"ریاست‌جمهور افغانستان" پاسخگو نباشد، عبدالله عبدالله به صحنه می‌آید

10:05 - 05 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۵۹۰
مشاور رئیس اجرایی دولت افغانستان با اشاره به ائتلاف‌های جدید در این کشور اظهار داشت: ائتلاف‌های نوظهور مشروع است و در صورت عدم‌پاسخگویی ریاست‌جمهوری، دکتر عبدالله نیز در حمایت از خواست مردم به صحنه خواهد آمد.

به گزارش سرویس بین الملل مولوی محمد مختار مفلح مشاور عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان و و رهبر نهضت اسلامی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم درباره اوضاع سیاسی کشورش گفت: ائتلاف‌هایی که برای اصلاحات در دولت ایجاد شده‌اند در واقع برای تحقق توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی تلاش می‌کنند.

وی افزود: ائتلاف‌های به‌وجود آمده به‌معنای تقویت ریاست اجرایی دولت افغانستان است و دکتر عبدالله نیز از ایجاد این ائتلاف‌ها رضایت دارد.

مشاور عبدالله بیان داشت: یکی از خواست‌های ائتلاف به‌وجودآمده اجرایی شدن توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی بین عبدالله و اشرف غنی است به همین دلیل این ائتلاف‌ها وجه ریاست اجرایی را مشروعیت می‌دهد و عبدالله نیز نسبت به ایجاد آن رضایت دارد.

وی بیان داشت که این ائتلاف‌ها به‌معنای تقویت ریاست اجرایی دولت افغانستان است و تمام مشاوران عبدالله نیز از آن حمایت می‌کنند.

مولوی مفلح اذعان داشت؛ اگر در جریان این ائتلاف خواسته‌های ما توسط ارگ ریاست جمهوری پذیرفته نشود، دکتر عبدالله نیز برای تحقق خواست مشروع مردم به صحنه خواهد آمد.

به‌بیان این مشاور ریاست اجرایی دولت کابل، بی‌توجهی ارگ سبب خواهد شد که عبدالله در حمایت از خواست مردم با ارگ تصفیه حساب کند.

رهبر نهضت اسلامی افغانستان اظهار کرد که ارگ ریاست جمهوری متعهد به توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی و بحث تقسیم قدرت نیست.

وی در ادامه گفت: حاکمان ارگ شمارشان از شمار انگشتان دست بیشتر نیست اما تمام اختیارات کشور را به‌صورت انحصاری در دست گرفته‌اند.

مولوی مفلح اظهار داشت که حکومت وحدت ملی با گذشت سه سال از عمرش هنوز نتوانسته وزارتخانه‌های خود را تکمیل کند و اکثر این وزارت‌خانه‌ها سرنوشت نامعلومی دارند.

مشاور عبدالله عبدالله مفلح همچنین تصریح کرد: حکومتی که نام پشتون را با خود دارد حتی به‌فکر منافع قوم خود نیست و ارگ ریاست جمهوری افغانستان بزرگترین جفا را به قوم پشتون روا داشته است. بیشتر جنگ‌های این کشور در مناطق پشتون‌نشین در جریان است و این مسئله نیز از پیشرفت آنان جلوگیری می‌کند.

مشاور ریاست اجرایی دولت افغانستان در ادامه به نقش آمریکا در افغانستان و منطقه نیز گفت که واشنگتن به‌دنبال منافع خود در افغانستان است و این منافع را با تشکیل حکومت وحدت ملی آغاز کرد.

مفلح ابراز کرد که تغییر چهره‌ها برای آمریکا مهم نیست بلکه استراتژی این کشور دارای اهمیت است و واشنگتن از آنانی حمایت می‌کند که آتش جنگ را در افغانستان روشن نگه می‌دارند، با این حال آمریکا در افغانستان با شکست مواجه شده همان‌طور که در سوریه، عراق و یمن شکست خورده است.

وی یکی از دلایل شکست آمریکا را منفور شدن سیاست‌های این کشور در اذهان مردم افغانستان دانست و تأکید کرد که مقامات واشنگتن در قبال افغانستان صادقانه رفتار نمی‌کنند. آنها با افروختن جنگ و نفاق در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه سعی دارند راهی برای فروش جنگ‌افزارهای خود بیابند، همان‌طور که به کشورهای عربی سلاح فروختند.

مولوی مفلح با مقایسه مقامات افغان و پاکستانی در بهره‌برداری از شرایط جاری منطقه اعلام کرد که سیاسیون افغانستان این توانایی را ندارند که از آمریکا بهره‌برداری سیاسی کنند همان‌گونه که پاکستان از آمریکا بهره‌برداری می‌کند.

رهبر نهضت اسلامی افغانستان اظهار داشت: آمریکا ثابت کرده که افغانستان به‌عنوان راهی برای رسیدن و نفوذ به آسیای مرکزی است، تا رقبای بین‌المللی خود مانند ایران، روسیه و چین را از سر راه خود بردارد و بتواند بی‌رقیب بماند.

مشاور ریاست اجرایی دولت افغانستان درباره همکاری ایران در این کشور نیز گفت که جمهوری اسلامی به‌نفع مردم افغانستان فرهنگ‌سازی کرده و برای گسترش و اجرای مسائل اسلام تلاش کرده است اما آمریکایی‌ها به‌جای فرهنگ‌سازی دست به ابتذال فرهنگی زده‌اند همان‌طور که در برخی از رسانه‌های افغانستان مشخص است.

مولوی مفلح در پایان نیز گفت که افغانستان در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و این به سیاستمداران این کشور بستگی دارد که چگونه راه‌های برون‌رفت از آن را جست‌وجو خواهند کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *