سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی ترامپ همه دنیا را حیرت زده کرده است

18:22 - 24 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۹۳۴۵
وزیر امور خارجه آلمان در گفتگویی از حیرت همه جهانیان درباره سیاست‌های غیر قابل پیش بینی دولت جدید آمریکا سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل ، "زیگمار گابریل"، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با "فرانکفورتر روند شای" آلمان تاکید کرد که با توجه به اوضاع فعلی جهانی ما باید اروپا را تقویت کنیم. ما به عنوان دولت های ملی در دنیای فردا هیچ صدایی نداریم. پویایی و دینامیک آسیا نفس گیر است، آفریقا جمعیت خود را دو برابر می کند و آمریکای لاتین هم در حال رشد است؛ اما در مقابل ما در اروپا کم تر می شویم. به همین دلیل ما باید با هم متحد باشیم. فرزندان ما در آینده نه یک رای اروپایی مشترک دارند و نه صدایی در دنیا خواهند داشت.

گابریل در ادامه به مسئله بحران بین آمریکا و کره شمالی پرداخته و گفت: من مطمئن نیستم که به عنوان وزیر امور خارجه بینش بیشتری نسبت به این مسئله دارم چرا که البته امروز خوشبختانه همه چیز بسیار شفاف است. هم زمان این مسئله دشوار است که توضیح دهیم در ایالات متحده چه اتفاقی می افتد. وزیر امور خارجه و وزیر دفاع این کشور در مسئله کره شمالی ارزیابی بسیار واقع بینانه ای دارند. وزیر دفاع آمریکا گفته است که جنگ در شبه جزیره کره قربانیانی به بار خواهد آورد که دنیا از زمان جنگ جهانی دوم به خود ندیده است، بنابراین وی دخالت نظامی آمریکا را نادرست ارزیابی می کند.

وی در ادامه درباره واکنش دونالد ترامپ به مسئله کره شمالی ابراز تاسف کرده و گفت: رئیس جمهور آمریکا از یک لفاظی فوق العاده جنگ طلبانه استفاده می کند. درک این مسئله که چه کسی در آمریکا افسار را در دست دارد دشوار است. مسئله بد در این اوضاع این خطر است که چنین تنش هایی با زبان شروع می شود و با یک عملیات نظامی خاتمه می یابد. ما در اروپا این را می دانیم. ما از جنگ جهانی اول یادگرفته ایم که حالا ساعت های دیپلماسی و نه فریاد جنگ است.

وی در ادامه گفتگو با این روزنامه آلمانی تاکید کرد که تمام دنیا درباره غیر قابل پیش بینی بودن سیاست رئیس جمهور آمریکا حیرت زده است. یکی از اطرافیان ترامپ در یک مقاله اخیرا نوشته است که تا به حال تصور می شد که جهان باید بر اساس وعده های قانونی سازمان دهی شود. اما این مزخرف بود. جهان یک عرصه است و هر کسی علیه کس دیگری قرار دارد و قوی تر ها کار را پیش می برند. چنین افرادی می خواهند قدرت قانون را با قدرت جنگل عوض کنند. این عکس آن چیزی است که غرب تا به حال دنبال می کرده و بر خلاف ارزش های جهانی مانند آزادی، دموکراسی و قانون است. اینکه آمریکایی ها از این ارزش ها خداحافظی کرده اند غرب را تضعیف می کند. از این رو ما باید برای آمریکایی ها مبارزه کنیم و نباید آن ها را از دست بدهیم.

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه گفت: ما همه آنچه که در توان داریم همراه با دیگر اروپاییان و همان هایی در آمریکا که در کنگره نفوذ دارند انجام می دهیم. این طور نیست که همه آمریکا فهم خود را از دست داده باشد. خطر واقعی در این شرایط این است که ما از طریق یک تشدید اوضاع ناخواسته ناگهان وارد یک جنگ شویم.

گابریل در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه اروپا بزرگ شده است در عین حال گفت: بحران پناهندگان هنوز حل نشده است و بزرگترها هم همیشه نمی توانند همه مسائل را به سرعت حل کنند.

وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از این گفتگو به اقدامات آلمان علیه ترکیه از جمله بالا بردن سطح هشدار برای شهروندان آلمانی درباره سفر به ترکیه پرداخته و گفت: ما باید از شهروندان خود حمایت کنیم و نمی توانیم اجازه بدهیم که رئیس جمهور ترکیه اتباع آلمانی را به راحتی به زندان بیاندازد.

وی همچنین گفت که فشارهای اقتصادی بر ترکیه تاثیر داشته است. وی در این راستا به عقب نشینی اردوغان از قراردادن  شرکت های آلمانی در لیست ترور بعد از هشدار آلمان برای سرمایه گذاری در ترکیه اشاره کرد و گفت: برای اردوغان هر کسی که با وی هم نظر نیست تروریست محسوب می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *