"روزنامه روسی": قزاقستان عرصه گام های ضدروسی آمریکا است

22:14 - 21 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۷۹۰۶
روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا نوشت: آمریکا در راس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در کشور قزاقستان، اقدام علیه روسیه را برنامه ریزی می کند.

به گزارش سرویس بین الملل   پایگاه آنلاین رسانه روسی روز جمعه در مقاله ای به قلم ولادیمیر موخین کارشناس امور بین المللی نوشت: رزمایش‌های بین‌المللی «عقاب دشت – 2017» در قزاقستان با شرکت کشورهای عضو ناتو و جامعه همسود برگزار شد.

نویسنده مقاله ادامه داده است: یکی از ویژگی های این رزمایش‌ها که از سال 2003 منظم برگزار می‌شود، نبود نظامیان روس است و آموزش نیروهای قزاقستان در گردان صلح طلب «قازبات» (مخفف روسی گردان قزاقستانی) نیز با استانداردهای ناتو و نظارت کارشناسان این پیمان انجام می‌شود.

روزنامه روسی نوشت: قابل درک است که قزاقستان می‌خواهد در عملیات حفاظت از صلح شرکت فعال داشته باشد، اما یک ماه پیش وزیر امور خارجه این کشور با لحنی شدید، امکان شرکت نیروهای قزاقستانی در عملیات سوریه را منتفی دانست و این تاکید آشکارا روی روسیه سایه انداخت که دو سال است برای جنگ با تروریست‌ها و آشتی دادن طرفین سوری درگیر تلاش می‌کند.

نویسنده افزوده است: قزاقستان که همراه روسیه و برخی کشورهای جامعه مشترک‌المنافع عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است در عملیات ناتو در افغانستان شرکت کرد، اما برخلاف ایران، روسیه و ترکیه از شرکت در عملیات مشابه سوریه سر باز می‌زند، البته می تواند چنین کاری بکند، اما اگر روابط اتحادی مسکو-آستانه در نظر گرفته شود، چنین دیده می شود که موضع قزاقستان با روسیه تفاوت بنیادین دارد.

روزنامه روسی همچنین نوشته است: بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران بر این باورند، تأسیسات نظامی آمریکا در خاک قزاقستان وجود دارد که برای روسیه و دیگر کشورهای جامعه مشترک‌المنافع خطری بالقوه است.
از سوی دیگر در یک نشست با حضور ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در مسکو نیز مساله تأسیس مراکز بیولوژیک آمریکا در قزاقستان و گرجستان بررسی شد که در واقع به معنی جنگ افزارهای میکروبی است.

نزاویسیمایا گازتا ادامه داده است: کارشناسان مرکز موجود در قزاقستان را منبع اطلاعاتی تحلیلی بزرگ» و «پایگاه تحقیقی گسترده می‌نامند. هیچ ضمانتی هم وجود ندارد که این پایگاه علیه روسیه و دیگر کشورهای جامعه مشترک‌المنافع اقدام نمی‌کند.

یوری تکاچف کارشناس نظامی روس نیز گفته است: روسیه و قزاقستان روابط اتحادی دارند و در امور فضایی و رزمایش‌های نظامی مشترک همکاری می کنند.

وی در گفت وگو با نزاویسیمایا گازتا خاطرنشان کرد: قزاقستان جنگ افزارهای روسی را با تخفیف ویژه می خرد، اما متأسفانه مسائل ناگواری با این همکاری همراه است.

کارشناس روس افزود: این تصور به وجود می‌آید که رهبری قزاقستان همزمان روی دو صندلی همراهی با روسیه و یاری برای اقدام های آشکار ضدروسی آمریکا و دیگر اعضای ناتو نشسته است.

روزنامه روسی در پایان نوشت: واشنگتن با شرکت در اموری مانند رزمایش‌های عقاب دشت، می خواهد فعالیت در میدان نبرد آسیای مرکزی را تمرین کند و حضور نظامیان آمریکایی در قزاقستان هم به آنها امکان کسب اطلاعات در مورد پایگاههای نظامی روسیه را می‌دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *