در مراسم اربعین اسراف می شود/ نیازی به سفره های رنگین نیست

11:09 - 24 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۱۵۳
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در مراسم اربعین برخی اسراف ها انجام می شود که باید اصلاح شود.

در مراسم اربعین اسراف می شود/ نیازی به سفره های رنگین نیستبه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر در گردهمایی دست اندرکاران اربعین ضمن تشکر از عوامل امر برگزاری مراسم اربعین حسینی در خصوص اهمیت و اداب زیارت گفت: ظرفیت بالایی در زمینه زیارت برای کشور ما وجود دارد و باید نهضت اخلاقی در این مورد شکل بگیرد. 

وی ادامه داد: در زیارت دو نکته میل و عدول مورد اهمیت است و زائران در آن تنها قصد خدا رو داشته باشند و به غیر از آن توجه نکنند. مسئله زیارت  در روایات ما امده است ولی خلاف آن بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و بیشتر به اهداف مادی به جای بار معنوی پرداخته می‌شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد:  آشنایی با الگو‌ها و پیشوایان ما در زیارت مرقد آن‌ها امکان پذیر می شود. در بحث هدفگذاری  هم با زیارت آشنایی با دین و اسلام و شریعیت، هزینه‌ها و امکانات مختلف فراهم می شود و باید در مراسم اربعین به این موضوع  توجه شود و زائران باید نسبت به این اهداف اشنا و اداب زیارت را بدانند.


قاضی عسکر با بیان اینکه معرفت از جمله آداب زیارت است که باید در مراسم اربعین نسبت به این توجه شود و شناخت کاملی از امام حسین(ع) و توسل به ائمه صورت گیرد، گفت: اخلاص نیز باید در این مراسم مدنظر قرار گیرد چرا که زائر امام حسین(ع) در راه رسیدن به حرم امام حسین(ع) مورد استقبال فرشتگان خداوند قرار می گیرد. عشق و شوق به امام حسین از عواملی است که زائران را به کربلا می‌کشاند.باید با حزن و شوق به سمت امام حسین رفت.


وی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه در اربعین اسراف می شود، گفت: در پذیرایی‌هایی مراسم اربعین اسراف می شود و این مخالف ارکان زیارت و مراسم اربعین حسینی است و سفره‌های رنگین و پذیرایی‌های زیاد پسندیده نیست. این مراسم جای سفره انداختن ندارد و باید ساده برگزارشود تا بتوان کمی مصائب امام حسین را درک کرد.

به گفته نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، سکوت در مقابل زیارت امام و ادای ادب و احترام باید در مباحث زیارتی اربعین رعایت شود. زائران بر طبق ارکان زیارت باید با همسفران خود خوش رفتار بوده و مرتب مشغول ذکر خدا باشند و دست به امور خیریه بزنند. 

وی با اعلام اینکه زیارت امری تشریفاتی نیست و تکریم شده است، تاکید کرد: فلسفه زیارت شست و شوی انسان ها است و پیمان با ائمه مد نظر قرار می گیرد.

قاضی عسکر افزود: اربعین تنها رنگ و بوی شیعی ندارد و اهل سنت و ادیان دیگر در آن شرکت می کنند. اگر این حرکت به خوبی انجام شود با ظلم در دنیا مقابله می شود و روحیه دعا را در تمام ملت‌ها تقویت کرده و به جهانیان معرفی می‌کند.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *