اجازه تعدی به مبانی حقوق بشر اسلامی را نمی‌دهیم/ مبنای تعیین گزارشگر ویژه سیاسی است

10:21 - 09 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۲۵۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر گفت: ما معتقد هستیم انتصاب گزارشگر برای ایران یک کار سیاسی است چرا برای عربستان، یمن، بحرین و حتی خود آمریکا گزارشگر ویژه منصوب نمی‌کنند.

اجازه تعدی به مبانی حقوق بشر اسلامی را نمی‌دهیم/ مبنای تعیین گزارشگر ویژه سیاسی استبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی اعزامی به هرمزگان، کارگاه آموزشی و تبادل نظر پیرامون موضوعات مرتبط با حقوق بشر و حقوق شهروندی با حضور معاون امور بین الملل و همکاری‌های بین المللی قضایی دبیر ستاد حقوق بشر و مسئولان قضایی و ضابطان در بندرعباس برگزار شد.

غریب آبادی در ابتدای این کارگاه اظهار کرد: هدف از برگزای این نشست ایجاد اجماع و درک مشترک در حوزه حقوق بشر است.

وی گفت: زمانی که بحث حقوق بشر در سطح کلان مطرح می‌شود، یکی از اهداف اصلی ما دفاع از حقوق بشر اسلامی است و اجازه نمی‌دهیم طرف‌های مقابل به حقوق بشر اسلامی تعدی نمایند.

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر گفت: اگر اصلاح فرآیندی از اجماع قوانین لازم باشد، بدون ارتباط دادن آن به مباحث حقوق بشر آن را پیگیری می‌کنیم؛ یعنی اگر قرار است قوانین در حهت رعایت حقوق مردم دچار تغییراتی شود، ما این اصلاحات را فارغ از فشار‌های حقوق بشری دنبال می‌کنیم.

وی بیان کرد: به عنوان مثال، یکی از مهمترین این تهاجمات در حوزه اعدام‌ها است. در این خصوص حدود چند سالی ستاد حقوق بشر و دیگر دستگاه‌ها در حال کار بر روی این موضوع بوده‌اند که آیا می‌شود قانون مبارزه با مواد مخدر به گونه ای اصلاح شود که ضمن کاهش اعدام‌ها در این حوزه میزان بازدارندگی را نیز ارتقا دهد که در این باره باید گفت: این طرز نگاه ربطی به فشار‌های بین المللی نداشته است؛ لذا اگر جایی نیاز به اصلاح فرآیند باشد، نظام این کار را خواهد کرد و در جهت جلب نظر جوامع بین المللی نیست.

غریب آبادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هر جا که سخن از مباحث حقوق بشر می‌شود، بحث حقوق شهروندی هم مطرح است. اما باید گفت که این دو با یکدیگر متفاوت هستند، چون حقوق بشر یک معنای عام و کلی دارد و ابعاد سیاست خارجی و بین المللی را نیز در بر می‌گیرد.

معاون اموربین الملل دبیر ستاد حقوق بشر اظهار کرد: حقوق سیاسی، حقوق مدنی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ۵ حقوقی هستند که باید در هر کشوری رعایت شود، اما برخی کشور‌ها مثل آمریکا و غربی‌ها در عرصه بین المللی این حقوق‌ها را از این جهت بیشتر دنبال می‌کنند که برای فشار به دیگر کشور‌ها یک دستاویز باشد.

وی گفت: البته این کشور‌ها در حقوق‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در مظان اتهام هستند و باید پاسخگوی این حقوق باشند، اما ما در جمهوی اسلامی ایران بین این حقوق یک تعادل ایجاد کرده‌ایم و به همه آن‌ها پرداخته‌ایم.

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: موضوع حقوق بشر با زندگی مردم سر و کار دارد برای همین است که باید به آن به طور جدی توجه شود، مثلاً زمانی که یک فرد به یک دستگاه اداری مراجعه می‌کند، نوع خدماتی که به او ارائه می‌شود و نوع رفتاری که با او صورت می‌گیرد جزو حقوق شهروندی این ارباب رجوع است و در ذهن وی چگونگی توجه به حقوقش شکل می‌گیرد.

وی اظهار کرد: ما با حقوق بشر مخالف نیستیم. در دین اسلام تأکیدات ویژه‌ای در خصوص رعایت کرامت انسانی و حقوق بشر شده است. حقوق بشری امروزی پس از جنگ جهانی دوم به صورت امروزی به وجود آمده است. با توجه به اینکه حقوق بشر ریشه‌ای اسلامی دارد، ما باید در مباحث حقوق بشر در دنیا پیشگام باشیم و این موضوع نباید به عنوان ابزاری برای فشار در دست دشمنان ما باشد. حقوق بشر یک کالای غربی نیست و ما باید این پرچم را از آنان بگیریم.

معاون امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: در بحث حقوق بشر ناقضان طرح حقوق بشر مجموعه‌ای از اقدامات و برنامه‌ها را برای ضربه زدن به ایران تدارک دیده‌اند و گزارشات غیر واقعی و انحرافی بسیاری را علیه ایران تولید می‌کنند.

غریب آبادی تصریح کرد: برای همین باید یک راهبرد مشخص و مدیریت مناسب برای مقابله با این تهاجمات وجود داشته باشد که خوشبختانه این موضوع به خوبی درایران صورت گرفته است.

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر عنوان کرد: یکی از ابعاد راهبرد، تعامل و گفت‌وگو است. در این راستا ما مذاکرات مختلفی را با کشور‌های و نهاد‌های مختلف حقوق بشر بین المللی انجام می‌دهیم که تلاش می‌شود علاوه بر اینکه روشنگری لازم انجام شود، حقوق بشر اسلامی نیز تبیین شود.

وی گفت: از سه گزارشگر ویژه موضوعی برای سفر به ایران دعوت کرده‌ایم از سوی دیگر با اینکه در خصوص گزارشگر ویژه کشوری موضع اصولی مخالفت داریم با وی هم تعامل داریم. ما معتقد هستیم انتصاب گزارشگر برای ایران یک کار سیاسی است چرا برای عربستان، یمن، بحرین و حتی خود آمریکا گزارشگر ویژه منصوب نمی‌کنند.

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر افزود: بعد دوم راهبرد، پاسخ دادن به اتهامات و ادعا‌ها است.

غریب آبادی تصریح کرد: یکی دیگر از ابعاد راهبرد حقوق بشر، انعکاس دستاورد‌ها و پیشرفت‌ها درحوزه حقوق بشر است. علاوه بر این موارد، پایش وضعیت حقوق بشر دیگر کشور‌ها نیز دیگر راهبرد ما است.

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر افزود: هدف اصلی ما از این اقدامات در گام اول این است که پروژه حقوق بشر را مدیریت کنیم و گزارشگر ویژه و قعطنامه‌های حقوق بشری علیه به تبع آن که مبانی سیاسی دارند، باید حذف شوند.

غریب آبادی افزود: معتقدیم نباید اجازه داد که به صورت یکجانبه یک فضای بین المللی انحرافی علیه ایران تشکیل شود؛ لذا ما با تعاملات سعی کرده‌ایم اجازه ندهیم این فضا شکل بگیرد، در همین راستا، باید در خصوص وضعیت حقوق بشر واقعی در ایران روشنگری کنیم و از سوی دیگر، حقوق بشری در سایر کشور‌ها را نیز مطرح و پیگیری کنیم.

وی تصریح کرد: با این اقداماتی که صورت گرفته است، خوشبختانه تعداد آرایی که علیه ایران در جهت صدور قطعنامه گزارشگر ویژه ظرف ۶ سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

 بیشتر بخوانید:

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر از زندان مرکزی بندرعباس بازدید کرد + عکس

معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر از کلانتری مرکزی قشم بازدید کرد

کارگاه آموزشی پیرامون موضوعات مرتبط با حقوق بشر و حقوق شهروندی برگزار شد



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *