سینمای دفاع مقدس تنها محدود به ۸ سال دفاع مقدس نیست/ ذائقه تماشاچی را با دست‌های خودمان به سمت سرگرمی سوق داده‌ایم

13:00 - 28 شهريور 1396
کد خبر: ۳۵۰۳۶۲
شهریار بحرانی، نویسنده و کارگردان سینما، معتقد است: سینمای دفاع مقدس با پهنه‌ وسیعی که دارد تنها به ۸ سال دفاع مقدس محدود نمی‌شود، بلکه به‌غیر از زمان می‌تواند به امروز ما و آینده گسترش پیدا کند.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری،  بحرانی فیلم‌ساز در آستانه فرارسیدن هفته دفاع مقدس  درباره اینکه چرا میل سینماگران نسبت به گذشته به ساخت آثاری با موضوع جنگ کمتر شده است، توضیح داد: سینمای دفاع مقدس درواقع همان زیرمجموعه سینمای مقاومت تعریف شده است و نکته‌ای که نباید از نظر برود. این است که سینمای دفاع مقدس ما یک گستره‌ای دارد و به نوعی پهنه‌ وسیعی را شامل می‌شود که تنها به این معنی نیست که در آثارمان به 8 سال دفاع مقدس‌مان بپردازیم، بلکه همان طور که تاکید کردم می‌تواند به امروز و آینده ما گسترش پیدا کند. به عنوان نمونه، منظور از امروزمان، جنگ در سوریه، عراق و نقاط مختلف جهان است که دشمن به مسلمانان حمله می‌کند و ما هم به دستور قرآن و همچنین توصیه رهبرمان باید از مسلمانان دفاع کنیم.

وی افزود: منظور از آینده سینمای دفاع مقدس نیز این است که دشمن همواره درصدد ضربه زدن به ماست و ما باید هوشیار باشیم؛ بنابراین یک بحث فراگیر درباره کار نظام اسلامی و شخصیت‌های اقشار و اهدافی که اسلام برایمان ترسیم کرده، این است که اگر از این منظر نگاه کنیم، دفاع مقدس در دوران 8 ساله‌اش بخش کوتاه‌تری را دربرمی‌گیرد. درواقع ما، هم باید به ذخایر قبلی‌مان در حوزه دفاع مقدس تکیه کنیم و هم اینکه خودمان را آماده کنیم تا با مسائل روز در این حوزه نیز پیش برویم. چه بسا برخی از فیلم‌سازان دفاع مقدس، جبهه 8 ساله را رها کرده‌اند و درصدد دید گسترده‌تری نسبت به ساخت فیلم‌های دفاع مقدس هستند تا بتوانند نیاز امروز و آیندگان ما را برطرف کنند.

کارگردان فیلم‌های دفاع مقدسی «حمله به اچ3»، «گذرگاه»، «پرچمدار» و ... سپس درباره اینکه برای جذب مخاطب بیشتر به حوزه فیلم‌سازی با موضوع دفاع مقدس چه راهکاری پیشنهاد می‌دهد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید سینمای ما در حال حاضر دچار یک بحران جدی شده است و فیلم‌سازان ما هنوز خودشان را پیدا نکرده‌اند. به نظرم این موضوع راه برون رفتی ندارد، مگر اینکه ما همواره به یکدیگر تذکر بدهیم و برای ارزش‌های این حوزه بیشتر اهمیت قائل شویم. در نهایت امیدوارم جوانان فیلم‌ساز ما دوباره به سمت سینمای دفاع مقدس روی بیاورند و در این عرصه موفق باشند. متاسفانه ما خودمان با دست‌های خودمان ذائقه تماشاچی را به سمت سرگرمی و فضای غفلت سوق داده‌ایم و به نوعی مخاطب را از فضای عقیدتی دور کرده‌ایم. بنابراین اولین کاری که باید برای بهبود این شرایط انجام دهیم این است که با تغییر رویکردمان نسبت به سرگرمی در رسانه‌ها فضای فکری جامعه را به سمت فضاهای جدی‌تر و خدایی‌تر سوق بدهیم؛ البته مقدار کمی از آن با تلاش انسان‌هاست.

سازنده فیلم سینمایی «ملک سلیمان» در پایان در پاسخ به اینکه آیا نگاه‌های تازه به سینمای مقدس وجود دارد و اینکه آیا سینماگران به دنبال کشف مضامین تازه از دل این رویداد می‌روند و یا اینکه آثار گذشته را تکرار می‌کنند، گفت: ما اگر بتوانیم فضای جامعه را به سمت و سوی جدی‌تر و ایمانی‌تر و خدایی‌تری سوق بدهیم، در آن صورت است که مخاطبان مناسب‌تری هم برای ابداعات و موضوعات جدیدتر هنری پیدا خواهند شد. در حال حاضر کمی در بن‌بست رابطه میان هنر و مخاطب قرار داریم؛ لذا توصیه‌ام این است که از خداوند بخواهیم ما را از این وضعیت بحرانی نجات بدهد و خودمان هم تلاش کنیم تا وضعیت فرهنگی هنری جامعه‌مان را تغییر بدهیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *