"پارلمان افغانستان" صلاحیت احضار مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی را ندارد

4:12 - 24 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۷۶۷۵
در حالی که رئیس پارلمان افغانستان برای دومین بار اعضای کمیسیون انتخابات این کشور را به مجلس فراخوانده است، رئیس دبیرخانه این کمیسیون این خواسته را خارج از صلاحیت‌های پارلمان افغانستان اعلام کرد.

به گزارش سرویس بین الملل ، نمایندگان پارلمان افغانستان که نسبت به وجود اختلافات، فساد و زمینه‌سازی برای تقلب در کمیسیون انتخابات این کشور ابراز نگرانی‌ کرده‌اند، خواستار احضار و پاسخگویی مسئولان این کمیسیون در صحن علنی مجلس شدند.

عبدالرئوف ابراهیمی رئیس پارلمان افغانستان در این باره گفت که اگر چه تذکر قبلی پارلمان برای پاسخگویی در مجلس را کمیسیون انتخابات نادیده گرفته اما بار دیگر از مقامات کمیسیون انتخابات افغانستان و کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌خواهیم تا در پارلمان حضور یابند.

همایون همایون معاون اول پارلمان افغانستان اظهار داشت: عدم حضور مسئولان کمیسیون انتخاباتی در مجلس نشان دهنده فساد اداری در این کمیسیون است.

از سوی دیگر، «محمد وریماچ» رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان در واکنش به این موضوع تصریح کرد که پارلمان افغانستان صلاحیت احضار یا استیضاح کمیسیون انتخابات را ندارد.

وی افزود: بر اساس قانون انتخاباتی، این کمیسیون تنها موظف است تا از طریق رسانه‌ها اطلاعات را با مردم در میان بگذارد.

وریماچ گفت که پارلمان افغانستان برای تحت فشار قرار دادن کمیسیون انتخابات تلاش می‌کنند اما اگر نمایندگان مجلس به دنبال بررسی مشکلات و دستاوردهای این کمیسیون هستند بنابراین در صحن عنلی مجلس حاضر خواهیم شد.

رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات افغانستان تصریح کرد که یک عضو کمیسیون انتخابات برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان افغان کافی است تا به پارلمان برود.

نمایندگان پارلمان افغانستان و احزاب سیاسی در این کشور در هفته‌های گذشته، ارگ ریاست جمهوری افغانستان را به مداخله در امور کمیسیون انتخابات این کشور متهم کردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *