رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

صلح با طالبان تنها راه‌حل بحران "افغانستان" است

16:15 - 16 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۵۶۱۳
اشرف غنی در مصاحبه با بی بی سی گفت: هدف کلی استراتژی برای مبارزه با طالبان، فراهم‌آوری زمینه برای یک راه‌حل سیاسی است و راه‌حل سیاسی یک راه‌حل مذاکره شده است.

به گزارش سرویس بین الملل ، در مصاحبه‌ اختصاصی بی‌بی‌سی با اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان در مورد چالش‌هایی که کشورش با آن‌ها روبه‌رو است صریح و بی‌پرده حرف می‌زند.

اشرف غنی در مورد رییس‌جمهور-افغانستان-بودن، می‌گوید: «بدترین شغل روی زمین است».

واضح است که در مسایل دشواری که افغانستان با آن روبه‌رو است، هیچ کمبودی نیست. آشکار‌ترین آن مسأله‌ی امنیت است. کشور افغانستان برای ۱۶ سال در جنگ بوده. با این‌حال رییس‌جمهور افغانستان به‌صورت حیرت‌آوری در مورد این‌که کشورش تا چه زمان به درخواست کمک از ناتو ادامه می‌دهد، سرراست است، وی می‌گوید که نیروهای ناتو «در عرض چهار سال» قادر به خروج از افغانستان خواهند بود.

با توجه به این‌که تنها سه سال از اتما ماموریت جنگی ناتو گذشته و ارتش افغانستان مسئولیت جنگ با طالبان و دیگر گروه‌های شورشی را به‌دوش گرفته است، بسیاری از تحلیل‌گران نظامی این حرف را خوش‌بینانه در نظر گرفته‌اند.

در حدود ۱۴ هزار سرباز ناتو در افغانستان برای «آموزش، مشوره‌دهی و همکاری» باقی مانده‌اند. هدف، تقویت نظامیان افغان برای پیشبرد جنگ علیه طالبان است،‌ غنی این‌که این سه سال گذشته سال‌های سختی بوده‌اند را انکار نمی‌کند: «ما مثل فرد ۱۲ ساله بودیم که مسئولیت یک ۳۰ ساله را به‌عهده گرفته است؛ اما در این جریان واقعا رشد کرده‌ایم. حالا در بحث مدیریت و رهبری، کارها واقعا سامان گرفته‌اند».

وی توقع دارد که بعد از این مدت‌زمان، مقداری از سربازان خارجی به‌عنوان بخشی از مبارزه‌ی جهانی علیه تروریسم در افغانستان باقی بمانند، اما وقتی می‌پرسم که آیا او می‌گوید که نیروهای افغان جنگ علیه طالبان را برده‌اند، بدون هیچ درنگی می‌گوید: «بلی».

اشرف غنی می‌گوید که طالبان دو هدف استراتژیک داشتند: سقوط دولت یا ایجاد جغرافیای سیاسی. منظور او از جغرافیای سیاسی حکمروایی طالبان در تمام بخش‌های کشور است.

غنی به این باور است که «طالبان در رسیدن به هر دو هدف سخت ناکام شده‌اند».

این‌که آیا این مسأله راست است یا خیر، جای بحث دارد. آخرین آمار و ارقام ارتش امریکا نشان می‌دهد که دولت افغانستان کمتر از دو-سوم کشور را تحت کنترل دارند. بقیه مناطق افغانستان یا تحت کنترل طالبان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی است یا هم مورد مناقشه.

علاوه بر این، در سال گذشته افغانستان چیزی در حدود ۱۰ درصد کل نیروی جنگی‌اش را از دست داد: در حدود ۷ هزار سرباز اردوی ملی افغانستان کشته شدند، ۱۲ هزار دیگر زخم برداشتند و چندین هزار سرباز دیگر هم ارتش افغانستان را ترک کرده‌اند.

یکی از دلایل اعتمادبه‌نفس بالای رییس‌جمهور افغانستان این است، که باور دارد غرب به‌درستی طبیعت واقعی درگیری در افغانستان را درک نکرده است. او استدلال می‌کند که کشورش در جنگ داخلی نه بلکه در جنگ مواد مخدر است.

آقای غنی می‌گوید: «طالبان بزرگترین صادرکننده‌ی هروئین به جهان‌اند. چرا جهان روی معضل هروئین تمرکز نمی‌کند؟ آیا این یک جنگ ایدئولوژیکی است یا جنگ مواد مخدر؟ نیاز است تا به جرم‌انگاری اقتصاد پرداخته شود».

آقای غنی در جوابم بدون معطلی گفت: «توافق صلح با طالبان».

وی افزود: «هدف کلی استراتژی، فراهم‌آوری زمینه برای یک راه‌حل سیاسی است و راه‌حل سیاسی یک راه‌حل مذاکره شده است. این‌که به مردم فرصت زندگی داده شود یک امر حتمی است. برای ۴۰ سال از ما فرصت نفس‌کشیدن را گرفته‌اند. در ستایشی بی‌کران از مردم افغانستان برای شکیبایی‌شان؛ جای آن‌ها هر ملت دیگری که می‌بود کاملا از هم می‌پاشید».

سخت‌گیری با فساد
غنی در مورد رییس‌جمهور امریکا، دونالد ترامپ، که ماه گذشته، نهایتا آمادگی کشورش برای ماندن در افغانستان برای مدت‌زمان نامعلومی را اعلام کرد، سرشار از ستایش است. آقای ترمپ گفت که خروج از افغانستان توسط «شرایط و وضعیت میدان جنگ مشخص خواهد شد نه جدول‌های زمانی خودسرانه».

رییس‌جمهور امریکا همچنان گفت که او چندهزار سرباز اضافی را برای کمک به ماموریت کنونی ناتو در افغانستان، به این کشور اعزام خواهد کرد. آقای غنی می‌گوید که در بدل این کار امریکا، او طرح بازبینی کلی دولت افغانستان به‌شمول دو برابر ساختن تلاش‌ها برای مبارزه با فساد را روی دست دارد.

وی می‌گوید: «اصل اول مبارزه با فساد این است که خودت آلوده نشوی و اراده‌ی مقابله با آن را داشته باشی. هرکسی که در فساد مشارکت می‌کند، صرف‌نظر از وابستگی و ارتباطات‌اش، باید با یک قانون مورد پیگیری قرار گیرد».

وی با حس سرشار از بالندگی، می‌گوید: «یک ژنرال سه‌ستاره که من ترفیع داده بودم، به این خاطر که متوجه شدیم سوخت نیروهای امنیتی دزدی می‌‌شود، حالا در زندان است. یکی از ثروتمندترین مرد در افغانستان که همه فکر می‌کردند لمس‌ناپذیر است، اکنون زندانی شده است. شما می‌توانید در این مورد از هرکسی در قوه‌ی قضائیه بپرسید، من حمایت سیاسی کامل فراهم می‌کنم».

پیام رییس‌جمهور افغانستان واضح است: «اتکا به خود تنها به حرف نیست. بلکه کردار نیز هست».

دو سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، اشرف غنی می‌گوید، از این‌که بهای تلاش او برای اصلاحات، ریاست‌جمهوری‌اش باشد، باکی ندارد.

وی می‌گوید: اگر هدف شما انتخابات باشد، هیچ‌وقت نمی‌توانید در اصلاحات مشارکت ورزید. اصلاحات باید هدف شما باشد. انتخابات یک وسیله است. تو به این خاطر وارد انتخابات می‌شوی که کاری انجام دهی نه این‌که چوکی را برای خود همیشگی بسازی. سیاستمداران خیلی محافظه‌کار شده‌اند. اما دوران ما، به ابتکار و اقدام جسورانه نیاز دارد.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *