احیای کمیته رفع اطاله‌ دادرسی / ساماندهی روند رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم

15:56 - 03 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۲۲۸۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: کمیته رفع اطاله دادرسی فعال می‌شود و با فعال شدن این کمیته، فرآیند دادرسی کوتاه‌تر و از بلاتکلیفی پرونده‌ها در محاکم کاسته می‌شود.

احیای کمیته رفع اطاله‌ی دادرسی / ساماندهی روند رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم استان گلستانبه گزارش گروه حقوقی و قضایی ، هادی هاشمیان در جلسه شورای معاونان استان گفت: کمیته رفع اطاله دادرسی فعال می‌شود و با فعال شدن این کمیته، فرآیند دادرسی کوتاه‌تر و از بلاتکلیفی پرونده‌ها در محاکم کاسته می‌شود.

این مقام قضایی با تاکید بر این که بیشتر پرونده‌های ورودی به محاکم استان، روند عادی و قانونی رسیدگی خود را طی می‌کنند اضافه کرد: اعضای این کمیته باید علل طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها و بلاتکلیف ماندن آرای صادر شده در واحد‌های اجرای احکام کیفری و مدنی را بررسی و برای رفع آن چاره اندیشی کنند.

هادی هاشمیان افزود: اعضای این کمیته همچنین به صورت موردی، پرونده‌هایی که زمان رسیدگی به آن‌ها طولانی شده است را بررسی و برای جلوگیری از طولانی شدن زمان دادرسی، به قضات مشاوره می‌دهند.

به گفته هاشمیان این کمیته‌ها در هر حوزه‌ی قضایی با حضور رئیس دادگستری، دادستان و تعدادی از قضات با تجربه‌ی تشکیل شده است.
رئیس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه کاهش اطاله‌ی دادرسی از حقوق اساسی مردم است ادامه داد: ما نیز برای تحقق این خواسته‌ی به حق مردم همه‌ی تلاش خود را به کار گرفته ایم.

این مقام ارشد قضایی استان با تاکید بر نظارت‌های مستمر در حوزه‌های قضایی گفت: روسا و دادستان‌ها در سرکشی‌ها و نشست‌های خود با قضات و کارمندان، رعایت اخلاق و رفتار مناسب با مردم و کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها را گوشزد کنند.
هادی هاشمیان با بیان این که خدمت به مردم وظیفه‌ی ماست از روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها خواست: نسبت به حقوق عامه حساس باشند و مطالبه گر حقوق مردم از دستگاه‌ها باشند.

هاشمیان بر استفاده بیشتر از ظرفیت شورای حل اختلاف در محاکم استان نیز تاکید کرد و گفت: ارجاع پرونده‌ها قابل سازش به شعب ویژه شورای حل حل اختلاف، علاوه بر کاستن از تنش بین طرفین دعوی از تعداد پرونده‌های محاکم نیز می‌کاهد.

به گفته‌ی هاشمیان؛ در دو سال گذشته شعب ویژه صلح و سازش در دادگستری‌ها و دادسرا‌های سراسر استان تشکیل شده است و آمار نشان می‌دهد نیمی از پرونده‌های ورودی به این شعب، با سازش طرفین، ختم به خیر می‌شود.
شورای معاونین دادگستری استان گلستان متشکل از معاونان قضایی رئیس کل، رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب گرگان و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان است که در نشست‌های خود روند اجرای برنامه‌های اجرایی حوزه‌های قضایی سراسر استان را بررسی و راهکار‌های عملی برای تسریع برنامه‌های قضایی ارائه می‌کنند.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *