تهدید کاتالونیا به اعلام استقلال کامل از اسپانیا

11:56 - 27 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۹۲۴۵
رئیس منطقه کاتالونیا روز پنج‌شنبه با ارسال نامه‌ای به نخست‌وزیر اسپانیا تهدید کرد در صورتی که مادرید خودمختاری ایالت کاتالونیا را لغو کند به صورت رسمی استقلال این ایالت از دولت مرکزی اسپانیا را اعلام کرد.

پوگدمنبه گزارش گروه بین‌الملل ، کارلس پوگدمن روز پنج‌شنبه اعلام کرد تاکنون استقلال کاتالونیا را اعلام نکرده اما در صورت لغو خودمختاری کاتالونیا جدایی کامل از اسپانیا به صورت رسمی اعلام خواهد کرد.

«پوگدمن» در نامه‌ای خطاب به «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا نوشته که اگر دولت همچنان از حل‌وفصل این مناقشه با گفتگو امتناع کند و بر سرکوب پافشاری داشته باشد، پارلمان کاتالونیا وظیفه قانونی خود را انجام خواهد داردو اگر مناسب تشخیص دهد به اعلام رسمی جدایی کامل رأی خواهد داد.

این دومین نامه در هفته جاری است که رئیس ایالت خودمختار کاتالونیا به نخست‌وزیر اسپانیا ارسال می‌کند که از او می‌خواهد لغو خودمختاری منطقه کاتالونیا را کنار بگذارد، در غیر این‌صورت این ایالت اعلام استقال کامل از دولت اسپانیا خواهد کرد.


پس از برگزاری همه‌پرسی جدایی ایالت کاتالونیا در روز نخست ماه اکتبر، دولت مرکزی اسپانیا تهدید کرد که اگر مقامات کاتالونیا همه‌پرسی جدایی را تعلیق نکنند، مادرید به موجب بند 155 قانون اساسی اسپانیا خود‌مختاری ایالت کاتالونیا را لغو خواهد کرد.

بر اساس بند 155 قانون اساسی اسپانیا، دولت مرکزی این کشور می‌تواند در شرایطی که هر کدام از ایالتها قوانین را نقض کنند، حاکمیت و خودمختاری آن ایالت را لغو کند. دادگاه قانون اساسی اسپانیا همه‌پرسی جدایی کاتالونیا از اسپانیا را غیرقانونی اعلام کرده‌است.

مقامات محلی منطقه کاتالونیا اعلام کردند که در همه‌پرسی روز نخست اکتبر 90 درصد از دو میلیون و 216 هزار کاتالانی که در این همه‌پرسی شرکت کرده بودند، به استقلال این منطقه خودمختار و جدایی آن از اسپانیا رأی «آری» داده‌اند.

دولت محلی کاتالونیا تا روز شنبه فرصت دارد تا نتیجه همه‌پرسی جدایی از اسپانیا را لغو کند در غیر این‌صورت مادرید خودمختاری این ایالت را بر اساس قانون اساسی لغو خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *