رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

وجود معادن غنی عمده‌ترین دلیل حضور خارجی‌ها در "افغانستان" است

16:17 - 21 آذر 1396
کد خبر: ۳۶۲۵۷۹
مسئول سازمان شفافیت معادن اظهار دارند که یکی از دلایل عمده حضور جامعه جهانی و ادامه جنگ‌ها وجود معادن سرشار افغانستان است.

به گزارش سرویس بین الملل ، عبدالملک عاصمی مسئول سازمان شفافیت در استخراج معادن هرات در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس با اشاره به وجود بیش از 3 تریلیون دلار که براساس تحقیق ناسا آمریکا در مورد معادن صورت گرفته است، گفت: هرات یکی از غنی‌ترین ولایت‌ها در حوزه داشتن منابع طبیعی در افغانستان است.

وی تاکید کرد: منابع موجود دست نخورده در افغانستان باعث شده تا جامعه جهانی توجه خاصی به افغانستان نماید و یکی از دلایل جنگ در افغانستان وجود معادن با ارزش در این کشور می‌باشد.

وی افزود: بر اساس تحقیقات سازمان ناسا در آمریکا، ارزش منابع معدنی در افغانستان مبلغی بیش از 3 تلریون دلار برآورد شده است، اما نداشتن امکانات و دانش فنی باعث شده تا این معادن ارزشمند همچنان دست نخورده باقی بماند و خود این تحقیقات از سوی خارجی‌ها در افغانستان و علاقه آنها نسبت به معادن دست نخورده خود یکی از دلایل ماندن آنان در افغانستان و شدت گرفتن جنگ‌ها در افغانستان است.

عاصمی خاطرنشان کرد: دولت افغانستان تاکنون نتوانسته تا در قسمت شناسایی معادن گوناگون در افغانستان کاری انجام دهد و همچنین برای تشخیص و کار بر روی استخراج معادن از نیروهای افغان هیچگاه استفاده نشده است و برنامه‌هایی نیز برای اعزام نیروهای تخصصی به کشورهای خارجی برای کسب دانش بیشتر در مورد معادن صورت نگرفته است با اینکه نیروهای کار بلد و جوانی در بخش‌های معادن در افغانستان وجود دارد.

از طرفی دیگر فعالان مدنی در هرات نیز از عقد قراردادهای معادن هرات با شرکت‌های خصوصی ابراز نگرانی می‌کنند و تاکید دارند که در این عقد قرار دادها تبانی صورت گرفته است.

سید اشرف سادات فعال مدنی در هرات بر این عقیده است که هرات دارای معادن سرشاری است اما به دلیل بی‌کفایتی مسوولین اداره معادن و صنایع هرات در عقد قراردادهای این اداره با شرکت‌های خصوصی تبانی صورت گرفته و فساد اداری در این اداره بیداد می‌کند.

اما ضیاالحق پوپل رئیس اداره معادن هرات تا کید می‌کند که در قراردادهای این اداره با شرکت‌های خصوصی تبانی صورت نگرفته است و اداره آنها با فساد اداری مبارزه می‌کند.

وی می‌گوید نبود امکانات سبب شده است تا منابع معدنی دست نخورده هرات همچنان از استخراج و استفاده باز مانند.

تاکنون موجودیت بیش از 34 معدن در هرات تثبیت شده است که در این میان قرار داد استخراج بیش از 18 معدن از سوی اداره معادن هرات با شرکت‌های خصوصی به امضاء رسیده است.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *