رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نخست وزیر اقلیم کردستان از میانجیگری سازمان ملل بین اربیل و بغداد خبر داد

5:45 - 25 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۸۲۹۸
دبیرکل سازمان ملل در نامه خود از آغاز مذاکرات سیاسی بین اربیل و بغداد به منظور حل اختلافات براساس قانون اساسی عراق اعلام حمایت کرده

نخست وزیر اقلیم کردستان از میانجیگری سازمان ملل بین اربیل و بغداد خبر دادبه گزارش گروه بین‌الملل ، دفتر نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای خبر از نامه رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد به وی جهت میانجیگری سازمان ملل بین اربیل و بغداد به منظور آغاز مذاکرات سیاسی بین دو طرف داد.

در این بیانیه با اشاره به نامه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است: دبیرکل سازمان ملل در نامه خود از آغاز مذاکرات سیاسی بین اربیل و بغداد به منظور حل اختلافات براساس قانون اساسی عراق اعلام حمایت کرده و تاکید کرده است که دو طرف را به برداشتن گامهای لازم جهت فراهم کردن زمینه ای مناسب به منظور آغاز مذاکرات تشویق می کند.


این نامه توسط یان کوبیچ نماینده سازمان ملل در عراق به نیچروان بارزانی در دیدار روز چهارشنبه با وی به نامبرده تحویل داده شد.


براساس بیانیه صادره نیچروان بارزانی نیز ضمن ابراز تشکر از ارسال این نامه بر آمادگی کردستان عراق جهت حل تمامی اختلافات از طریق گفتگو مبتنی بر قانون اساسی عراق تاکید کرد.


تشکیلات کردستان عراق پیش تر، از تعلیق نتایج همه پرسی کردستان عراق خبر داده بود اما بغداد بارها اعلام کرد که همه پرسی بر خلاف قانون اساسی بوده و تعلیق آن بی ارزش است.


دولت مرکزی همچنین هر گونه گفت و گو با اربیل را مشروط به اعلام باطل بودن همه پرسی جدایی طلبانه 25 سپتامبر / 3 مهرماه/ از سوی کردستان عراق دانسته است.


نخست وزیری کردستان عراق دیروز سه شنبه در بیانیه نسبت به تفسیر دادگاه عالی فدرال عراق از ماده یک قانون اساسی این کشور (در تاکید بر ضرورت حفظ یکپارچگی عراق و مردود دانستن هر گونه جدایی طلبی) اعلام پایبندی کرده بود بدون آن صریحا از جزییات این تفسیر سخن بگوید و همه پرسی را باطل اعلام کند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *