همه‌فن حریف‌های ارتش و سپاه/ «نوهد» و «صابرین» در یک نگاه + تصاویر

0:01 - 18 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۶۰۵۵
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
تعداد نظرات: ۳ دیدگاه
ما در تمرینات آنقدر سختی و رنج تحمل می‌کنیم که به پیروزی خودمان در صحنه‌ها و میادین مبارزه واقعی، اطمینان داریم. یگان ما، یگانی جوان است و سن اعضای تیپ ما از ۱۸ سال شروع می‌شود و بعضا برخی از بازنشستگان باتجربه نیز در آن حضور دارند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، در شرایطی که استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل در چند سال اخیر، جنگ‌های نیابتی را در منطقه غرب آسیا به راه انداخته‌اند و امنیت منطقه را با بحران روبرو کردند، لزوم وجود نیروهای رزم‌آور و کارآزموده ایرانی برای انجام نبردهای چریکی، امری غیرقابل اجتناب است.

تدابیر اتخاذ شده و اقدامات صورت گرفته در راس نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نشان می‌دهد که نیروی زمینی ارتش و سپاه، نیروهایی ویژه و تخصصی را برای انجام نبردهای چریکی و در شرایط سخت تربیت کرده‌اند که می‌توانند به غافلگیرانه‌ترین شکل ممکن، جان دشمن را از او بستانند.

نیروهای ویژه ارتش و سپاه، دمار از روزگار دشمنان درمی‌آورند/ «همه فن حریف‌ها» حریف می‌طلبند

تیپ 65 نوهد
«تیپ 65 نوهد» یگان ویژه و بسیار زبده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است و در حال حاضر سرهنگ «سیروس امان‌اللهی» فرمانده کنونی این تیپ است.

در سال 1338 تیپ ویژه هوابرد با شماره 23 به نام (تیپ نیروهای مخصوص) در قالب «5 گردان عملیاتی، یک گردان پشتیبانی، یک دسته مخابرات، گروهان قرارگاه و آموزشگاه جنگ‌های نامنظم» تشکیل شد. در سال 1349 نام این تیپ به تیپ 23 نیروهای ویژه هوابرد تغییر یافت. یک سال بعد، دو یگان دیگر با نام‌های «رهایی گروگان» و «عملیات روانی» به ساختار تیپ 23 اضافه شد. پس از شروع جنگ ایران و عراق، مأموریت‌های بسیاری به دست این نیروها انجام شد و تکاوران نوهد در بسیاری از عملیات‌ها مانند «بیت‌المقدس» و «کربلای‌5» در کنار دیگر رزمندگان به نبرد پرداختند.

در سال 1370، تیپ 3 نوهد از لشکر 23 جدا شد و با مشارکت «آموزشگاه جنگ‌های نامنظم»، «سه گردان عملیاتی»، «گروهان عملیات روانی»، «یگان رهایی گروگان» و «گردان پشتیبانی مخابرات»، تیپ 65 نوهد را تشکیل داد.

بسیاری از عملیات‌های نوهد چه در زمان حال و چه در گذشته به صورت مخفیانه بوده است. بیشترین عملیات و درگیری نیروهای ویژه نوهد در مناطق کردستان و درگیری با منافقین و نیروهای نامنظم کوموله و دموکرات بود که نقش مهمی را در از بین بردن ضد انقلاب در منطقه داشت. در زمان جنگ تحمیلی ارتش بعث علیه ایران، اکثر ماموریت‌های این نیروها در خارج از خاک ایران انجام می‌شد و کمتر پیش می‌آمد تا این نیروها در نبردهای کلاسیک شرکت کنند.

پس از پایان جنگ تحمیلی، نیاز به حضور یک نیروی ویژه قدرتمند در ایران به شدت احساس می‌شد. بنابراین با دستور فرمانده معظم کل قوا در سال 1370 تیپ 65 از لشکر 23 جدا شد و به صورت مستقل درآمد. نام این تیپ پس از جدایی به نام (تیپ 65 نیروهای هوابرد) تغییر کرد و از سال 1371 نیز این نیروها به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کردند.

اعضای تیپ نیروهای هوابرد باید هر نوع آموزشی را پشت سر بگذارند. آنها شرایط بسیار سخت و دشواری را باید با موفقیت طی کنند تا بتوانند در عملیات های ویژه وارد عمل شوند. این نیروها آمادگی انجام هر گونه عملیاتی در هر شرایطی را دارند و به اصطلاح «همه‌ فن حریف» هستند. آنها به گونه‌ای آموزش می‌بینند که بتوانند هم در خشکی و هم در دریا عملیات انجام دهند. عملیات‌های آنها گاهی در صحرا و بیابان‌های داغ و بی آب‌وعلف است، گاهی در جنگل و گاهی هم مناطق سردسیر و کوهستان‌های پر برف اما برای آنها شرایط مانعی بر سر راه عملیات نیست.

امروز «تیپ 65 هوابرد نوهد» در سطح بین‌المللی به عنوان یکی از توانمندترین، کارآمدترین و شجاع‌ترین نیروهای ویژه در سطح جهان شناخته می‌شود. چنین نیرویی در هر کشوری وجود ندارد و ایران یکی از معدود کشورهایی است که دارای تیپ و لشکر مستقل ویژه و تکاور است.

در روزهای آغازین سال 95 از سوی فرماندهان نیروی زمینی اعلام شد که گروهی از دلاوران این تیپ، رسماً از سوی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سوریه اعزام شده‌اند تا با تروریست های تکفیری مبارزه کنند.

نیروهای ویژه ارتش و سپاه، دمار از روزگار دشمنان درمی‌آورند/ «همه فن حریف‌ها» حریف می‌طلبند

سرهنگ محمد ابراهیمی در کنار امیر کیومرث حیدری

آنقدر در تمرین رنج می‌کشیم که به پیروزی‌مان در میدان واقعی اطمینان داریم
سرهنگ «محمد ابراهیمی» فرمانده یگان ر‌هایی گروگان تیپ ۶۵ نیرو‌های ویژه راهبردی نیروی زمینی ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، اظهار کرد: ما در تمرینات آنقدر سختی و رنج تحمل می‌کنیم که به پیروزی خودمان در صحنه‌ها و میادین مبارزه واقعی، اطمینان داریم. یگان ما، یگانی جوان است و سن اعضای تیپ ما از ۱۸ سال شروع می‌شود و بعضا برخی از بازنشستگان باتجربه نیز در آن حضور دارند.

فرمانده یگان ر‌هایی گروگان تیپ ۶۵ نیرو‌های ویژه راهبردی نزاجا گفت: دلاوران یگان ر‌هایی گروگان تیپ ۶۵ نیرو‌های ویژه راهبردی نزاجا، توانایی انجام هر کاری را دارند و اموری که انجام آن برای یک نیروی عادی سخت است را به راحتی می‌توانند انجام دهند.

نیروهای ویژه ارتش و سپاه، دمار از روزگار دشمنان درمی‌آورند/ «همه فن حریف‌ها» حریف می‌طلبند

یگان صابرین
نام «یگان ویژه صابرین» برگرفته از آیه 65 سوره مبارکه «انفال» است که خداوند در این آیه مقایسه‌ای کمّی کرده و توان رویارویی «صابرین» در برابر دشمن را یک به 10 برشمرده است؛ البته خداوند توان مقابله یک نفر از صابرین با 10 نفر را منوط به داشتن ایمان قوی می‌داند. بر همین اساس در نیروهای صابرین نیز، مهمترین مشخصه «ایمان و اعتقاد» است.

این یگان در سال 1379 یعنی 17 سال پیش با هدف انجام ماموریت‌های ویژه سپاه پاسداران تشکیل شد و نخستین فرمانده آن، سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده کنونی کل سپاه بود.

«توان رزمی بسیار بالا»، «آمادگی جسمانی مثال‌زدنی» و همچنین «داشتن ایمان و تعهد بالا در انجام ماموریت‌ها»، شاخصه‌های اصلی نیروهای یگان صابرین نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. قوای جسمی و روحی نیروهای یگان صابرین برای اجرای مأموریت‌های خطرناک و سخت داخلی و برون مرزی بسیار بالاست. نیروهای این یگان در همه عرصه‌ها چه کوهستان،‌ چه چتربازی، چه دریایی،‌ چه پیاده و... دوره‌های آموزشی سختی را گذرانده‌اند.

یگان ویژه صابرین از یگان‌هایی است که تشکیل آن نیاز مبرم و ضروری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. این نیرو در راستای انجام «مأموریت‌های سخت و عملیات‌های خاص و ویژه» در عرصه‌های زمینی، هوایی، دریایی و همچنین تامین امنیت در مرزهای داخلی و برون‌مرزی تشکیل شد.

جنس نیروهای یگان صابرین با دیگر یگان‌ها تفاوت دارد؛ چراکه اولین نکته‌ای که صابرین را از دیگر یگان‌های نظامی متمایز می‌کند «جذب داوطلبانه» است. داوطلب‌ترین، شجاع‌ترین و باسابقه‌ترین نیروهای رزمی برای یگان ویژه صابرین انتخاب می‌شوند.

نیروهای ویژه ارتش و سپاه، دمار از روزگار دشمنان درمی‌آورند/ «همه فن حریف‌ها» حریف می‌طلبند

شهدای تیپ صابرین، قبل از شهادت دمار از روزگار دشمنان درآوردند
در حال حاضر سرهنگ «رمضان ابراهیمی آتانی» فرماندهی یگان صابرین را بر عهده دارد. او در تاریخ نهم اردیبهشت امسال در مراسم تجلیل از خانواده شهدای تیپ نیروی ویژه صابرین گفته بود «شهدای تیپ صابرین دو ویژگی دارند؛ نخست آنکه از نسل سوم و چهارم انقلاب هستند، دیگر آنکه در زمینه‌های مختلف تخصص دارند و قبل از شهادت ضمن آنکه نبرد جانانه‌ای با دشمن داشتند دمار از روزگار آنها درآوردند.»

به گفته فرمانده یگان صابرین، «از ابتدای تشکیل این یگان تا تاریخ 9 اردیبهشت امسال، 31 شهید از «یگان صابرین» تقدیم راه انقلاب اسلامی شده‌اند».


برچسب ها: یگان صابرین

میرعباس صفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
0
0
سلام ودرودخدا برشما مردان بی ادعا وهمیشه پیروز وبخصوص به سپهبد شهید سرداردلها حاج قاسم سلیمانی وابومهدی مهندس وتمامی شهدای گران قدر کماندوی ارتش وسپاه پاسداران انقلاب اسلامی وفراجا وتمامی شهدای مدافعین حرم ولایت و وطن بخصوص شهدای گران قدر کماندو ارتش جمهوری اسلامی ایران سرافرازوهمیشه پیروز وتمامی شهدای عرصه های مختلف وزیر پرچم آقا امام زمان عج وپرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ورهبری حضرت آیت الله العظمی سیدعلی حسینی خامنه‌ای حفظکم الله وخداوندبه شما وخانواده عمربا عزت بدهد شما رابه خداوند متعال می سپارم دعا کنید که ما هم ادامه دهنده راه شهداباشیم انشاالله .حقیر سرا پا تقصیر وکوچک شما میرعباس صفری
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
0
0
خدا خیر بده ب شما
مهران اکبریان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
0
باسلام.جان برکف بودن نیروهای یگان صابرین در مقاطع مختلف بر همه اشخاص ایرانی که امنیت جانی و مالی ایشان کاملا دخیل با رویارویی با دشمنان و استعمارگران با اهداف سیاسی و سلطه نظامی بر کشورعزیزمان پوشیده نیست و وعده صادق خداوند مبنی بر رویارویی هرتن از صالحین با ده نفراز دشمنان با تکیه بر ایمان قوی کاملا ملموس و باعث افتخار است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *