رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

"دیپلمات ارشد روسی": حل نظامی مساله سوریه از دستور کار آمریکا خارج شده است

14:06 - 06 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۵۸۷
ویاچسلاو ماتوزوف دیپلمات ارشد شوروی و رئیس گروه دوستی روسیه و کشور‌های عربی اعلام کرد: حل نظامی مساله سوریه که در دوره مسئولیت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا یک اولویت بود، اکنون از دستور کار این کشور خارج شده است.

به گزارش سرویس بین الملل ماتوزوف که در دوره شوروی سابق مشاور سیاسی سفارت این کشور در آمریکا بوده، در مقاله‌ای در روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو نوشت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد قطع برنامه سازمان سیا در حمایت از اپوزیسیون سوریه ماهیت راهبردی دارد.
 
دیپلمات روس در ادامه با بیان اینکه هرچند این خبر هنوز رسماً تأیید نشده، اما صحت دارد، افزود: تنها قطع برنامه سازمان سیا مطرح نیست، بلکه خط مشی آمریکا نسبت به سوریه تغییر بنیادی می‌کند.
 
وی یادآور شد: دولت قبلی آمریکا هرچند لفظی از ضرورت حل سیاسی مساله سوریه سخن می‌گفت و حمایت می‌کرد، اما در عمل به سناریوی نظامی امید بسته بود.
 
ماتوزوف نوشت: آمریکایی‌ها درخواست می‌کردند، بشار اسد برکنار شود، در حالیکه ترامپ با تصمیم کنونی کسانی را به چالش می‌طلبد که از مسلح کردن اپوزیسیون و دخالت نظامی آمریکا در سوریه حمایت می‌کردند.
 
کارشناس ارشد روس افزود: مربیان آمریکایی جنگجویانی را تعلیم می‌دادند که پس از آموزش دیدن به گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره می‌پیوستند و امروز این ماجرا تمام می‌شود.
 
رئییس گروه دوستی روسیه و کشور‌های عربی در مقاله خود خاطرنشان کرد: ترامپ به مقاصد سیا، نظامیان و جامعه اطلاعاتی آمریکا ضربه سنگینی وارد کرد.
 
ماتوزوف همچنین به توافق‌های روسیه و آمریکا اشاره کرد و افزود: دو کشور به نتایج مهمی برای حل بحران سوریه از جمله ایجاد مناطق امن و بدون درگیری رسیده اند و اکنون راه حل نظامی از دستور کار واشنگتن خارج شده است.
 
وی همچنین نوشت: این دستاورد به معنای مذاکره برای حل سیاسی مساله سوریه بر پایه تصمیم‌ها و مصوبات سازمان ملل و مطرح نشدن اجرای سناریو‌های نظامی مشابه عملیات در یوگسلاوی، عراق یا لیبی است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *