رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

واشنگتن دنبال تحمیل پروژه پیاده شده در "افغانستان" به دولت عراق است

10:14 - 03 آذر 1396
کد خبر: ۳۶۹۹۳۰
به اعتقاد کارشناس مسائل آمریکا، آمریکایی­‌ها قصد دارند پروژه DDR را به دولت عراق تحمیل کنند تا این پروژه به دست بغداد اجرایی شود؛ لذا ضروری است که گروه‌های عراقی نسبت به این مسئله توجه جدی داشته باشند.

به گزارش سرویس بین الملل ، علی عبدی، کارشناس مسائل آمریکا در خصوص تروریستى خوانده شدن گروه مقاومت النجباء از سوی کنگره آمریکا، گفت: واشنگتن به دنبال تحمیل پروژه DDR به دولت عراق است.

وی با توجه به پروژه‌­ای که آمریکایی­‌ها برای حذف گروه­‌های مسلح ضد خود دنبال می­‌کنند، خاطرنشان کرد: پروژه DDR بعد از شکست طالبان و اشغال افغانستان از سوی آمریکایی‌ها مطرح شد که در قالب این پروژه به دنبال خلع سلاح نیروهای جهادی افغانی بودند.

کارشناس مسائل آمریکا با تأکید بر هدف پروژه DDR اشاره داشت: این پروژه از سوی پنتاگون و بر اساس مطالعات گسترده‌ای طراحی شده است. آمریکایی­‌ها در این پروژه به دنبال خلع سلاح، بسیج زدایی و جنبش زدایی از حرکت‌های مسلحانه جهادی هستند.

وی با اشاره به آزمایش شدن پروژه DDR در افغانستان بیان داشت: واشنگتن این پروژه را نخستین بار در افغانستان مورد آزمایش قرار داد که موفق بود. آن­ها تمام تشکیلات جهادی را تحت عنوان اینکه در ارتش افغانستان جمع شوند، خلع سلاح کردند تا گروهی در آینده توان برخورد مسلحانه با آمریکایی‌ها نداشته باشد.

عبدی با توجه به نتیجه­‌ای که اجرای این پروژه در افغانستان داشت، گفت: گروه‌های جهادی در قالب آن خلع سلاح شدند. تنها گروهی که در این پروژه وارد نشد، گروه حکمتیار بود که عملاً منزوی شده بود. این گروه از آنجایی‌ که تنها بود، نتوانست اقدامی انجام دهد. گروه طالبان نیز سرکوب شد؛ اما بعداً خود را بازسازی کرد و در حال حاضر نیز فعال است.

وی با تأکید بر دلیل پیگیری پروژه DDR در عراق نیز اشاره داشت: آمریکایی­‌ها این پروژه را در کنگره تصویب کردند و با اعمال فشار و تحریم سعی می‌کنند دولت عراق را مجبور به پذیرش آن کنند. چراکه گروه‌های مسلح عراق برای آینده آمریکایی‌ها تهدید جدی به شمار می‌آیند.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به توانایی­‌های حشد الشعبی تأکید کرد: این گروه از یک طرف در جنگ اخیر با داعش و گروه‌های تکفیری تجربه موفقی به دست آورده و باتجربه و ورزیده شده‌ است و از طرف دیگر به لحاظ ایدئولوژیک ضد آمریکایی محسوب می­‌شود.

وی با توجه به نگرانی­‌های واشنگتن از حشد الشعبی عراق گفت: این موضوع برای آمریکایی‌ها قابل‌پذیرش نیست که گروه‌های جهادی عراق هم اسلحه و قدرت داشته باشند و هم قانونی باشند. این گروه­ها در قالب حشد الشعبی سازمان دهی شده‌اند و قانونی محسوب می‌شوند.

عبدی با تأکید بر تلاش واشنگتن برای اجرایی شدن پروژه DDR از سوی بغداد اشاره داشت: آمریکایی­‌ها می‌خواهند این پروژه را به دولت عراق تحمیل کنند تا این پروژه به دست بغداد اجرایی شود؛ لذا ضروری است که گروه‌های عراقی نسبت به این مسئله توجه جدی داشته باشند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *