تئاتر تبدیل به کالای لوکس خانواده‌های ثروتمند شده است

8:34 - 19 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۶۹۶۷
بازیگر فیلم آزاد به قید شرط گفت: تئاتر تبدیل به کالای لوکس خانواده‌های ثروتمند شده است و شرایط به نحوی شده که خود هنرمندان تئاتر نتوانند از این هنر بهره‌مند شوند.

امیر دژاکام نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، با ابراز گلایه از وضعیت موجود در تئاتر کشور درخصوص تجمل‌گرایی در تئاتر گفت: تئاتر تبدیل به کالای لوکس خانواده‌های ثروتمند شده است و شرایط به نحوی شده که خود هنرمندان تئاتر نتوانند از این هنر بهره‌مند شوند.

وی در همین راستا افزود: در حال حاضر حضور چهره‌های سینمایی و غیره در تئاتر باعث افزایش سرسام آور قیمت بلیت‌ها شده تا تنها بخش محدودی از جامعه بتوانند به تماشای نمایش بنشینند. البته اکثر اینگونه مخاطبان هم برای دیدن بازیگر مورد علاقه سینمایی خود به این سالن‌ها می‌آیند و خود تئاتر دیگر برایشان اهمیتی ندارد.

بازیگر فیلم "آزاد به قید شرط" اوضاع جوانان علاقه‌مند به هنر تئاتر را نگران کننده خواند و ادامه داد: جوانی می‌آید و به عشق تئاتر از شهرستان خود به تهران سفر می‌کند و شاید باورتان نشود که با یک عدد نان از صبح تا شب سر می‌کند. مسئولین ما باید بدانند که این جوان هم خوراک فرهنگی می‌خواهد و نباید او را به حال خودش رها کرد.

وی ادامه داد: بعد همین جوان اگر بخواهد به تماشای یک نمایش برود باید دور تئاتر شهر ایستاده و با مخفی‌کاری یا رد شدن از زیر دست مسئولین حراست سالن به دیدن آن نمایش برود. این وضعیت دردآور است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

این مدرس تئاتر با نقد قیمت بلیت تئاتر و هم چنین زمان اجرای برخی آثار تصریح کرد: مثال بالا در مورد یک پسر بود حالا شما فکر کنید اگر یک دختر بخواهد در تئاتر فعالیت کند یا اصلاً به دیدن یک نمایش برود چه سختی‌هایی را به همراه دارد. یک دختر که نمی‌تواند مثل پسران در پارک استراحت کند. در ضمن اگر یک نمایش ساعت 11 شب به اتمام برسد چگونه می‌تواند به سمت خانه برگردد؟

دژاکام وظیفه مسئولین فرهنگی در قبال تئاتر را وظیفه‌ای سنگین دانست و خاطرنشان کرد: مسئولین فرهنگی نباید همه چیز مخصوصاً جوانان را فراموش کنند. جوانان نیاز به رسیدگی بیشتری دارند. سالانه تعداد زیادی فارغ‌التحصیل داریم که در این رقابت ناعادلانه هزینه‌های تولید تئاتر سرخورده می‌شوند. دولت و نهادهای فرهنگی باید برای تئاتر یارانه خاص خود را در نظر گیرند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *