ساخت اخراجی‌ها در آن زمان حاصل جسارت و تیزهوشی بود/ علاقه‌مندم در مورد مسائل امنيتى و مرزى فيلم بسازم

7:30 - 03 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۲۰۷۴
کارگردان فیلم ملکه گفت: من بسیار علاقه‌مندم تا در مورد مسائل امنيتى و مرزى فيلم بسازم اما اين علاقه نبايد يك طرفه باشد و نياز به همكارى دو جانبه از سوی مسئولین دارد.

باشه آهنگرمحمد‌على باشه‌آهنگر نويسنده و كارگردان سينما که این روزها آخرین مراحل فیلم "سرو زیر آب" را پشت سر گذاشته در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگى خبرگزاری ميزان در خصوص کم‌رنگ شدن سینمای دفاع مقدس در سالهای اخیر گفت: سینمای دفاع مقدس در سال‌های اخیر کمی دچار رکود شده است و شکوفایی دوباره این ژانر وقتی صورت می‌پذیرد که هنرمندان اگر در تکنیک نمی‌توانند حداقل در مضمون‌ نوآوری داشته باشند.

وی در همین راستا ادامه داد: واقعیت این است که در مورد بخش تکنیکی سینمای دفاع مقدس باید هزینه شود. بخش خصوصی توانایی پرداخت این هزینه سنگین را ندارد و البته همین که ژانرهای دیگر سینما را زنده نگه داشته جای شکر دارد. در مورد دفاع مقدس و ژانر آن دولت و مسئولین فرهنگی باید کاری انجام دهند زیرا بخش سخت‌افزاری سینما به هنرمند مربوط نیست و باید این وسایل برای هنرمند تهیه شود.

کارگردان فیلم "ملکه" مشکل اصلی سینمای دفاع مقدس را نبود امکانات دانست و تصریح کرد: ما همچنان ابزارهای فیزیکی مناسب برای این سینما را در اختیار نداریم. به عنوان مثال نبود لوکیشن‌های استاندارد برای تهیه این چنین آثاری هنوز بعد از گذشت سالیان دراز برطرف نشده است. ما در تمامی بخش‌های سخت‌افزاری سینمای جنگ کمبود داریم و همین کمبود باعث شده تا با استفاده از امکانات قدیمی آثاری تولید کنیم که مخاطب را جذب نکند.

وی با اشاره به علاقه مردم به فیلم‌های دفاع مقدسی تاکید کرد: مردم ایران همواره ثابت کرده‌اند که به سینمای دفاع مقدس علاقه دارند و فیلم‌هایی که در سالیان گذشته با این مضمون اکران شده به طور نسبی فروش بدی هم نداشته‌اند. در کل هر اثری اگر از لحاظ ساختاری درست باشد مخاطب خود را جذب می‌کند و سینمای دفاع مقدس هم از این قاعده مستثنا نیست.

کارگردان "سرو زیر آب" با اصرار بر ورود مسئولین در حوزه سینمای دفاع مقدس افزود: همان‌طور که مسئولین ما در مسائل امنیتی و نظامی ورود دارند و به پیشرفت فکر می‌کنند باید به حوزه سینما هم وارد شده و به ترقی آن کمک کنند تا از لحاظ کیفی بتوانیم آثار خود را به سطح آثار جهانی برسانیم. به عنوان مثال من بسیار علاقه‌مندم تا در مورد مسائل امنيتى و مرزى فيلم بسازم اما اين علاقه نبايد يك طرفه باشد و نياز به همكارى دو جانبه از سوی مسئولین دارد.

باشه‌آهنگر سینمای دفاع مقدس را بسیار متنوع خواند و خاطرنشان کرد: سینمای دفاع مقدس در خود شاخه‌ها و مضامین متنوعی دارد که شما می‌توانید در آن از بوی پیراهن یوسف تا اخراجی‌ها را بسازید. به عنوان مثال ساخت فیلم اخراجی‌ها در غالب همان نوآوری در مضمون محسوب می‌شد. نوآوری که حاصل جسارت و تیزهوشی تولید کنندگان اثر بود. این فیلم در دوران خود منتقدان زیادی داشت و هنوز هم دارد اما در آن زمان تحول جالبی را در سینما بوجود آورد. سینمای دفاع مقدس ایران بیش از هرچیز نیازمند این تحول در مضمون و ابزار فیزیکی است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *