امر به معروف و نهی از منکر از شریف‌ترین فرائض نظام اسلامی است

15:42 - 24 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۲۷۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نشست بازخوانی قانون امر به معروف و نهی ازمنکر و تجمیع روش‌های تدبیر و تأثیرعوامل مرتبط با حضور ریاست دیوان عدالت اداری در جمع فرماندهان بسیج قوه قضائیه برگزار شد.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دیوان عدالت اداری، نشست بازخوانی قانون امر به معروف و نهی ازمنکر و تجمیع روش‌های تدبیر و تأثیرعوامل مرتبط با حضور ریاست دیوان عدالت اداری در جمع فرماندهان بسیج قوه قضائیه برگزار شد.

در نشست بازخوانی قانون امر به معروف و نهی ازمنکر و تجمیع روش‌های تدبیر و تأثیر عوامل مرتبط حجت الاسلام و المسلمین محمدکاظم بهرامی به عنوان اولین سخنران ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) و خیر مقدم به فرماندهان بسیج قوه قضائیه، امر به معروف را از مهمترین واجبات الهی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین بهرامی در ادامه با اشاره به اینکه هرگاه از امر به معروف و نهی از منکرصحبت میشود می‌شود بیشتر فروعات در ذهن جاری می‌شود گفت: ملت شریف ایران برای بزرگترین معروف یعنی تشکیل نظام اسلامی، کار بزرگی انجام داده اند و برای تثبیت آن از جان مایه گذاشتند و بیش از ۲۳۰ هزار شهید تقدیم کردند.

رییس دیوان عدالت اداری با اشاره به نقش همه مردم در تحکیم پایه‌های نظام اسلامی، یکی از معروف‌های مهم در نظام اداری تکریم مردم و تلاش برای کسب اعتماد بیشتر آنان دانست.

وی در ادامه گفت: این نشست‌ها باید به گونه‌ای باشد که بیان روش‌های احصاء و شناساندن معروفات و همین طور مصادیق و تبیین شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر را آموزش داده و سازمان‌ها بتوانند به عنوان الگو از آن استفاده کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری وظیفه قوه قضائیه را در این زمینه سنگین دانست و اظهار داشت: اگر شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم مصادیق معروف را در قوه قضائیه به درستی انجام دهیم، توانسته ایم فضایی ایجاد کنیم که هر کس با ورود به قوه قضائیه به نظام خوش بین شود چرا که خوش بینی به دستگاه قضایی خوش بینی به نظام اسلامی است.

در ادامه این نشست جناب موحد معاون حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری به ایجاد تشکل و گروه‌های امربه معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: نیرو‌هایی تحت عنوان طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر آماده و کدگذاری شده اند و در قالب شیوه‌های عملی وهمین طور مبانی حقوقی و قانونی امر به معروف و نهی از منکر تحت آموزش قرار گرفته اند.

موحد درادامه گفت: نیرو‌ها پس از سازماندهی و فراگیری آموزش کد شناسه دریافت می‌نمایند و در پایان پس از موفقیت در آزمون کارت ضابط امر به معروف و نهی از منکر دریافت کرده و فعالیت خود را در قالب گروه‌های ده نفره آغاز می‌کنند.

معاون حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری در ادامه گفت: همان طور که در جنگ مردم و بسیج حضور پیدا کردند و به میدان آمدند در مقوله امر به معروف و نهی از منکر هم باید از بسیجیان و مردم کمک گرفت.

فرمانده مرکز بسیج قوه قضائیه در ادامه این نشست با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر مختص دین اسلام نمی‌باشد گفت: جوامع دیگر در جهت حفظ ارزش‌های خود تلاش می‌کنند و با هر چیز ضد ارزشی مبارزه می‌کنند که کاملترین نمونه مربوط به نظام اسلامی است.

صارمی گفت: در حالیکه بعضی از نظام‌ها طبقه خاصی از مردم می‌توانند به حکومت امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند، اما در نظام اسلامی به سه صورت حکومت به مردم، مردم به حکومت و مردم به مردم امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد.

فرمانده مرکز بسیج قوه قضائیه با اشاره به اصل ۸ قانون اساسی گفت: با توجه به اهمیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر و همین طور سخن بزرگان دینی و اشاره به این موضوع در قرآن کریم و نهج البلاغه، و با توجه به این اصل که سازمان بسیج در قسمتی از این قانون مشخصاً وظیفه دارد، اما متأسفانه این قسمت از قانون مورد توجه قرار نگرفته است.

در پایان این نشست حجت الاسلام دکتر محمد حسین توانایی استاد حوزه و دانشگاه و مشاور ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور تشخیص، تکریم، تفکیک و تشکر را از مهارت‌های امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: تشخیص به معنای آنکه ۳۸ درصد اثرگذاری لحن و کلام، ۷ درصد زیبایی واژه‌ها و ۵۵ درصد زبان بدن می‌تواند در امر به معروف و نهی از منکر به ما کمک کند.

حجت الاسلام توانایی در ادامه توضیح مهارت‌های امر به معروف و نهی از منکر گفت: تکریم یعنی همه چیز با احترام باشد و در گفتن کلمات دقت لازم را داشته باشیم، تفکیک به این معنی می‌باشد که فعل و فاعل را از هم جدا کنیم و به فعل تذکر دهیم و به شخصیت انسان‌ها حمله نکنیم و در نهایت بخاطر اینکه به گفته‌های شما احترام گذاشت نهایت تشکر را از طرف مقابل داشته باشیم.

این نشست با حضور ریاست دیوان عدالت اداری، معاون حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری، فرمانده بسیج پایگاه شهید مفتح دیوان عدالت اداری، فرماندهان بسیج قوه قضائیه، فرمانده مرکز مقاومت بسیج قوه قضائیه، مشاور ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، معاون امر به معروف و نهی از منکر و جانشین معاونت دستگاه نظامی و قضایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سالن غدیر دیوان عدالت اداری برگزار شد؛ و فرمانده بسیج پایگاه شهید مفتح دیوان عدالت اداری هدف از برگزاری این نشست را فرامین مقام معظم رهبری پیرامون موضوع امر به معروف و نهی از منکر که در سال‌های اخیر نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اعلام کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *