خواهرخواندگی ۱۰ ایالت هند با شهرهای بزرگ "افغانستان"

13:20 - 21 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۷۹۱۴
در حالی که وزیرخارجه افغانستان برای حضور در نشست استراتژیک کابل-دهلی در هند بسر می‌برد سفیر این کشور از امضای توافقنامه خواهرخواندگی بین ده ایالت هند با شهرهای بزرگ افغانستان خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل شیدامحمد ابدالی سفیر افغان در دهلی اعلام کرد که ده ایالت هند قرار است برای گسترش روابط اقتصادی و مردمی با شهرهای افغانستان توافقنامه خواهرخواندگی امضا کنند.

وی افزود: این اقدام با ابتکار سفارت افغانستان در هند صورت می‌گیرد که بر اساس آن ایالت‌ «بمبئی» با ولایت قندهار، ایالت اجمیرشریف با هرات، ایالت «اسام» با هلمند، ایالت «حیدرآباد» با «جلال‌آباد»، «دهلی» و پنج ایالت دیگر با سایر شهرهای افغانستان توافق خواهر خواندگی امضا خواهند کرد.

سفیر افغان در هند گفت: خواهرخواندگی بین ایالت‌های هند و شهرهای افغانستان بر اساس مشخصات مشترک آنها در نظر گرفته شده است.

ابدالی تصریح کرد که نظام هند فدرالی است و تقریبا هر ایالت این کشور اختیارات و حکومت خود را دارد که برای استفاده از تجربیات آنها ایده خواهرخواندگی بین ایالت‌های هند و شهرهای افغانستان را پیشنهاد کردم.

وی ظهارداشت: در این مورد با وزرای ایالتی و فرمانداران ایالت‌های مورد نظر صحبت کرده و آنها نیز از این ایده استقبال کردند.

به گفته سفیر افغانستان پس از اینکه به نقش هند در توسعه افغانستان تاکید شود، نخستین توافقنامه‌ای خواهرخواندگی بین کابل و دهلی‌نو به امضا خواهد رسید و این روند در مورد سایر ایالت‌ها نیز اجرایی می‌شود.

صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان نیز قرار است امروز در نشست شورای مشارکت استراتژیک هند و افغانستان حضور یابد.

وزیر امور خارجه افغانستان پس از این نشست با «سوشما سواراج» وزیر خارجه و «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز خواهد کرد.

این نخستین سفر مقام ارشد افغانستان به هند پس از اعلام استراتژی جدید واشنگتن از سوی ترامپ محسوب می‌شود.

رشاد منگوری کارشناس افغان معتقد هست که این سفر نشان می‌دهد که در صورت مخالفت پاکستان با آمریکا، واشنگتن متحد دیگری در منطقه دارد و روابط کابل و دهلی‌نو را نیز نزدیک‌تر خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *