رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"طالبان" تنها در ۵ ولایت شمالی افغانستان ۲۲۰ خودروی نظامی دارند

18:17 - 25 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۷۴۳۹
برخی از منابع امنیتی اعلام کردند گروه طالبان تنها در پنج ولایت شمالی افغانستان بیش از ۷۰ خودروی زرهی و ۱۵۰ خودروی تاکتیکی نیروهای امنیتی را در اختیار دارند.

به گزارش سرویس بین الملل ، منابع امنیتی و نمایندگان شورای ولایتی در شمال افغانستان در گزارشی اعلام کردند طالبان در ولایت‌های قندز، بغلان، بدخشان، فاریاب و جوزجان بیش از 70 خودروی زرهی و 150 خودروی تاکتیکی نیروهای افغان را در اختیار دارند.

مقامات محلی در شمال افغانستان در گفت‌وگو با «سلام وطندار»، از تصرف خودروهای نظامی نیروهای افغان توسط طالبان ابراز نگرانی کردند.

به گفته مقامات محلی افغان، احتمال دارد که طالبان برای حمله به مراکز ولایات در شمال افغانستان مانند حمله پکتیا از خودروی زرهی بمب‌گذاری شده استفاده کند.

محمدصفر معاون عملیاتی پلیس در قندز گفت: در پی دو بار سقوط ولایت قندز طالبان تعداد بسیاری از خودروهای نظامی نیروهای افغان را به غنیمت گرفتند.

وی افزود: اگرچه بسیاری از خودروهای نظامی در اختیار طالبان از بین رفته‌اند اما این گروه هنوز 20 خودروی زرهی و 70 خودروی تاکتیکی نظامی نیروهای افغان را در قندز در اختیار دارد.

از سوی دیگر، «حمدالله دانشی» سرپرست سابق ولایت قندز اظهار داشت طالبان پس از تصرف شهر قندز 40 خودروی زرهی از نوع «هاموی» را با خود برده‌اند.

محمدنبی بیان معاون عملیاتی فرماندهی پلیس بدخشان نیز گفت: طالبان در این ولایت 7 خودروی زرهی و 13 خودروی تاکتیکی نظامی را در اختیار دارد.

اما عبدالله ناجی نظری از اعضای شورای ولایتی بدخشان اعلام کرد طالبان 17 خودروی زرهی و 14 خودروی تاکتیکی نیروهای امنیتی افغان را در اختیار دارد.

محمدظریف ظریف عضو شورای ولایتی بغلان گفت: در حال حاضر طالبان 12 خودروی زرهی و 30 خودروی تاکتیکی نیروهای امنیتی افغان را در اختیار دارد.

«امیرگل حسین خیل» معاون عملیاتی فرماندهی پلیس بغلان نیز ضمن تایید این موضوع تصریح کرد آمار مشخصی از تعداد خودروهای نظامی که در این ولایت به تصرف طالبان درآمده است وجود ندارد.

«دلاورشاه دلاور» فرمانده پلیس فاریاب نیز از به غنیمت گرفته شدن 20 خودروی زرهی و 19 خودروی تاکتیکی نظامی از سوی طالبان در این ولایت خبر داده است.

اما «عبدالاحد ایلیگ» عضو شورای ولایتی فاریاب آمار خودروهای تاکتیکی غیر زرهی نیروهای افغان که طالبان بر آن چنگ زده است، بیش از 30 عراده می‌داند.

مقامات امنیتی جوزجان نیز از تصرف دو خودروی زرهی و 6 خودروی تاکتیکی نیروهای افغان از سوی طالبان خبر داده‌اند.

این در حالی است که طالبان در بسیاری از تصاویر تبلیغاتی خود خودروهای نظامی ارتش و پلیس افغانستان را به نمایش می‌گذارند و در برخی از موارد از این خودروها برای انجام حملاتی بزرگ به مراکز نظامی و تاسیسات دولتی نیز استفاده می‌کند.

با این حال دولت افغانستان هنوز نتوانسته به راهکاری برای مقابله با این مشکل دست یابد زیرا در بسیاری از موارد، عوامل نفوذی در پاسگاه‌های امنیتی با هدف قرار دادن همقطاران خود خودرو و تسلیحات نیروهای افغان را با خود می‌برند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *