رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خلبان قهرمان با 3 هزار ساعت پرواز جنگی/ دانشجو بابایی می‌‌دود تا شیطان را از خودش دور كند

14:42 - 15 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۶۱۶۱
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
او که بیش از 3 هزار ساعت پرواز جنگی را در کارنامه خود داشت، در 37 سالگی و در روز عید قربان سال 1366 مصادف با پانزدهم مرداد ماه، درحالیکه به همراه یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش ...

شهید باباییبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، امروز (15 مرداد 1396) سی‌امین سالگرد شهادت خلبان قهرمان کشورمان شهید «عباس بابایی» است؛ شهید بابایی متولد قزوین بود و در سال 1348 وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شده بود.

او که بیش از 3 هزار ساعت پرواز جنگی را در کارنامه خود داشت، در 37 سالگی و در روز عید قربان سال 1366 مصادف با پانزدهم مرداد ماه، درحالیکه به همراه یکی از خلبانان نیروی هوایی ارتش (سرهنگ نادری) به منظور شناسایی منطقه و تعیین راه کار اجرای عملیات، با یک فروند هواپیمای آموزشی اف–۵ از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمد و وارد آسمان عراق شده بود، پس از انجام مأموریت، به هنگام بازگشت، در آسمان خطوط مرزی، هدف گلوله‌های تیربار ضد هوایی قرار گرفت و از ناحیه سر مجروح شد و بلافاصله به شهادت رسید.

در ادامه 4 خاطره را که بستگان و نزدیکان شهید بابایی از خلقیات این شهید نقل کرده‌اند را مرور می‌کنیم:

امیر صیاد بورانی
در دوران تحصیل در آمریكا، روزی در بولتن خبری پایگاه «ریس» كه هر هفته منتشر می شد، مطلبی نوشته شده بود كه توجه همه را به خود جلب كرد. مطلب این بود: دانشجو بابایی ساعت 2 بعد از نیمه شب می دود تا شیطان را از خودش دور كند.

من و بابایی هم اتاق بودیم. ماجرای خبر بولتن را از او پرسیدم. او گفت: ـچند شب پیش بی خوابی به سرم زده بود. رفتم میدان چمن پایگاه و شروع كردم به دویدن. از قضا كلنل «باكستر» فرمانده پایگاه با همسرش از میهمانی شبانه بر می گشتند. آنها با دیدن من شگفت زده شدند. كلنل ماشین را نگه داشت و مرا صدا زد. نزد او رفتم. او گفت: در این وقت شب برای چه می دوی؟ گفتم: خوابم نمی‌آمد خواستم كمی ورزش كنم تا خسته شوم. گویا توضیح من برای كلنل قانع كننده نبود. او اصرار كرد تا واقعیت را برایش بگویم. به او گفتم: مسایلی در اطراف من می‌گذرد كه گاهی موجب می شود شیطان با وسوسه‌هایش مرا به گناه بكشاند و در دین ما توصیه شده كه در چنین موقعی بدویم و یا دوش آب سرد بگیریم.

آن دو با شنیدن حرف من، تا دقایقی می خندیدند، زیرا با ذهنیتی كه نسبت به مسایل جنسی داشتند نمی توانستند رفتار مرا درك كنند.»

روح‌الدین ابوطالبی
مدت زمانی كه عباس در «ریس» حضور داشت با علاقه فراوانی دوست‌یابی می كرد، آنها را با معارف اسلامی آشنا می‌کرد و می كوشید تا در غربت از انحرافشان جلوگیری كند. به یاد دارم كه در آن سال ، به علت تراكم بیش از حد دانشجویان اعزامی از كشورهای مختلف ، اتاق هایی با مساحت تقریبی 30 متر را به دو نفر اختصاص داده بودند. همسویی نظرات و تنهایی ، از علت های نزدیكی من با عباس بود؛ به همین خاطر بیشتر وقت ها با او بودم.

یك روز هنگامی كه برای مطالعه و تمرین درس ها به اتاق عباس رفتم، در كمال شگفتی «نخی» را دیدم كه به دو طرف دیوار نصب شده و مساحت اتاق را به دو نیم تقسیم كرده بود . نخ در ارتفاع متوسط بود، به طوری كه مجبور به خم شدن و گذر از نخ شدم. به شوخی گفتم: «عباس ! این چیه! چرا بند رخت را در اتاقت بسته ای؟»

او پرسش مرا با تعارف میوه، كه همیشه در اتاقش برای میهمانان نگه می داشت، بی‌پاسخ گذاشت. بعدها دریافتم كه هم اتاقی عباس جوانی بی بندوبار است و در طرف دیگر اتاق ، دقیقاً رو به روی عباس ، تعدادی عكس از هنرپیشه های زن و مرد آمریكایی چسبانده و چند نمونه از مشروبات خارجی را بر روی میزش قرار داده است.

با پرسش های پی در پی من، عباس توضیح داد كه با هم اتاقی اش به توافق رسیده و از او خواهش كرده چون او مشروب می خورد لطفاً به این سوی خط نیاید؛ بدین ترتیب یك سوی اتاق متعلق به عباس بود و طرف دیگر به هم اتاقی اش اختصاص داشت و آن نخ هم مرز بین آن دو بود. روزها از پس یكدیگر می گذشت و من هفته ای یكی دو بار به اتاق عباس می رفتم و در همان محدوده او به تمرین درس های پروازی مشغول می شدم و هر روز می دیدم كه به تدریج نخ به قسمت بالاتر دیوار نصب می شود؛ به طوری كه دیگر به راحتی از زیر آن عبور می كردم.

یك روز كه به اتاق عباس رفتم او خوشحال و شادمان بود و دریافتم كه اثری از نخ نیست . علت را جویا شدم . عباس به سمت دیگر اتاق اشاره كرد. من با كمال شگفتی دیدم كه عكس های هنر پیشه ها از دیوار برداشته شده بود و از بطری های مشروبات خارجی هم اثری نبود. عباس گفت: دیگر احتیاجی به نخ نیست ؛ چون دوستمان با ما یكی شده. 

حاج اسماعیل بابایی (پدر شهید)
بعد از ظهر یكی از روزهای پاییزی، كه تازه چند ماهی از شروع اولین سال تحصیلی ابتدایی عباس می گذشت، او را به محل كارم در بهداری شهرستان قزوین برده بودم. در اتاق كارم به عباس گفتم: پسرم پشت این میز بنشین و مشق هایت را بنویس. سپس جهت تحویل دارو به انبار رفتم و پس از دریافت و بسته بندی، آنها را برای جدا كردن و نوشتن شماره به اتاق كارم آوردم. روی میز به دنبال مداد می گشتم. دیدم عباس با مداد من مشغول نوشتن مشق است. پرسیدم: عباس! مداد خودت كجاست؟ گفت: در خانه جا گذاشتم. به او گفتم: پسرم! این مداد از اموال اداری است و با آن باید فقط كارهای مربوط به اداره را انجام داد. اگر مشق هایت را با آن بنویسی ، ممكن است در آخر سال رفوزه شوی. او چیزی نگفت. چند دقیقه بعد دیدم بی درنگ مشق خود را خط زد و مداد را به من برگرداند. 

حاج اسماعیل بابایی
عباس در دوران تحصیل برای كمک به بابای پیر مدرسه كه كمر و پاهایش درد می‌کرد، نیمه های شب (قبل از اذان صبح) به مدرسه می رفت و كلاس ها و حیاط را تمیز می كرد و به خانه برمی گشت. مدتها بعد بابای مدرسه و همسرش در تردید ماندند كه جن ها به كمك آنها می آیند! و سرانجام در نیمه شبی «عباس» را می بینند كه جارو در دست مشغول تمیز كردن حیاط است.



محمد امین
|
-
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
0
0
ای کاش من هم مثل این شهید بزرگوار بودم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *