لزوم تمرکز اقدامات فرهنگی در جهت فرهنگ‌سازی خدمت رسانی به مردم

15:13 - 26 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۸۵۲۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: حوزه فرهنگی در تمامی زمینه‌ها و بخش‌ها اقدامات قابل قبول و مؤثری انجام داده است، اما می‌بایست تمامی اقدامات فرهنگی در جهت فرهنگ سازی در راستای خدمت رسانی به مردم در دستگاه قضایی متمرکز شود.

در کنار شاخص‌های قضایی، عملکرد فرهنگی حوزه‌های قضایی نیز توسط هیئت‌های بازرسی بررسی شودبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی علی القاصی رئیس کل دادگستری فارس در نشست شورای فرهنگی دادگستری استان ضمن تسلیت به خانواده جان باختگان حادثه زلزله غرب کشور در کرمانشاه، بر جمع آوری و مدیریت در ارسال کمک‌های نقدی و غیر نقدی اهدایی توسط کارکنان مجموعه قضایی استان فارس تأکید کرد.

علی القاصی با تأکید براینکه مجموعه قضایی استان فارس در نظر دارد کمک‌های نقدی و غیر نقدی جمع آوری شده را در اسرع وقت جهت خرید ملزومات مورد نیاز هموطنان زلزله زده از طرق تعیین شده به هموطنان برساند گفت: در این مسیر معاونت فرهنگی و مالی، عمرانی دادگستری استان وظیفه انجام هماهنگی لازم با نهاد ذی ربط را بر عهده خواهند داشت.

وی همچنین با اشاره به روز‌های پایانی ماه صفر با تسلیت رحلت جانسوز نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) گفت: برنامه‌های فرهنگی مناسبی در ایام عزاداری ماه محرم و صفر در تمامی مجتمع‌های قضایی شیراز و همه حوزه‌های قضایی استان صورت گرفت.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس در نشست فرهنگی دادگستری استان ضمن تقدیر از بانیان خیر در برگزاری مراسمات ویژه ماه محرم و صفر گفت: این سنت پسنده و فرهنگ دیرینه برگزاری مناسبات مذهبی در مجموعه قضایی استان باید تقویت شود که این وظیفه مهم بر عهده معاونت فرهنگی به عنوان متولی اصلی برنامه‌های فرهنگی و همه معاونین، مدیران و مسئولان قضایی در سراسر استان است.

القاصی در ادامه با اشاره به آمار عملکردی حوزه معاونت فرهنگی دادگستری فارس گفت: حوزه فرهنگی دادگستری فارس در تمامی زمینه‌ها و بخش‌ها اقدامات قابل قبول و مؤثری انجام داده است، اما می‌بایست تمامی اقدامات فرهنگی در جهت فرهنگ سازی در راستای خدمت رسانی به مردم در دستگاه قضایی متمرکز شود.

وی با اشاره به این که فرهنگ و ارزشی که در دستگاه قضایی قابل رصد و حائز اهمیت است خدمت رسانی به مردم و جامعه می‌باشد؛ تصریح کرد: خدمت به مردم و جامعه به عنوان یک فرهنگ و ارزش در مجموعه قضایی قابل رصد می‌باشد، اما مهم این است که به موقع رصد و تحلیل فرهنگی شود چراکه نتیجه آن در تبیین عملکرد دستگاه قضایی حائز اهمیت است.

رئیس شورای فرهنگی دادگستری استان فارس به مدل تعالی فرهنگی ابلاغی ازسوی قوه قضائیه نیز اشاره و تأکید کرد: در مدل تعالی فرهنگی مسئولیت‌های فرهنگی متوجه همه مدیران دستگاه و تمامی معاونت‌ها است؛ بنابراین مدیران به عنوان رهبران فرهنگی در بخش‌های مختلف پیگیر امر بوده تا اقدامات فرهنگی در همه بخش‌ها مؤثر واقع شود و فعالیت‌های فرهنگی بازخورد و خروجی مثبتی داشته باشد.

وی همچنین از ارزیابی عملکرد فرهنگی توسط هیئت‌های بازرسی اعزامی به حوزه‌های قضایی استان خبر داد و تصریح کرد: کلیه خدمات، وظایف و تکالیف قانونی ما در مجموعه قضایی دارای وجهه و رویکرد فرهنگی و اجتماعی است بنابراین باید اخلاق و عمل همکاران قضایی و اداری ما در دادگستری استان بروز و ظهوری از الگوی قضاوت و اجرای عدالت اسلامی باشد.

رئیس کل دادگستری استان فارس یکی از مهمترین اقدامات فرهنگی در دادگستری استان بخصوص در حوزه مدیریت و شهرستان‌ها را برگزاری دیدار‌های مردمی و گسترش فرهنگ تکریم ارباب رجوع ارزیابی کرد و خاطر نشان ساخت: برگزاری همین ملاقات‌های عمومی می‌تواند زمینه ساز یک کار فرهنگی در راستای حفظ کرامت مراجعان، آگاهی بخش‌های حقوقی و قضایی و همچنین آسیب شناسی نقاط قوت و ضعف‌ها در مجموعه باشد.

وی در پایان ضمن تقدیر از شرکت کنندگان در مسابقات منطقه‌ای قرآن کریم تلاش حافظان، قاریان و مفسران شرکت کننده در این دوره از مسابقات را ستود و بر تقویت این رویکرد فرهنگی تأکید کرد.

در این نشست حجت الاسلام رجائی نسب معاون فرهنگی دادگستری استان فارس نیز ضمن ارائه گزارشی از روند عملکرد معاونت فرهنگی از رشد ۳۸ درصدی شرکت کنندگان در مسابقات قرآن کریم در استان فارس خبر داد.

وی با بیان اینکه امسال در مسابقات منطقه‌ای قرآن کریم نیز نسبت به سال گذشته استان فارس حائز رتبه بالاتری گردید گفت: شرکت کنندان استان در سال گذشته با کسب ۱۲ مقام رتبه دوم مسابقات قرآن منطقه‌ای را کسب کردند در حالی که بحمد الله امسال استان فارس ۱۸ مقام برتر را در این مسابقات کسب نمود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *