کارفرمایان از انعقاد قرارداد کار کمتر از یکسال در حکم قرارداد یکساله منع شدند

17:31 - 01 شهريور 1396
کد خبر: ۳۴۲۱۲۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دستورالعمل شماره ۴۰ روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شماره ۴۹۲۰۷ مورخ ۱۹/۳/۹۴، انعقاد قرارداد کار کمتر از یکسال را در حکم قرارداد یکساله دانسته است.
کارفرمایان از انعقاد قرارداد کار کمتر از یکسال در حکم قرارداد یکساله منع شدندبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، مطابق این دستورالعمل از زمان ابلاغ و به استناد اصل دائمی بودن قرارداد کار در کار‌های ماهیت مستمر، انعقاد قرارداد کار مدت موقت زیر یک سال مشروط به بقای کارگاه و کار، ممنوع اعلام شده و کارفرمایان مکلف هستند در صورت انعقاد قرارداد مدت موقت، قرارداد مزبور را حداقل به مدت یک سال منعقد نمایند.

همچنین ماده ۲ این دستورالعمل تصریح دارد که چنانچه قراردادی کمتر از یکسال منعقد شود با لحاظ شرایط مذکور در ماده (۱) در حکم قرارداد یک ساله محسوب خواهد شد.

در رابطه با این مصوبه شکایتی به دیوان عدالت اداری واصل می‌شود و شاکی با طرح این شکایت ادعا کرده است که این دستورالعمل فوق اعتبار قرارداد کمتر از یکسال را خدشه دار نموده و ابطال آن را درخواست کرده اند.
این مصوبه به هیئت تخصصی دیوان عدالت اداری ارجاع می‌شود و این هیئت صدور ابلاغ دستورالعمل شماره ۴، ۰ روابط کار خارج از حدود و اختیارات مرجع وضع و قابل ابطال تشخیص می‌دهد و پرونده برای ادامه رسیدگی به هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رفت.

روز گذشته قضات دیوان عدالت اداری وقت زیادی را به این دستورالعمل اختصاص دادند و پس از اظهارات مخالفان و موافقان رای گیری در این زمینه صورت گرفت و نهایتا ابطال شد.

حالا بر این اساس و با توجه به مصوبه‌ای که دیوان عدالت اداری در راستای حفظ حقوق مردم آن را ابطال کرده است، کارفرمایان از انعقاد قرارداد کار کمتر از یکسال در حکم قرارداد یکساله منع شدند.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *