رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

از برقراری صلح وسازش در پرونده‌های قتل عمد تا آزادی ۱۲۵ زندانی با تلاش شعب حل اختلاف خوزستان

9:58 - 02 مهر 1396
کد خبر: ۳۵۱۷۹۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
در پایان سال ۹۵ استان خوزستان دارای ۱۸۹ شعبه شهری و ۹۱ شعبه روستایی و جمعا دارای ۲۸۰ شعبه بوده و میانگین پرونده وارده به شعب شهری استان ۶۶۲ فقره بوده است.
از برقراری صلح وسازش در پرونده‌های قتل عمد تا آزادی ۱۲۵ زندانی با تلاش شعب حل اختلاف خوزستانبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، بی شک تاسیس و ایجاد شورا‌های حل اختلاف و مقوله صلح و سازش اصلاح ذات البین یکی از ضروریات اثر گذار و ارزشمند در جامعه است که علاوه بر پشتوانه‌های قانونی و اسناد بالادستی بخصوص قانون شورا‌های حل اختلاف، مزین به تاکیدات مکرر قرآن کریم و آموزه‌ها و روایات فراوان دینی است و اصولا شعار اسلام، شعار صلح است و از این منظر است که رسول اکرم (ص) می‌فرماید: (کسی که برای صلح بین دو نفر تلاش نماید فرشته‌های خداوند تا هنگامی که برگردد بر او صلوات می‌فرستند و ثواب شب قدر به او داده می‌شود).
 
از این رو ایده اولیه تاسیس شورا‌های حل اختلاف برگرفته از آموزه مدخلیت مشارکت مردمی در حل و فصل دعاوی و اصلاح ذات البین بوده و ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم هدف از تشکیل شورا‌های حل اختلاف، کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی، رفع اختلافات محلی و نیز حل و فصل اموری است که ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است عنوان شده است.

علی ایحال استان خوزستان با تکثر قومی فراوان و تنوع فرهنگی و سنت‌های اجتماعی مختلف را باید یکی از بانیان و پیشتازان تاسیس و تشکیل غیر رسمی؛ ولی عرفی مشارکت‌های مردمی و سران عشایر و بزرگان و سادات و کدخدایان در حل و فصل اختلافات محلی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی قلمداد نمود که انجام این مداخلات و امور سازشی به قدمت تاریخ و تمدن آن‌ها گره می‌خورد. کما اینکه آمار مطلوب پرونده‌های قصاص منجر به گذشت و صلح و سازش در استان خوزستان به خوبی نمایانگر این موضوع است.

علاوه بر شعب حکمی در استان دو نوع شعب ویژه وجود دارد که شاید در جائی دیگر کمتر دیده شود. منجمله (شعب ویژه عشایر عرب) که در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و نیز صلح و سازش پرونده‌های مهم و قصاص نفس، سران عشایر فوق العاده فعال و موفق بوده اند و دیگری شعب ویژه اقلیت‌های ساکن در اهواز (صابئین) پیروان حضرت یحیی (ع) هستند که براساس دین آن‌ها اموری مذهبی و سایر دعاویشان را داوری و حکمیت می‌کنند.

در این استان در سال ۹۵ با تلاش شورای حل اختلاف به ر‌هایی ۹ قاتل محکوم به قصاص، مصالحه بین دو عشیره در دو پرونده، مصالحه بین دو طایفه در ۳ پرونده، صلح و سازش ۵ پرونده قتل بعد از گذشت چند سال، آزادی ۲۰ زندانی مالی ، حل و فصل ۱۶ پرونده پزشکی و پرونده اختلاف بر سر معمله 180 نفر شتر به ارزش دو میلیارد تومان که با صلح و سازش مختومه گردید.

در پایان سال ۹۵ استان خوزستان دارای ۱۸۹ شعبه شهری و ۹۱ شعبه روستایی و جمعا دارای ۲۸۰ شعبه بوده و میانگین پرونده وارده به شعب شهری استان ۶۶۲ فقره و استان در رتبه ۲۱ کشوری است که نسبت به سال ۹۴ شش پایه صعود داشته است.

شورا‌های حل اختلاف استان خوزستان در سال ۱۳۹۵ مجموعا تعداد ۲۸۸۷۴ فقره از پرونده‌های وارده خود را از طریق صلح و سازش به سرانجام رسانده اند.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص شعب شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان و نقش آن در فرآیند قضا زدایی، مرکز امور شورا‌های حل اختلاف توجه خاصی به توسعه و بهینه سازی این شورا‌ها دارد. در استان خوزستان  تعداد شعب ویژه زندان ۹ شعبه اعلام شده است.

میزان پرونده‌های وارده این شعب در پایان سال ۹۵ تعداد ۳۱۸ فقره و میزان پرونده‌های مختومه این شعب نیز در پایان سال ۹۵ تعداد ۲۳۱ فقره گزارش شده است؛ که از این میزان ۱۲۳ فقره معادل ۲۳ درصد با صلح و سازش مختومه شده است. همینطور در مدت مشابه تعداد ۱۲۵ زندانی آزاد شده اند.


انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *