رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اجرای طرح ابلاغ الکترونیک تحولی عظیم و بنیادی در دستگاه قضایی است

11:02 - 20 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۵۷۲۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون آمار و فنآوری اطلاعات دادگستری ایلام گفت: طرح ابلاغ اوراق الکترونیک مزایای فراوانی از قبیل افزایش سرعت، دقت و شفافیت در روندکاری دادرسی، احترام به حریم خصوصی افراد، کاهش حوادث و لغزش‌های احتمالی در فرآیند ابلاغ سنتی، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و رفع اطاله دادرسی دارد.

اجرای طرح ابلاغ الکترونیکی قضایی تحولی عظیم و بنیادی در دستگاه قضایی استجعفر تعمیرکاری معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی با اشاره به اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی این طرح را تحولی عظیم و بنیادی در دستگاه قضایی برشمرد و گفت: ارسال اوراق قضایی به حساب کاربری افراد را ابلاغ الکترونک است و به موجب قانون جدید آیین دادرسی کیفری، ابلاغ اوراق قضایی، تاریخ و ساعت تشکیل جلسات رسیدگی، آراء محاکم و سایر امورات مربوط به آیین دادرسی به صورت الکترونیکی به افراد و ابلاغ و اطلاع رسانی می‌شود.

وی تصریح کرد: لازمه ابلاغ اوراق قضایی به حساب کاربری افراد ثبت نام در سامانه ثنا است.

معاون آمار و فن آوری اطلاعات دادگستری ایلام بیان کرد: طرح ابلاغ اوراق الکترونیک مزایای فراوانی از قبیل خدمات رسانی آسان و بهتر به مردم، افزایش سرعت، دقت و شفافیت در روندکاری دادرسی، احترام به حریم خصوصی افراد، کاهش حوادث و لغزش‌های احتمالی در فرآیند ابلاغ سنتی، کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و رفع اطاله دادرسی، اطمینان از دریافت صحیح ابلاغیه‌ها، اطلاع رسانی سریع و لحظه‌ای از اقدامات انجام شده در شعب و کاهش هزینه‌ها را دارد.

تعمیرکاری در ادامه با اشاره به احترام به حریم خصوصی افراد در این طرح افزود: در گذشته و در سیستم ابلاغ سنتی مأمور ابلاغ با لباس‌های فرم و جهت ابلاغ اوراق قضایی به درب منزل شخص مخاطب و به نشانی وی مراجعه می‌کرد و در صورتی که فرد در منزل نبود اوراق قضایی تحویل بستگان فرد و یا در محل نشانی الصاق می‌شد.

وی ادامه داد: این عمل در برخی موارد مشکلاتی را برای فرد به همراه داشت، اما با ابلاغ الکترونیک این مشکل مرتفع و اوراق قضایی صادره از شعب بصورت کاملاً محرمانه به شخص مخاطب ابلاغ می‌شود.

معاون آمار و فن آوری اطلاعات دادگستری استان ایلام با اشاره به کاهش حواشی و لغزش‌های احتمالی در فرآیند ابلاغ سنتی این طرح گفت: الصاق ابلاغ به درب منزل افراد باعث می‌شود که در مواردی ابلاغیه بدست افراد غیر مرتبط و احیاناً مغرض رسیده و با انگیزه‌های متفاوتی که برخی از افراد فرصت طلب دارند. مشکلاتی را برای فرد یا خانواده اش بوجود خواهد امد

تعمیرکاری اظهار کرد: مراجعین به دادگستری جهت دریافت اوراق قضایی باید به سامانه ابلاغ به آدرس www.eblaghadliran.ir مراجعه کنند و برای شروع کار ارباب رجوع باید در سامانه‌ای که به همین منظور طراحی شده به نام سامانه ثنا www.sana.ir مراجعه و ثبت نام اولیه را انجام دهند.

معاون آمار و فن آوری اطلاعات دادگستری در پایان خاطر نشان کرد: ثبت نام در سامانه ثنا برای هر فرد در تمام حوزه‌های قضایی در کل کشور برای یکبار انجام می‌شود و همان یکبار برای تمام مراجع کافی و معتبر است.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *