انتخاب نشدن "ماجرای نیمروز" مغرضانه نبود/کیفیت، مضمون و رویکرد بین‌المللی اولویت انتخاب نماینده اسکار 2018

8:30 - 29 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۳۹۵
سخنگوی هیات انتخاب نماینده سینمای ایران در اسکار گفت:گروه انتخاب بعد از بررسی تمامی موارد و با ارائه امتیازات فیلمی را انتخاب کرد که از هر نظر مناسب اسکار باشد و تاثیر بهتری در جهان بگذارد.

فیلم نفسامیر اسفندیاری سخنگوی هیات انتخاب فیلم های ایرانی در اسکار در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درخصوص چگونگی انتخاب آثار برای معرفی به اسکار 2018 گفت: طبیعتاً الگوهایی درباره کیفیت فیلم نماینده اسکار وجود دارد و این الگوها یکی از دلایل اصلی انتخاب فیلم "نفس" برای معرفی به آکادمی هستند.

وی در همین راستا افزود: مضمون و محتوای فیلم نیز یکی  از الگوهای مهم برای انتخاب محسوب می‌شود. مضمون اثر انتخاب شده باید به گونه‌ای باشد که معرف خوبی از سینمای ایران در عرصه بین‌الملل باشد.

وی درخصوص چگونگی رسیدن به فیلم "نفس" به عنوان نماینده ایران تصریح کرد: یک هیات کارشناس 9 نفره از بین 103 فیلم به 10 فیلم رسیدند. سپس با جلسات و بحث‌های مختلف این فهرست به 4 فیلم رسید و نهایتا فیلم نفس انتحاب شد. بدون شک وقتی برخی فیلم‌ها حذف می‌شوند معترضانی وجود دارند اما مطمئن باشید این انتخاب بسیار ریزبینانه از سوی هیات انتخاب صورت گرفت و من فکر می‌کنم که نفس نماینده شایسته‌ای برای سینمای ایران است.

اسفندیاری در ادامه اضافه کرد: اینکه چرا "ماجرای نیمروز" انتخاب نشده به هیچ وجه مغرضانه نیست چرا که این فیلم را فارابی حمایت کرده و پخش بین‌المللی  آن نیز توسط فارابی انجام شده است. من بدون شک اعلام می‌کنم که انتخاب نفس تصمیمی ملی است و هیچ قصد و غرضی برای عدم انتخاب "ماجرای نیمروز" نبوده است.

سخنگوی هیات انتخاب ایران برای اسکار نگاه بین‌المللی به اثر را امری مهم خواند و ادامه داد: از طرفی دیگر باید دید که اثر انتخاب شده آیا مخاطب بین‌المللی را جذب کرده و آن فیلم می‌تواند در این عرصه به موفقیت برسد یا نه. قطعاً موفقیت‌های اثر در رویدادهای جهانی می‌تواند در انتخاب فیلم نماینده اسکار موثر باشد و همانطور که همه ما می دانیم "نفس" تا به امروز در فستیوال های متعددی صاحب جایزه و مقام شده است.

اسفندیاری با اشاره به انتخاب گروهی این اثر اذعان کرد: گروه انتخاب بعد از بررسی تمامی این موارد و با ارائه امتیازات فیلمی را انتخاب کرد که از هر نظر مناسب اسکار باشد و تاثیر بهتری در جهان بگذارد.

وی با اشاره به احتمال رد شدن "نفس" از سوی آکادمی اسکار خاطرنشان کرد: آکادمی اسکار می‌تواند به دلایل قانونی فیلم معرفی شده را رد کند. البته ما همواره تمام سعی خود را برای رعایت تمامی قوانین آکادمی اسکار  کرده‌ایم و بعید است که نفس به دلایل قانونی از اسکار کنار گذاشته شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *