رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حواشی مراسم تحلیف؛ از «ورود آخرین مهمان اروپایی» تا «عکس یادگاری با رئیس شرقی»

19:57 - 14 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۵۹۰۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم که عصر امروز با حضور مهمانان خارجی و مقامات داخلی برگزار شد با حاشیه هایی همراه بود.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ؛ مراسم تحلیف رئیس جمهور دوازدهم حسن روحانی امروز (شنبه ۱۴ مردادماه) از ساعت ۱۷ تا ۱۸:۰۵ دقیقه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و با حضور رؤسای قوای مقننه و قضاییه، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس، وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و سایر مسئولان لشکری و کشوری و ۱۰۵ هیات خارجی برگزار شد.

تدابیر امنیتی و انتظامی برگزاری این مراسم از چندین خیبابان منتهی به میدان بهارستان آغاز شده بود و نکته‌ای که بیش از پیش جلب توجه می‌کرد نصب داربست‌های کوتاه قامت کنار پیاده‌رو‌ها بود، داربست‌هایی که به نوعی نقشه امنیتی مسیر منتهی به میدان بهارستان را نمایان می‌ساخت. البته تعطیلی مترو بهارستان هم در راستای امنیت بخشیدن به میدان بهارستان موضوعی بود که باعث کاهش رفت و آمد شهروندان به این میدان شده بود.

رفته رفته خبرنگاران و عکاسان خارجی و داخلی خود را به درب شماره ۲ مجلس شورای اسلامی می‌رساندند تا وارد محوطه مجلس شوند. در محض ورود ماموران حفاظت مجلس پس از چک کردن کارت‌های ورودی، مدعوین و خبرنگاران را آرام آرام به سایر مسیر تعیین شده هدایت می‌کردند البته این گیت اول است و در ادامه مامورین سه گیت حفاظتی دیگر تا محدوده محل فعالیت خبرنگاران مشغول به حراست از مجلس هستند. با این حال بیش از ۱۶۰ خبرنگار خارجی و بیش از ۲۰۰ خبرنگار و عکاس داخلی مراسم تحلیف رئیس‌جمهور را پوشش خبری دادند. فرش قرمز سالن اصلی ورودی نمایندگان در طی این مسیر هم دور از چشم نمی‌ماند ونشان از تدارکات ویژه‌ی این مراسم دارد.

همهمه در ایستگاه خبرنگاران بالاست و مجلس تدارک ویژه‌ای برای پذیرایی از خبرنگاران در نظر گرفته شده است، این در حالی است که پس از چندین دقیقه پذیرایی و تقریبا راس ساعت ۱۶ یعنی یک ساعت پیش از آغاز مراسم تحلیف، خبرنگاران در جایگاه خود مستقر می‌شوند و درب‌های ورودی صحن به روی اصحاب رسانه باز می‌شود.

با نگاه اول به صحن مجلس همه چیز نشان از برگزاری یک مراسم باشکوه دارد و شاید موضوعی که بیش از پیش جلب توجه می‌کند پرچم‌های کشور‌های خارجی ایستاده در دو طرف کناری مجلس و چیدمان صندلی‌هایی به رنگ قهوه‌ی است که نشان از محل اسکان میهمانان دارد. البته صندلی‌های چوبی قهوه‌ای رنگ مجلس، به دلیل ازدحام میهمانان به محوطه جلوی سکوی هئیت رئیسه هم رسیده و روی هر صندلی نام میهمان درج شده است. با این حال گروه موزیک رزم نوازان ارتش هم روی سکوی‌های میهمانان مجلس مستقر شده بودند و قرار بود تا سرود ملی ایران را به صورت زنده اجرا کنند.

۱۶:۱۵ دقیقه؛ میهمانان داخلی کشور آرام آرام وارد صحن علنی مجلس می‌شوند و در ابتدا وزیر امور خارجه وقت شناسی خود را به رخ می‌کشد و در پی آن عباس عراقچی به میهمانان صحن اضافه می‌شود. اما در کنار میهمانان سیاسی کشور هنرمندان وطنی هم در این مراسم به چشم آمدند و داریوش ارجمند، علیرضا افتخاری و محمد عزیز جز میهمانان این مراسم بودند.

با ورود بسیاری از میهمانان داخلی و استقرار برروی صندلی‌های خود نکته‌ای که بیش از پیش جلب توجه می‌کرد گعده برخی از نمایندگان در کنار صندلی‌های هم بود که با کمی کنجکاوی خبر از بررسی برروی گزینه‌های پیشنهادی دولت دوزادهم می‌داد.

حواشی این مراسم ادامه داشت تا اینکه ظریف هم درکنار صندلی خود با رئیس مجلس کره جنوبی عکسی به یادگار گرفت.

۱۶:۵۰ دقیقه حجت السلام حسن روحانی، رئیس جمهور دقیقا چند دقیقه مانده به مراسم تحلیف به همراه علی لاریجانی ریاست مجلس و نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور وارد صحن علنی مجلس شد که در ادامه مورد استقبال جمعی از نمایندگان قرار گرفت.

۱۶:۵۹ دقیقه رزم نوازان ارتش شروع به نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران کردند و در پی اجرای موزیک زنده در صحن همه مدعوین و حاضرین در جلسه به احترام سرود ملی از جای خود برخواستند.

۱۷:۰۰ مراسم تحلیف دوازدهمین رئیس جمهور ایران آغاز شد و علی لاریجانی پس از نواختن زنگ این جلسه گفت: جلسه علنی مجلس با حضور ۲۵۴ نماینده رسما آغاز می‌شود.البته این خود نشان از این داشت که از ۲۹۰ نماینده مجلس ۳۶ نماینده از جمله غایبان آغاز این جلسه هستند.

 در ادامه سیدامیرحسین قاضی‌زاده، عضو هئیت رئیسه مجلس دستور کار جلسه علنی مجلس در مراسم «تحلیف» اعلام کرد به شرح زیر اعلام کرد:
۱ـ خیرمقدم و بیانات رئیس مجلس شورای اسلامی
۲ـ بیانات رئیس قوه قضائیه
۳ـ انجام مراسم تحلیف
۴ـ بیانات رئیس مجلس
۵ـ قدردانی رئیس مجلس از حضور میهمانان

با این حال پس از اظهارات کوتاه لاریجانی کریم منصوری قاری قرآن در جایگاه ناطقان جلسه علنی قرار گرفت و به قرائت آیاتی چند از کلام الله قرآن پرداخت.

 درست پس از قرائت قرآن خانم فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد صحن علنی مجلس و در صندلی خود مستقر شد که البته می‌توان وی را از جمله آخرین میهمانان حاضر در صحن علنی مجلس دانست.

۱۷:۲۲ دقیقه؛ پس از خیر مقدم علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی به مدعوین و میهمانان حاضر دراین مراسم نطق آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در صحن مجلس آغاز شد. پس از استقرار آیت الله آملی لاریجانی در جایگاه ناطقان صحن علنی، دوربین عکاسان به صدا در آمد و این صحنه در حافظه دروبین عکاسان ثبت شد.

درست پس از پایان نطق رئیس قوه قضائیه، ریاست مجلس از رئیس جمهور درخواست کرد تا رئیس جمهور برای قرائت سوگندنامه در جایگاه ناطقان مجلس و در کنار رئیس قوه قضائیه قرار بگیرد تا اینکه در ادامه رئیس جمهور در پیشگاه قرآن سوگند یاد کند.

۱۷:۳۳ دقیقه حجت السلام حسن روحانی دوازدهمین رئیس جمهور ایران سوگند خود را در صحن علنی مجلس قرائت کرد و در حین قرائت این سوگند نامه ریاست قوه قضائیه در کنار وی ایستاده بود. پس از اتمام سوگند روحانی حضار برای دقایق وی را مورد تشویق قرار دادند و در این بین برخی هم صلوات می‌فرستادند.

 نطق حجت السلام حسن روحانی بیش از نیم ساعت به طول انجامید و وی در حین این سخنرانی چندین بار مورد تشویق حضار در بیان برخی از مسائل و موضوعات قرار گرفت. تا اینکه لاریجانی پس از اتمام اظهارات رئیس جمهور اذعان داشت که جلسه بعدی مجلس در تاریخ ۱۷ مرداد برگزار خواهد شد و وی در ادامه زنگ پایان جلسه حدودا یک ساعته مجلس را نواخت.
 
بیشتر بخوانید
 
۱۲۰ دقیقه با مراسم تحلیف/ رئیس جمهور سوگند یاد کرد + متن/ جزئیات، حاشیه‌ها، فیلم و عکس بیشتر


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *