واکنش به یک «جنایت هولناک»؛ فاجعه میرزااولنگ افغانستان چگونه رقم خورد؟

13:02 - 18 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۷۲۱۲
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
تکفیری‌ها پس از این جنایت‌ها، 80 نفر از مردم روستای میرزا اولنگ را همراه با خودشان بردند؛ گفته می‌شود از مجموع این 80 نفر، 30 نفر دختر هستند و تکفیری‌ها آنها را به عنوان برده جنسی با خودشان به نقطه‌ای نامعلوم برده‌اند.

واکنش وزارت خارجه ایران به یک «جنایت هولناک»؛ فاجعه میرزااولنگ افغانستان چگونه رقم خورد؟به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، عناصر داعش و طالبان، در روز شنبه (14 مرداد) عملیات وحشیانه مشترکی را در افغانستان اجرا کردند.

این تروریست‌های تکفیری با حمله به منطقه شیعه‌نشین میرزا اولنگ در ولایت سرپل افغانستان، در ابتدا 50 نفر را از اهالی آن را کشتند و سپس مساجد و برخی از خانه‌ها را تنها به جرم شیعه بودن مردم این منطقه به آتش و خون کشیدند.

تکفیری‌ها پس از این جنایت‌ها، 80 نفر از مردم روستای میرزا اولنگ را همراه با خودشان بردند؛ گفته می‌شود از مجموع این 80 نفر، 30 نفر دختر هستند و تکفیری‌ها آنها را به عنوان برده جنسی با خودشان به نقطه‌ای نامعلوم برده‌اند.

طبق خبرهای منتشر شده از سوی رسانه های محلی، کشته‌ها، زخمی‌ها و اسیرهای حمله وحشیانه به میرزا اولنگ، همگی از قوم هزاره و دارای مذهب شیعه هستند.

هراس تروریست‌ها 
مسئولان محلی سرپل می‌گویند که تروریست‌ها به دلیل رفتار وحشیانه با اجساد، اجازه نداده اند که اجساد به طرف مرکز سرپل انتقال داده شود. با گذشت بیش از سه روز از فاجعه میرزا اولنگ، هنوز اجساد بسیاری از کشته‌شدگان در دره‌ها و کوچه‌های این روستاست؛ ظاهرا تروریست‌ها از این موضوع که ابعاد پوشیده‌ جنایات‌شان در سرپل رسانه‌ای شود، به شدت هراس دارند.

واکنش وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز جنایت هولناک گروه‌های تروریستی در منطقه شیعه نشین میرزاولنگ در استان سرپل افغانستان که منجر به شهادت ده‌ها تن از مردم این منطقه شده است را به شدت محکوم و ضمن تسلیت به ملت و دولت افغانستان و خانواده قربانیان این جنایت ددمنشانه و غیرانسانی با آن‌ها ابراز همدردی کرد.

قاسمی با توجه به کینه ورزی و خصومت دیرینه دشمنان بداندیش ملت مظلوم افغانستان، دولت و همه آحاد مردم آن کشور را به هوشیاری هرچه بیشتر فرا خوانده و بر ضرورت حفظ وحدت و همبستگی بیشتر آنان در برابر این گونه فجایع تلخ انسانی و اقدامات تفرقه آمیز و فرقه گرایانه گروه‌های تروریستی تاکید کرد.

کمک ناتو به تکفیری‌ها
محمدحسین جعفریان کارشناس مسائل افغانستان در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی گفت: با تماس یکی از دوستانم که در ولایت سرپل افغانستان است، متوجه شدم در هنگام به اسارت گرفتن مردم توسط تکفیری‌ها، چندین بار اهالی روستای میرزا اولنگ با محاصره تکفیری‌ها خواستند اسرای خود را آزاد کنند اما موفق به انجام این کار نشدند.

وی گفت: شاهدان عینی از این می‌گویند که هلی‌کوپترهای ناتو مرتبا به تروریست‌ها تجهیزات می‌رسانند.

طالبان پدرخوانده داعش است
جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با بیان اینکه داعش همان «طالبان مدرن شده» است، اظهار کرد: همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، تروریست‌های تکفیری پس از تحمل شکستهای فراوان در سوریه و عراق، به پدرخوانده خود یعنی طالبان متوسل شده و میهمان آنها در خاک افغانستان شدند.

وی با بیان اینکه داعش با ادامه روند جنایت‌هایش این بار در خاک افغانستان، سعی دارد به کشورهای منطقه و به خصوص جبهه مقاومت ثابت کند که همچنان حیاتش ادامه دارد، افزود: آنها همچون عراق و سوریه، بهترین راه برای طولانی شدن مدت زمان حضورشان در افغانستان را راه‌اندازی آتش قومیتی در این سرزمین می‌دانند و از همین رو شاهد بودیم که طی روزهای گذشته در منطقه شیعه‌نشین میرزا اولنگ ولایت سرپل علاوه بر کشتار چند ده نفر از شیعیان، 40 نفر از دختران این منطقه را نیز به عنوان برده جنسی با خود بردند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه سالیان سال است که اهل تسنن و تشیع افغانستان در کنار هم کاملا مسالمت‌آمیز گذران زندگی می‌کنند، یادآور شد: شیعیان و سنی‌های افغانستان علاوه بر اختلاف در مذهب، در قومیت‌هایشان نیز متفاوت هستند اما این دو عامل هیچ‌گاه روابط آنها را به تیرگی نکشانده است.

قنادباشی گفت: آمریکایی‌ها سهم بسزایی در عدم مبارزه جدی با طالبان و داعش در افغانستان دارند چراکه آنها از زمانی که برای به اصطلاح مبارزه با طالبان وارد افغانستان شدند، هیچ‌گاه نگذاشتند که نیروهای نظامی و امنیتی این کشور به شکلی منسجم و پرقدرت در صحنه‌ها حضور داشته باشد.

اشراف اطلاعاتی ایران به 3 استان افغانستان
12 روز پیش امیر احمدرضا پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، به حضور تروریست‌های تکفیری در افغانستان واکنش نشان داد.

وی با اشاره به آمادگی نیروهای مسلح ایران در مرزهای شرقی و غربی کشور اظهار کرد: «ما توانسته‌ایم نسبت به حرکات وابستگان داعش در استان دیالی عراق و اخیرا 3 استان افغانستان، اشراف اطلاعاتی خوبی به دست بیاوریم. به ملت عزیز ایران اطمینان خاطر می‌دهم که جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد چراکه نیروهای مسلح ما آماده پاسخگویی قاطع به هرگونه تهدیدی هستند.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *