افزایش تنش کره‌شمالی و آمریکا؛ جنگ زرگری یا آماده‌سازی برای حمله هسته‌ای

10:22 - 21 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۷۹۸۹
با روی‌کار آمدن دونالد ترامپ تنش بین کره‌شمالی و آمریکا روند صعودی داشته و گویا آمریکا مصمم است تا پرونده کره‌شمالی را به هر طریقی حتی با حمله نظامی حل کند.

ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل ، رسانه‌های چین گزارش دادند که رئیس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی با دونالد ترامپ از وی خواسته از هرگونه عمل یا گفتاری که موجب افزایش تنش در شبه‌جزیره کره شود خودداری کند.


تلویزیون دولتی چین روز شنبه به نقل از «شی‌جین پینگ» افزود: در شرایط کنونی طرف‎های درگیر باید ازهر گونه اقدام و گفتاری که موجب بدترشدن اوضاع شبه‌جزیره کره شود پرهیز کنند.


رئیس‌جمهور چین همچنین در گفتگوی تلفنی خود با دونالد ترامپ تأکید کرده که پکن و واشنگتن هر دو به خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی علاقتمد هستند.

 

نقش چین در تحریم‎های بین‌المللی علیه کره‌ شمالی

از آنجایی که یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی و از حامیان اصلی کره‌شمالی دولت چین است، دولت ترامپ در ماه‌های گذشته همزمان با اعمال تحریم‎های اقتصادی یک‌طرفه علیه کره‌شمالی تلاش کرده تا با فشارهای اقتصادی لازم دولت چین را نیز مجبور کند تا هر چه بیشتر رابطه خود را با کره‌شمالی کمتر کند و تاکنون نیز تا حدی موفق شده به طور یکه در هفته گذشته هم چین و هم روسیه طرح تحریم‎های بین‌المللی علیه کره‌شمالی را وتو نکردند تا شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت آراء تحریم‎های اقتصادی فلج‌کننده‌ای علیه پیونگ‌یانگ اعمال کند.


پس از روی‌کار آمدن دونالد ترامپ، آمریکا به‌شدت در پی این است که برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی که درسالهای اخیر نیز شتاب بیشتری به خود گرفته را متوقف کند و عملا این کشور ضدآمریکایی را نیز خلع سلاح هسته‌ای کند؛ نگاهی به اقدامات ماه‌های اخیر دولت آمریکا نشان می‌دهد که خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی براساس همان از همان الگوی شناخته شده پیروی می‌کند، اعمال فشارهای اقتصادی شدید و همراه با تهدیدهای نظامی و همچنین تهدید کشورهای هم‌پیمان کشور مورد نظر برای آوردن آن به پای میز مذاکره و آنگاه توقف برنامه هسته‌ای و موشکی.


شلیک موشک‎های پیونگ‌یانگ به تحریم‎های آمریکا


اما پیونگ‌یانگ در پاسخ با تحریم‎های بین‌المللی نه‌تنها حاضر به مذاکره و گفتگو بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی‌‌اش نشد بلکه درپاسخ بار دیگر یک موشک قاره‌پیما دیگر که قابلیت حمل کلاهک‎های هسته‌ای را دارد آزمایش کرد؛ و همچین فرماندهان نظامی کره‌شمالی تهدید کردند که تمام خاک آمریکا در تیررس موشک‎های بالستیک آنها قرار دارد و اگر آمریکا بیش از این فشارهای خود را افزایش دهد حمله پیش‌دستانه هسته‌ای در دستور کار خود قرار می‌دهد.

 

حملات لفظی ترامپ و کیم جونگ اون ، جنگ زرگری یا آماده‌سازی برای حمله هسته‌ای؟


دونالد ترامپ که گویا تصور می‌کرد با تصویب تحریمهای بین‌المللی در شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت آرا و به ویژه حمایت قاطع چین از این تحریم‎ها پیونگ‌یانگ دیگر تسلیم خواهد شد پس از آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ کنترل خود را از دست داد و در پیامی توییتری تهدید کرد که در صورتی که کره‌شمالی به تهدیدهای خود ادامه دهد باید منتظر پاسخ آتش همراه با خشم آمریکا باشد.

این تهدید توییتری دونالد ترامپ، تنش کره‌شمالی و آمریکا وازد فاز جدیدی کرد چرا که ارتش کره‌شمالی در واکنش به این تهدیدهای تندوتیز رئیس‌جمهور آمریکا به سرعت اعلام کرد که پیونگ‌یانگ طرح حمله موشکی به جزیره گوام از ایالت‎های آمریکا را آماده کرده و تنها منتظر دستور شلیک کیم جونگ اون است.

با این اعلام آشکار جنگ پیونگ‌یانگ، وزیر دفاع و وزیر خارجه آمریکا نیز به در حمایت از دونالد ترامپ در اظهار نظرهایی شدید تهدید کردند که کره‌شمالی با راهی که در پیش گرفته سرنگونی دولت کیم جونگ اون و مردم کره‌شمالی در پی خواهد داشت.

تهدیدهای هر دو طرف آشکارا اشاره به جنگ هسته‌ای است و تنها مسئله این است که چه کسی شروع‌کننده جنگ خواهد بود؛ تمام شواهد تاکنونی نشانه این است که کره‌شمالی انتخاب کرده تا آخر در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کند و به هیچ طریقی بر سر برنامه موشکی و هسته‌ای خود معامله نکند.

موضع‌گیری‎ها و ژشت‎های سیاسی دو طرف دال بر این است که هر کدام بر سیاست‎های خود پافشاری دارند؛ کره‌شمالی مصمم است خود را به عنوان یک کشور هسته‌ای به آمریکا تحمیل کند و حتی به قیمت یک جنگ هسته‌ای تمام عیار و از سوی دیگر دونالد ترامپ به عنوان یک آمریکایی اصیل و جنگ‌طلب از اینکه کشور فقیری مانند کره‌شمالی به‌تنهایی هیمنه امپریالیسم آمریکا را به‌سخره گرفته و تاکنون تمام قد در برابر سیاست‎های خصمانه آن ایستادگی کرده به‌شدت عصبی است، با نظر به این شرایط  هر لحظه باید منتظر خبر آغاز جنگ هسته‌ای در شبه‌جزیره کره باشیم.

 با این همه اما آسوشیتدپرس روز گذشته گزارش داد که یک مقام سیاسی ارشد آمریکا از ماه‌ها پیش در پشت پرده در حال رایزنی و گفتگو با مقامات کره‌شمالی است تا شاید راه‌حلی برای برون‌رفت از شرایط بن‌بست کنونی پیدا شود.

از سوی دیگر همانگونه که در بالا آمد رسانه‌های چین روز شنبه اعلام کردند که نیمه‌های شب روز گذشته دونالد ترامپ و رئیس‌جمهور این کشور درباره حل مسئله کره‌شمالی گفتگو کرده‌اند و رئیس‌جمهور چین نیز از ترامپ خواسته تا با گفتار و اعمالش تنش در شبه‌جزیره کره را بیش از افزایش ندهد.

شاید این خبر رسانه‌های چین و آسوشیتدپرس نشانه موفقیت تلاشهای پشت‌پرده برای کاهش تنش و جلوگیری از یک جنگ هسته‌ای باشد، اما هنوز برای نتیجه‌گیری بسیار زود است؛ همه چیز در روزهای آینده روشن‌تر خواهد شد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *