نگارش 5 مقاله علمی، مجازات جایگزین حبس محکوم در قصور پزشکی

14:11 - 26 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۹۵۹۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادرس دادگاه عمومی شهرستان مهریز مقصران پزشکی را به نگارش ۵ مقاله علمی که به تأیید ۱۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برسد محکوم کرد.
نگارش 5 مقاله علمی، مجازات جایگزین حبس محکوم در قصور پزشکیحمیدرضا زارع دادرس دادگاه عمومی شهرستان مهریز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، مقصران پزشکی را به نگارش ۵ مقاله علمی که به تأیید ۱۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برسد محکوم کرد.

این مقام قضایی با اعلام این خبر گفت: پس از بررسی پرونده شکایت از قصور پزشکی دو نفر پزشک متخصص بیهوشی و متخصص جراحی، با بررسی نظر نهایی پزشکی قانونی و تعیین میزان خطا و جرم هر یک از پزشکان دخیل در پرونده، متخصص بیهوشی به علت عدم رعایت نظامات دولتی و پزشکی و عدم پایش بیمار قبل و حین بیهوشی و همچنین عدم مراقبت بعدی در احیاء، به میزان ۶۰ درصد و متخصص جراحی عمومی به علت رعایت نکردن نظامات دولتی و پزشکی و عدم اِعمال مدیریت پزشکی در زمان حضور در اورژانس، اتاق عمل و همچنین عدم مراقبت در زمان جراحی و نظارت بر امر بیهوشی و احیاء به میزان ۱۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان محکوم کرد.

وی در رابطه با جنبه عمومی بزه ارتکابی با استناد به ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ متخصص، اظهار کرد: متخصص بیهوشی به ۲ سال حبس تعزیری و متخصص جراحی به ۱ سال حبس تعزیری محکوم گردیدند.

زارع با استناد به بند ژ. ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی، مجرمین را به نگارش ۵ مقاله علمی محکوم و بیان کرد: این مجازات به عنوان مجازات تکمیلی تعیین شده است و مقالات پس از نگارش و قبل از ارائه به دادگاه باید توسط ۱۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تایید گردد.

شایان ذکر است مجازات‌های حبس تعیین شده در این این حکم، با توجه به مواد ۳۷، ۳۸ و ۳۹ مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ مستحق تخفیف شناخته شده به ۹۱ روز در مورد متخصص جراحی و ۶ ماه در مورد متخصص بیهوشی تقلیل یافته و با توجه به مواد ۶۸، ۷۰ و ۸۶ از همان قانون به جزای نقدی به عنوان مجازات جایگزین حبس تعیین گردیده است.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *