رژیم صهیونیستی بزرگترین ناقض حقوق کودکان/کودکان ایران قربانی تجاوز نظامی صدام

16:56 - 29 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۹۴۳۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سازمان ملل متحد، چنین روزی را برای کودکان اختصاص داده است؛ در این روز مجمع عمومی سازمان ملل، اعلامیه حقوق کودک و نیز کنوانسیون حقوق کودک را تصویب کرد.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، روز ۱ ژوئن سال ۱۹۴۹ در نشست اتحادیه بین‌المللی دمکراتیک زنان در پاریس به عنوان روز بین‌المللی کودک اعلام شده و در شوروی سابق به عنوان روز کودک شناخته شد و در بسیاری از کشور‌ها هم به عنوان روز کودک تعیین شد.

در سال ۱۹۴۶ بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا، مجمع عمومی سازمان ملل به منظور حمایت از کودکان، سازمانی به نام "یونیسف" را که ابتدا «انجمن بین‌المللی ویژه کودکان سازمان ملل» نام گرفت ایجاد کرد.

در سال ۱۹۵۳، یونیسف یکی از بخش‌های دائمی در سازمان ملل گردید و روز ۲۰ نوامبر به عنوان روز جهانی کودک نام‌گذاری شد. یونیسف اعلام کرد که تنها با اختصاص پنج دلار برای هر کودک می‌توان جان ۹۰ درصد از کودکانی را که سالانه می‌میرند، نجات داد و برای بهبود چشمگیر زندگی کودکان جهان سوم، کافی است که فقط مبلغ شش هفته بودجه تسلیحاتی جهان هزینه شود. وظیفه انجمن یونیسف، مراقبت از کودکان و برآوردن نیاز‌های اولیه آن‌ها در سال‌های ابتدایی زندگی؛ ترغیب و تشویق والدین به تعلیم فرزندان می‌باشد. در مقدمه کنوانسیون حقوق کودک آمده است: کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شود. ما در این گزارش بر آن شدیم تا به بیان حقوق کودکان در مبانی دینی و همچنین ناقضان آن بپردازیم.

تاریخچه حقوق کودک در اسلام

آنچنان که از متون تاریخی خصوصاً بررسی شبه جزیره عربستان که خاستگاه اولیه اسلام است و تحت عنوان "حجاز" از آن نام برده شده است، بر می‌آید، اعراب جاهلیت به صورت قبیله‌ای زندگی می‌کردند. هم از حیث فراگیری علم و دانش در سطح ابتدایی قرار داشتند و حتی اکثر آنان از نعمت خواندن و نوشتن نیز محروم بوده اند؛ و هم از نگاه دیگر اینکه از حیث اجتماعی هم بسیار محدود بوده و فرهنگ‌های غلط به عنوان رسم و رسوم ثابت رواج داشته است. جامعه حجاز سابق، جامعه ا‌ی یکپارچه نبود و قبایل مختلف به اشکال مختلف کل شبه جزیره عربستان را در بر گرفته بودند. برخی قبایل عرب، کودکان دختر را زنده به گور می‌کردند و به طرز بسیار وحشیانه‌ای به قتل می‌رساندند و داشتن فرزند پسر را یک شهرت قلمداد می‌کردند، لذا کشتن فرزند دختر به عنوان یک عادت و سنت در بعضی قبایل مرسوم بود و، چون به طور کل نسب اهمیت ویژه‌ای می‌دادند و این نسب نیز الزاماً از طریق پسر (مرد) امتداد پیدا می‌کرد، در نتیجه نقش فرزند پسر از جایگاه منحصر به فردی برخوردار بود.

با آمدن اسلام، این عادت ناپسند شدیدا مورد مقابله قرار گرفت و اسلام عالیترین توجه را به کودک نمود، آیاتی که نسبت به حقوق کودک در اسلام وجود دارد و روایات موجود، همه حکایت بر اهمیت اسلام به کودکان و حقوق ایشان دارد. اسلام، پدران را از کشتن فرزندان به خاطر ترس از کمبود هزینه منع کرد. چنانکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: "فرزندان خود را از ترس کمی روزی نکشید، ما به شما و آن‌ها روزی می‌دهیم، زیرا قتل آن‌ها اشتباه و گناه بزرگی است. "

با توسعه جوامع، کودکان حقوق دیگری را نیز دارا شدند، مانند حق داشتن هویت، تابعیت، داشتن خانواده، رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش (تعلیم تربیت)، آزادی فکر، تصمیم‌گیری و... البته این مباحث منحصر به دین اسلام نیست بلکه همه‌ی ادیان الهی بر آن تأکید دارند اسلام نیز با گستردگی آن را بیان نموده است. حقوق کودک در پیمان‌نامه حقوق کودک به تفصیل بیان شده است. با این حال برخی فرصت طلبان و استعمارگران وقتی پای منافعشان به میان می‌آید با بی توجهی به این حقوق گسترده و پایمال کردن آن به کشتار کودکان در سراسر جهان می‌پردازند.

رژیم صهیونیستی بزرگترین ناقض حقوق کودکان

رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین ناقص حقوق کودکان در جهان در صدر جدول قرار گرفته است و از زمان موجودیت این غده سرطانی جهانیان همواره شاهد جنایات گسترده آن‌ها نسبت به مردم مظلوم فلسطین بوده‌اند. به نحوی که طبق اعلام جنبش جهانی دفاع از کودکان فلسطینی، سالانه حدود ۸۰۰ کودک فلسطینی را نظامیان رژیم صهیونیستی بازداشت و مورد بازجویی قرار می‌دهند.

جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان بویژه کودکان در جنگ ۵۰ روزه علیه غزه در سال ۲۰۱۴ یکی از بزرگترین و بارزترین جنایات این رژیم منحوس علیه کودکان بود. اشغالگران صهیونیست در تجاوز ۵۰ روزه به نوار غزه بیش از ۲۲۰۰ فلسطینی از جمله ۵۱۶ کودک و ۲۸۳ زن را به شهادت رساندند. در این حمله همچنین بیش از یازده هزار فلسطینی از جمله بیش از سه هزار کودک مجروح شدند. این درحالی است که بخشی از اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی را همچنان کودکان تشکیل می‌دهند. شمار کودکان اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به بیش از ۳۰۰ تن افزایش یافته است که در رده سنی ۱۲ تا ۱۸ سال قرار دارند و مواجهه آنان با شکنجه‌های شدید از عمق جنایات رژیم صهیونیستی علیه کودکان فلسطینی حکایت دارد.

برخورد خشونت بار رژیم اشغالگر قدس با کودکان فلسطینی مغایر با قوانین بین المللی خصوصا ماده ۱۶ کنوانسیون حقوق کودکان است. طبق ماده ۱۶ کنوانسیون حقوق کودکان، رفتار خشونت آمیز با کودکان ممنوع است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی با رفتار‌های ضد انسانی خود اوضاع مصیبت باری را برای فلسطینی‌ها بویژه کودکان فلسطینی رقم زده است. بر اثر سیاست‌های رژیم صهیونیستی جهت تحت فشار قرار دادن هرچه بیشتر فلسطینی‌ها بیش از هشتصد هزار کودک فلسطینی از فقر و کمبود امکانات ضروری رنج می‌برند.

جنایات رژیم صهیونیستی تنها به کودکان فلسطینی ختم نمی‌شود. این رژیم منحوس با ربودن و یا موافقت با پذیرش کودکان کشور‌های اسلامی در سال‌های گذشته و حتی حال حاضر و انجام آزمایش‌های دارویی و شیمیایی بر روی آن‌ها باعث مرگ بسیاری از این کودکان شده است که از جمله آن می‌توان به مرگ و مفقود شدن ده‌ها هزار کودک یمنی طی سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۴ میلادی و همچنین انجام آزمایش‌های دارویی بر روی کودکان تونسی طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ اشاره کرد که مستند ساز تونسی "ایمان بن حسین" در فیلمی به افشای آن پرداخته است. این گونه جنایات هنوز هم ادامه دارد و طبق گزارشی که توسط روزنامه صهونیستی "یدیعوت آحارانوت" منتشر شده است، این رژیم با پذیرش ۱۰۰ کودک سوری در این کشور موافقت کرده است که حال باید دید با توجه به سابقه این رژیم در برخورد با کودکان چه آینده اید در انتظار این کودکان خواهد بود.

درست هم رده با این رژیم، ایالات متحده آمریکا قرار دارد که نه تنها در پشت پرده جنایات رژیم اشغالگر قدس با این رژیم منحوس همکاری می‌کند بلکه با تحریک برخی کشور‌های عربی، باعث حمله آن‌ها به یکدیگر شده و آتش جنگ را در بین ان‌ها بر می‌افروزد و در میان این سیاست‌های سلطه جویانه و قدرت طلبانه مردم بیگناه و در راس آن کودکان کشته و مجروح می‌شوند.

هزینه مردم یمن برای مقابله با تجاوز عربستان

از زمانی که عربستان سعودی به تحریک آمریکا برای تصاحب یمن به این کشور حمله کرد و مردم این کشور به ناچار برای دفاع از کشورشان دست به مقاومت زدند، تقریبا دو سال می‌گذرد که عده زیادی از این مردم کشته شدند و بسیاری دیگر نیز مجروح گردیده‌اند و در این میان کودکان به عنوان قشری آسیب پذیر، صدمه بیشتری از این جنگ را به خود اختصاص می‌دهند.

بر اساس گزارش دبیر کل سازمان ملل "آنتونیو گوترش" ائتلاف سعودی سال گذشته در یمن با کشتار ۵۰۲ کودک یمنی و زخمی کردن بیش از ۸۳۸ کودک دیگر به شدت حقوق بشر در مورد کودکان را نقض کرده است. بر اساس پیش نویس گزارش منتشر شده توسط شورای سیاست خارجی سازمان ملل از این تعداد ۳۴۹ کودک در حملات هوایی کشته و ۳۳۳ کودک نیز زخمی شده اند.

 

"ویلیام گابریل" نماینده ویژه سازمان ملل اعلام کرد که قصد دارد عربستان سعودی را به لیست کشور‌های ناقض حقوق کودکان در جنگ اضافه کند. در پاسخ به این اقدام سازمان ملل، عربستان سعودی تهدید کرد که کشور‌های عربی کمک‌های خود به سازمان ملل (جهت مبارزه با فقر در آفریقا!) را متوقف خواهند نمود. "بان کی مون" -دبیر کل وقت سازمان ملل-نیز از اعلام فهرست تحت تاثیر دلار‌های سعودی خودداری کرد.

بر طبق آمار یونیسف بین ماه مارس ۲۰۱۶ تا ماه مارس ۲۰۱۷ بیش از ۶۰ کودک در یمن کشته و بیش از ۱۱۵۰ کودک زخمی شده اند. مقامات سعودی چندین بار مدعی شدند که تلفات غیرنظامیان یمن را کاهش داده است، اما آمار و ارقام و حوادث روزمره یمن به خوبی کذب بودن ادعای سعودی‌ها را نمایان می‌سازد. گروه‌های ناظر بر حقوق بشر نیز تاکید می‌کنند که بدلیل ممانعت دولت سعودی از ورود ناظران و خبرنگاران بین المللی آمار سعودی‌ها در مورد کاهش تلفات غیرنظامی به هیچ وجه قابل استناد نیست.

کودکان ایران قربانی تجاوز نظامی صدام

در جنگ تحمیلی توسط رژیم بعث عراق به ملت ایران نه تنها عده زیادی از مردم در راه دفاع از میهن اسلامی به شهادت رسیدند بلکه در پی بمباران شهرها، عده کثیری از غیر نظامیان نیز شهید شدند که در این میان با توجه به آمار منتشر شده از طرف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، ۲۹۰۶ نفر از این آمار تنها به کودکان اختصاص دارد که اکثرا در پی حملات شیمیایی صدام حسین به شهر‌ها به شهادت رسیده‌اند.

 

 عراق در طول جنگ ۳۵۰۰ بار به ایران حمله شیمیایی کرد که ‪ سی مورد از آن‌ها در مناطق مسکونی بوده است. نخستین نقطه جغرافیایی ایران که قربانی سلاح‌های شیمیایی عراق شد منطقه‌ای بین هلاله و نی خزر در ‪ ۵۰ کیلومتری غرب ایلام بوده است. بمباران شیمیایی شهر سردشت توسط عراق در ۷ تیر ۱۳۶۶ فجیع‌ترین تهاجم از این نوع بود، در آن حداقل ۵۰۰۰ تن از مردم کُرد و مسلمان این شهر را کشته و ۷۰۰۰ تَن دیگر را مجروح شدند که ۴۰ در صد آن را کودکان تشکیل می‌دادند. با بیش از صدهزار قربانی ناشی از جنگ شیمیایی عراق بر ضد ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی، ایران یکی از بزرگ‌ترین قربانیان سلاح‌های کشتار جمعی می‌باشد. حال آنکه به دلیل اثرات ادامه دار این مواد شیمیایی بر مردم آن منطقه هنوز هم شاهد تولد کودکان دارای نقص عضو هستیم و این در نوع خود نوعی فاجعه محسوب می‌شود



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *