قطر خود را از اتهام و مفاد بیانیه 4 کشور تحریم کننده مبرا دانست

3:02 - 18 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۷۰۴۰
قطر اعلام کرد که خواسته های کشورهای محاصره کننده را نپذیرفته ولی آماده است مواردی را که مغایر با حاکمیت این کشور نباشد، بررسی کند.

قطر خود را از اتهام و مفاد بیانیه 4 کشور تحریم کننده مبرا دانستبه گزارش سرویس بین الملل  به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، قطر اعلام کرد که خواسته های کشورهای محاصره کننده را نپذیرفته ولی آماده است مواردی را که مغایر با حاکمیت این کشور نباشد، بررسی کند.

احمد بن سعید الرمیحی مدیر دفتر اطلاع رسانی وزارت خارجه قطر گفت: مفاد بیانیه چهار کشور و ادعای دخالت قطر در امور داخلی این کشورها و حمایت مالی از تروریسم، اتهام هایی بی اساس است و با اصول و مبانی سیاست قطر و در صدر آن احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها و به رسمیت شناختن بین المللی تلاش های قطر در باره مبارزه با تروریسم مغایرت دارد.


الرمیحی اظهارات منتسب به محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر را در باره مخالفت دوحه با نشستن پشت میز مذاکره رد و خاطرنشان کرد که این اظهارات برداشت نادرست از سخنان وزیر امور خارجه است.


وی گفت که وزیر امور خارجه قطر در اظهاراتی بر موضع ثابت و پایبندی دوحه به گفت و گو برای حل بحران شورای همکاری تاکید کرده است.


الرمیحی مطالب مربوط به اعلام موافقت قطر با خواسته های 13گانه این کشورها را تکذیب و خاطرنشان کرد که آنچه قطر پذیرفته خواسته هایی است که به حاکمیت کشور خدشه وارد نکند و مواردی است که امکان دستیابی به راه حل را فراهم سازد.


این مسئول قطری تاکید کرد که موضع کشورش از آغاز بحران همواره مبتنی بر آمادگی برای بررسی هرگونه درخواست کشورهای محاصره کننده در چارچوب گفت و گوی سازند و احترام به حقوق بین الملل و حاکمیت کشورها بوده است.


چهار کشور تحریم کننده قطر اول تیرماه فهرست شروط 13گانه خود برای از سرگیری روابط با دوحه را از سوی کویت به قطر اعلام کردند. مقام های قطری با رد اتهام این کشورها، پیش شرط های آنها برای از سرگیری روابط را مغایر با حاکمیت این کشور دانستند.


از جمله خواسته‌های کشورهای تحریم کننده، تعطیلی شبکه خبری الجزیره، بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، توقف همکاری نظامی آنکارا با دوحه، کاهش روابط دیپلماتیک دوحه با تهران، قطع روابط با اخوان المسلمین، حزب الله لبنان و آنچه ارتباط با گروه‌های تروریستی القاعده و داعش عنوان شده است، به شمار می‌رود.


عربستان، مصر، امارات و بحرین 15خرداد 96 با ادعای حمایت قطر از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند، موضوعی که دوحه همواره آن را تکذیب کرده است.

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *