رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

استاندارد دوگانه و استفاده ابزاری از حقوق بشر در سازمان ملل/ غرب بزرگترین ناقض حقوق بشر است

12:07 - 28 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۸۸۶۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در واکنش به تصویب قطعنامه حقوق بشری کمیته سوم سازمان ملل علیه ایران، بر استاندارد دوگانه و استفاده ابزاری از حقوق بشر در سازمان ملل تأکید کرد و گفت: دیدگاه غربی‌ها این است که اجازه نمی‌دهند ایران به عنوان کشور مستقل حرف خود را در منطقه بزند و از این ابزار برای خراب کردن وجه ما استفاده می‌کنند تا بتوانند مراودات ما را با جهان تیره کنند.

استاندارد دوگانه و استفاده ابزاری از حقوق بشر در سازمان ملل/ کشور‌های غربی مقصر شرایط نامطلوب زندگی غیراستاندارد در خاورمیانه هستندجلیل رحیمی دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، با اشاره به قطعنامه حقوق بشری کمیته سوم سازمان ملل علیه ایران اظهار کرد: دیدگاه غربی‌ها این است که اجازه نمی‌دهند ایران به عنوان کشور مستقل حرف خود را در منطقه بزند و از این ابزار برای خراب کردن وجهه ما استفاده می‌کنند تا بتوانند مراودات ما را با جهان تیره کنند.

دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اذعان داشت: حقوق بشر مقوله‌ای است که بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان بخشی از اهداف و آرمان خیلی از کشور‌های دنیا اعم از کشور‌های غربی و در حال توسعه مطرح است و کسی منکر این نیست که اگر استاندار‌های حقوق بشری در هر کشوری رعایت شود علاوه بر اینکه به نفع آن کشور است و از طرفی زمینه تعامل بهتر کشور‌ها را در جهان فراهم می‌کند.


رحیمی افزود:اما وقتی می‌بینیم ناقضان حقوق بشر همچون اسرائیل و عربستان سعودی مورد حمایت کشور‌های غربی هستند و کشور مستقلی مثل ایران را واکاوی می‌کنند، با ضد انقلاب و کسانی که مخالف نظام ما هستند مصاحبه می‌کنند و با جمع‌آوری آمار و ارقام جعلی از منابع مختلف قطعنامه صادرمی‌کنند این موضوع نشان دهنده استاندارد دوگانه و استفاده ابزاری از حقوق بشر است.


با استفاده ابزاری از حقوق بشر مخالف هستیم


مسئول کمیته بین‌الملل کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه ما با استفاده ابزاری از حقوق بشر مخالف هستیم، تأکید کرد: قطعنامه حقوق بشری کمیته سوم سازمان ملل علیه ایران در همین راستا و اعمال فشار بر کشور‌های مستقل است که کشور‌های بزرگ به خاطر اهداف خود انجام می‌دهند.

رحیمی تصریح کرد: در خاورمیانه بسیاری از کشور‌های ناقض حقوق بشر همچون عربستان، اسرائیل و امثالهم جزو متحدان کشور‌های غربی هستند و خود کشور‌های غربی از جمله ایالت متحده در لیست ناقضین حقوق بشر هستند و در دیوان بین المللی عضو نشده است یا در پیمان‌های عمده مثل منع تولید گاز‌های گلخانه‌ای که به بهبود آب و هوا در جهان کمک می‌کند شرکت نمی‌کنند و حاضر نیستند هزینه کند، اما همین کشور‌ها علیه کشور‌های مستقلی مثل ایران استفاده ابزاری می‌کنند و می‌خواهند با اعمال فشار وجه‌ی بین‌المللی ما را خراب کنند.

وی با اشاره به نتیجه آمار رأی گیری قطعنامه حقوق بشری کمیته سوم سازمان ملل علیه ایران افزود: خیلی از کشور‌های جهان که با کشور‌های غربی مراودات اقتصادی و سیاسی دارند و در لابی‌های سازمان ملل تحت فشار قرار می‌گیرند زمانی که احساس می‌کنند اگر به قطعنامه‌ای رأی منفی بدهند ممکن است روابط آن‌ها با برخی از قدرت‌های بزرگ دچار مشکل شود اقدام به رأی دادن می‌کنند.

دبیر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: کشور‌هایی که در قطعنامه حقوق بشری علیه ایران رأی مثبت دادند می‌دانند آنچه در خصوص کشور ایران یا بقیه کشور‌های مستقل رخ می‌دهد یک نوع بی‌انصافی است، درست است که ما منکر این نیستیم که کشور‌های جهان سومی مشکلاتی در حوزه دموکراسی یا حقوق بشر دارند که البته در حال تمرین برای از بین بردن مشکلات هستند.

کشور‌های غربی مقصر شرایط نامطلوب زندگی غیراستاندارد در خاورمیانه هستند

رحیمی ادامه داد: اگر در طول قرن‌ها کشور‌های جهانی سومی نتوانستند دموکراسی را شکل بدهند یکی از دلایل آن کشور‌های غربی بوده است چرا که با مراجعه به گذشته بسیاری از کشور‌های منطقه می‌بینیم آن‌ها تحت فشار انگلیسی‌ها، امریکایی‌ها یا شوروری سابق بوده‌اند و این کشور‌ها مقصر شرایط نامطلوب زندگی غیراستاندارد در خاورمیانه هستند.

وی اذعان کرد: در حال حاضر که کشور‌های مستقلی همچون جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند و با تشکیل حکومتی بر پایه جمهوری و باورهای اسلامی توانسته مراودات بین‌المللی خود را سامان داده است کشور‌های غربی و آمریکا با استفاده ابزاری از قطعنامه‌های مختلف اجازه نمی‌دهند استقلال سیاسی آن حفظ شود و می‌خواهند با این کار کشور‌های مستقل را تحت سلطه خود در بیاورند.

کشور‌های غربی بزرگترین ناقض حقوق بشر هستند

مسئول کمیته بین‌الملل کمیسیون قضایی مجلس بیان کرد: این موضوع که کشور‌های غربی می‌خواهند استقلال یک سرزمین و رأی مردم در حمایت از انقلاب خود را به رسمیت نشناسند، و حق تعیین سرنوشت برای این گونه کشور‌ها قائل نباشند و آنان را وادار کنند تا زیر سلطه سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشند خود بزرگترین نقض حقوق بشر است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *