مستندسازان با نگاهی عمیق‌تر به اربعین حسینی بپردازند

12:30 - 01 آبان 1396
کد خبر: ۳۶۰۰۲۵
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
مستندساز، گفت: مستندساز باید کمی عمیق‌تر به این ماجرای اربعین حسینی نگاه کند و نگاه سطحی به زائرین کربلا نداشته باشد تا بتواند ازمیان آنها داستان‌های متفاوت با شخصیت‌های متفاوت پیدا کند.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محسن اسلام‌زاده مستندساز درباره لزوم تهیه و تولید فیلم‌های مستند با موضوع اربعین حسینی، تصریح کرد: موضوع اربعین، موضوعی است که چندین سال است مورد توجه جدی قرار گرفته است و هرسال در چنین مناسبتی می‌شنویم که به عنوان مثال 500 گروه رسانه ای برای ثبت وقایع اربعین به کربلا می‌روند؛ از گرفتن عکس تا تهیه گزارش و تولید مستندهایی با همین مضمون که هرسال هم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اتفاقات مربوط به کربلا و امام حسین(ع) همان‌طور که اشاره کردم همچون آتشی خاموش نشدنی است که تا همیشه برایمان می‌ماند و این ماجرا رسالت فیلم‌سازان و مستندسازان و گروه‌های خبری را دشوارتر می‌کند تا بتوانند تنور این ماجرا را همواره داغ نگه دارند و اتفاقاتی که پیرامون کربلا رخ می‌دهد را روایت کنند.

 

وی همچنین یادآور شد: اما متاسفانه ما شاهد این هستیم که فیلم‌های خیلی کمی در این زمینه ساخته می‌شود و دوستان فیلم‌ساز، روایت‌های ناب کمی را پیدا می‌کنند که شاید به این خاطر باشد که تصور می‌کنند به قدری به این ماجرا پرداخته می‌شود که واقعا حرف جدید زدن در این حوزه را سخت می‌کند اما به نظرم می‌طلبد که همواره در این زمینه کار کنیم، البته باید با پیدا کردن داستان‌های متفاوت و زیرپوستی، نگاهی متفاوت به ماجرا داشته باشیم.

 

او سپس خاطرنشان کرد: به طور مثال خیلی از دوستان وقتی می‌خواهند اثری با موضوع اربعین تولید کنند، فقط صفر تا صد پیاده‌روی را مدنظر قرار می‌دهند که البته بعضی از آن ها واقعا کارهای خوبی می‌شود. اما ما نیاز داریم که با تحقیق و پژوهش بیشتری در این عرصه قدم برداریم و شاید باید بخشی از فیلم به پیاده‌روی اختصاص پیدا کند و در بخش اصلی مستند، قبل یا بعد از پیاده روی شخصیت ها نشان داده شود و فیلم ساز با نزدیک شدن به شخصیت روایت تاثیر اربعین و پیاده روی در شخصیت را به تصویر بکشد. به نظرم یک هنرمند و مستندساز باید کمی عمیق‌تر به این ماجرا نگاه کند و بیشتر به کاراکترها نزدیک شود و نگاه سطحی به زائرین کربلا نداشته باشد تا بتواند ازمیان آن ها داستان‌های متفاوت با شخصیت‌های متفاوت پیدا کند.

 

این مستندساز همچنین درباره اینکه چگونه می‌توان اثرات این حرکت مردمی را به نحوی حفظ کرد تا بعد از اتمام آن در سبک زندگی مردم جاری و ساری بماند، تاکید کرد: در اینجا هم نباید نگاه سطحی به واقعه داشته باشیم و روایت صحیح داشته باشیم تا با یک جنبش رسانه‌ای خوب بتوانیم در طی سال مردم را از آثار خوب این واقعه بهره‌مند کنیم. متاسفانه تا به حال در این زمینه به خوبی عمل نشده است. البته ما چند کار خوب در این زمینه داریم اما مدام تکرار می‌شوند؛ این در حالی است که ما نیاز به نگاه‌های نو و خاص درباره اربعین داریم نه اینکه بخواهیم هرسال به تکرار برسیم.

 

اسلام‌زاده در پایان گفت‌و‌گویش به فیلم سازان علاقه‌مند به این حوزه پیشنهاد کرد: بهتر است در بخش تهیه مستند، برنامه‌ریزی دوستان بر مبنای پیاده‌روی اربعین باشد اما آن را جزئی از کارشان ببینند و به قبل از اربعین هم بپردازند و در عین حال نگاه جهانی داشته باشند؛ چون امام حسین(ع) متعلق به کل بشریت است. امیدوارم فیلم سازان در این عرصه داستان‌های جذابی پیدا کنند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *