حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و بودجه جاری کشور هم همین حدود است؛ لذا اینجا سوالی پیش می‌آید که ما برای موارد عمرانی باید چه کارکنیم؛ یک زمانی یعنی طی سال‌های ۷۰ تا ۸۳ از حساب ذخیره این کمبود جبران می‌َشد، اما بعد از مدتی هم این حساب تعیین تکلیف شد و بعد شرکت‌هایی که باید فروخته می‌شد در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت به فروش رسید و دولت‌ها از آن منابع ارتزاق می‌کردند که این موارد هم به پایان رسید؛ بنابراین بنده باید بگویم این وضعیت گره بزرگی است چرا که بدنه اجرایی کشور وسیع است و تأمین بودجه برای این بدنه امکان‌پذیر نیست. چرا که همه دستگاه‌ها چنین مشکلی دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل مربوط به بازنشستگان گفت: حتماً شما شنیده‌اید که بازنشستگان می‌گویند وضع ما خوب نیست البته حق هم دارند لذا صندوق‌های بازنشستگی آمادگی ارائه این منابع را ندارند. البته باید گفت در بودجه سال ۹۷ مبالغ بالایی برای صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته شده و این روند رو به صعود است.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه باید بدانیم در مرکز پژوهش‌ها در چه موقعیتی هستیم و باید ابتدا چه نیاز‌هایی را تأمین کنیم گفت: حوزه مسائل سیاسی و سیاست خارجی از جمله موضوعات است که باید به آن توجه داشت لذا با توجه به رفتار‌های آمریکایی ها حتماً این بخش باید مورد رصد جدی قرار گیرد چرا که بنده معتقدم باید در مورد رفتار آمریکا در مرکز پژوهش‌های مجلس آنالیز درستی انجام گیرد تا اینکه این مرکز برداشت جدیدی را به مجلس ارائه کند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه حوزه مسائل سیاسی و سیاست خارجی در مسائل اقتصادی تأثیرگذارند گفت: البته باید بگویم که این مسائل مسائل تروریستی امریکا در منطقه باشد و چه رفتار کوتاه‌مدت آمریکا لذا ما باید برنامه میان مدتی برای خودمان در قبال این رفتار‌ها داشته باشیم. چرا که این موارد هم ابعاد اقتصادی و سیاسی دارد.

لاریجانی تأکید کرد: ما اگر بخواهیم مسئولیت‌شناسانه به شرایط کشور نگاه کنیم حاصل آن باید این باشد که مشکلات کشور حل شود. مشکلات کشور اگر به صورت منظمی بررسی شود به حدود ۳۷ چالش می‌رسیم که ۱۰ الی ۱۵ عدد از آن خیلی مهم و بزرگ است بنابراین بنده معتقدم ما باید خودمان را با مشکلات مواجه کنیم و خوب این مشکلات را بفهمیم. در کنار این موضوع دولت هم باید همکاری کند و اگر در این زمینه تأخیر کنیم با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد.

لاریجانی اضافه کرد: بنده توصیه می‌کنم مرکز پژوهش‌ها این چالش‌ها را مورد بررسی قرار داده و مستمراً راهکار‌هایی را به مجلس ارائه دهد.

رئیس مجلس شورای اسلام با اشاره به قانون برنامه ششم بیان داشت: این قانون تکالیفی را برای مجلس، دولت و قوه قضائیه روشن کرده است لذا ما باید در هنگام بودجه‌ریزی توجه داشته باشیم که این برنامه محقق شود؛ بنابراین حتی اگر دولت این برنامه را به‌خوبی اجرا نکرد مرکز پژوهش‌ها باید کمبود اجرای برنامه را مشخص کند. در غیر این صورت ما باید با برنامه‌ای مواجه شویم که بعد‌ها بگوییم ۲۰ الی ۲۵ درصد آن تنها اجرایی شده است.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: همچنین بنده معتقدم ما باید در اموری اعم از مسائل استخدامی کشور و سایر مسائل حاشیه‌ای اصلاحاتی داشته باشیم چرا که این روال شرایط کشور را بهبود نمی‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به جبران کمبود منابع از فروش اوراق در دولت گفت: اینگونه مسائل یک سال می‌تواند انجام شود و، اما اگر ادامه داشته باشد ما شاهد یک دولت فرومانده خواهیم بود.

لاریجانی با اشاره به اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دولت باید کوچک و چابک باشد گفت: در این شرایطی که ما در آن به سر می‌ّبریم وضعیت خوبی نیست.

رئیس قوه مقننه با اشاره به رویکرد مرکز پژوهش‌ها در تحلیل مشکلات کشور اظهار داشت: مرکز پژوهش‌ها همواره جزواتی را درباره تحلیل مشکلات کشور به نمایندگان ارائه می‌کند و بنده هم آن را مطالعه کرده‌ام؛ لذا این مرکز گاه یک پیشنهاداتی ارائه می‌دهد که بنده باید بگویم شما باید ساختاری درست کنید که این پیشنهادات به عمل برسد البته باید گفت سهم مسیر کمتر از خود موضوع نیست بنابراین طریق تحقق مسیر باید مشخص شود. به‌عنوان مثال مرکز پژوهش‌ها در موضوع تأمین اجتماعی بررسی می‌کند تا به ما بگوید در قبال این موضوع چه تصمیماتی بگیریم که این کلی است و باید چگونگی انجام این تصمیمات را به ما بگوید. چرا که طریق این مسئله باید مشخص شود.

لاریجانی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس ما را باید به تصمیم برساند گفت: اگر این گام بدین نحو برداشت شود تصمیم‌گیری در کشور ساده خواهد شد که بنده معتقدم پتانسیل این اقدامات در مرکز وجود دارد.

لاریجانی با بیان اینکه در این سال‌ها کاملاً روشن شده که وضعیت موجود نتیجه چه اقداماتی بوده است گفت: سهم این قبیل مسائل به ما کمک می‌کند که در برخی موضوعات پرهیز کنیم و برخی تصمیمات را نگیریم. چرا که ظرفیت کشور ظرفیت خوبی است و اگر از این منابع درست استفاده شود وضعیت تغییر می‌کند.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: باید بگویم ما هنوز دچار رکود هستیم و رونق اقتصادی ایجاد نشده است؛ گاه در برخی جلسات که مربوط به موضوعات مالیات است بنده می‌گویم که ما باید کمک کنیم تا اقتصاد رونق پیدا کند لذا ما تا تولید و صادراتمان فعال نشود شرایطی برای کسب ثروت نخواهیم داشت.

لاریجانی با بیان اینکه اهداف جمهوری اسلامی ایران به طور مطلوبی در قانون اساسی بیان شده است گفت: عمده ضعف‌ها در بخش اقتصاد درون‌زاست چرا که اقتصاد باید زاینده و بالنده باشد. اینکه ما یک منابعی از نفت بگیریم و هزینه کنیم این مسئله ما را به اقتصاد زاینده نمی‌رساند.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: من هنوز فکر می‌کنم بخش تولید کشور دچار مشکلاتی است و قانون‌گذاری ما هم باید به این مسئله کمک کند البته من در نظام بودجه‌ریزی کشور می‌بینم که ما هنوز مشغول سامان امور جاری هستیم؛ که نیاز به تغییر مسیر دارد.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *