"خاک پاکستان" نباید برای حملات تروریستی علیه همسایگانش استفاده شود

21:45 - 30 مرداد 1396
کد خبر: ۳۴۱۰۰۰
در حالی که مقامات افغان همواره دولت اسلام‌آباد را به حمایت از مخالفان کابل متهم می‌کند، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در سفر به پاکستان گفته که از خاک این کشور علیه همسایگانش استفاده نشود.

به گزارش سرویس بین الملل  ژنرال جوزف وتل فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا که به پاکستان سفر کرده اعلام کرد از خاک این کشور نباید برای حملات تروریستی علیه همسایگانش استفاده شود.

وتل این اظهارات را در دیدار با ژنرال قمر جاوید باجوا رئیس ستاد ارتش پاکستان در اسلام‌آباد بیان کرد.

محمد شفیق همدم مشاور سابق ناتو در افغانستان نیز گفت: اظهارات ژنرال وتل در این دیدار در واقع هشدار نظامی به پاکستان است.

کارشناس مسائل سیاسی به «رادیو آزادی» گفته که این سفر خیلی مهم است و اظهارات ژنرال وتل فراتر از اظهارات دیپلماتیک محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، آمریکا در بررسی استراتژی خود در جنوب آسیا روابط با اسلام‌آباد را نیز در نظر دارد. در یکی از پیشنهادها برای تعیین استراتژی جدید واشنگتن آمده است که اگر پاکستان اقدامات کافی را برای مقابله گروه‌هایی مانند «شبکه حقانی» انجام ندهد، آمریکا قرار دادن پاکستان در فهرست کشورهای حامی تروریسم را بررسی خواهد کرد.

با این حال شفیق همدم اظهار کرد که اگر پاکستان به عنوان کشور حامی تروریسم شناخته شود، با سه نوع تحریم روبرو خواهد شد:

فروش سلاح از آمریکا به پاکستان متوقف می‌شود.
کمک‌های نظامی آمریکا به پاکستان متوقف می‌شود.
کمک‌های توسعه‌ای آمریکا قطع خواهد شد که این برای پاکستان قابل تشویش است.

پیش از این نیز مقامات آمریکایی گفته‌ بودند که مخالفان مسلح دولت افغانستان از حمایت عناصری در ارتش پاکستان و سازمان اطلاعات ارتش این کشور برخوردارند؛ این در حالی است که اسلام‌آباد همواره این اتهامات را رد کرده و خود را قربانی تروریسم عنوان کرده است.

ژنرال وتل در سفر به اسلام‌آباد همچنین همکاری نظامی و حتی همکاری قوی‌تر با پاکستان را بسیار مهم توصیف کرد.

شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان نیز در هند چندی پیش گفت: تا زمانی که جنگ علیه تروریسم در داخل افغانستان متمرکز باشد، این اقدامات موفقیت‌آمیز نخواهد شد، زیرا تروریسم از خارج مرزهای این کشور و از پاکستان وارد می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *