هشدار گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره خشونت‌های خودسرانه پلیس

10:17 - 24 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۸۱۱۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارشناس سازمان ملل متحد هشدار داد که خشونت‌های خودسرانه پلیس، حتی در فضا‌های عمومی، می‌تواند شکنجه باشد.

هشدار گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره خشونت‌های خودسرانه پلیسبه گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از مرکز پایش ستاد حقوق بشر، نلس ملزر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد شکنجه، به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: خشونت‌های خودسرانه پلیس حتی زمانی که خارج از دیوار زندان اتفاق می‌افتد، می‌تواند به شکنجه برسد.

این کارشناس سازمان ملل افزود: هرگونه استفاده غیرضروری و بیش از اندازه از زور، توسط نیرو‌های انتظامی با کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتار‌ها و مجازات‌های ظالمانه، غیر انسانی یا تحقیر آمیز، سازگار نیست.

ملزر ضمن ارائه یک سری توصیه‌هایی برای کاهش استفاده از زور گفت: دولت‌ها باید اطمینان دهند که مأموران اجرای قانون آموزش داده شوند تا از هرگونه استفاده غیر ضروری، بیش از حد و غیرقابل قبول از زور اجتناب کنند و انجام وظیفه خود را به روش‌های غیر خشونت آمیز اولویت دهند. اگر استفاده از زور اجتناب ناپذیر باشد، مقامات دولتی باید با محدودیت روبرو شوند و نسبت به جدی بودن جرم و هدف مشروع که باید به دست آید، عمل کنند.

گزارشگر ویژه هشدار داد که سلاح‌های ویژه و تفنگ‌های ضد شورش (باتوم، شوکر یا اشعه داغ، گلوله پلاستیکی و ماشین آب‌پاش) که توسط پلیس و نیرو‌های امنیتی استفاده می‌شوند، در بعضی موارد خودشان غیر قانونی هستند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این گزارش بتواند مشخص کند که خشونت‌های خودسرانه پلیس نه تنها رویه‌ای منفی است، بلکه به شکنجه و یا سایر رفتار‌های ظالمانه، غیر انسانی و یا تحقیر آمیز تبدیل شده است و هر گونه تحمل یا عدم مجازات برای چنین سوء استفاده‌هایی به معنی نقض جدی قوانین بین المللی است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *