روزنامه روسی: امکان پیوستن ایران به طرح تامین گاز اروپا وجود دارد

8:00 - 03 مرداد 1396
کد خبر: ۳۳۱۸۷۶
روزنامه ایزوستیا نوشت: اتحادیه اروپا نگران این نیست که جمهوری آذربایجان گاز کافی برای تحویل نخواهد داشت، زیرا می خواهد کمبودها را از روسیه تامین کند و همچنین امکان دارد، ایران که مدتی طولانی است به ترکیه گاز می‌دهد به پروژه انتقال اروپایی بپیوندد.

به گزارش سرویس بین الملل روزنامه ایزوستیا در مقاله ای به قلم آلکساندر فرولوف معاون مدیر انستیتوی حوزه انرژی ملی روسیه نوشت که ترکیه تمام تلاش های خود را برای انتقال گاز کشورهای همسایه به بازارهای اروپایی و ساخت تاسیسات برای تحقق این هدف راهبردی بسیار مهم متمرکز کرده است.

در مقاله آمده است: علت علاقه ترکیه به پروژه‌های گازی این است که آنکارا سالیان طولانی درهای اتحادیه اروپا را می‌کوبد و اجرای این پروژه‌ها باعث می‌شود از حالت خویشاوند فقیر اروپایی خارج شود، اما به دلایل مسائل امنیتی از جمله انفجارها در تاسیسات مناطق شرقی، نمی تواند به دروازه گاز اروپا تبدیل شود..

نویسنده مقاله همچنین به آغاز احداث خط لوله گاز جریان ترکی از روسیه و از طریق دریای سیاه به ترکیه و سپس مقصد کشورهای اروپایی اشاره کرده و نوشته است: در زمان حاضر جریان ترکی مناسب‌ترین پروژه از پروژه‌های در دست اجرای ترکیه است و ظرفیت آن هم حدود 31,5 میلیارد مترمکعب یعنی بیشتر از طرح های دیگر در این کشور است.

روزنامه روسی سپس طرح خط لوله گاز جمهوری آذربایجان به ترکیه را از نظر صرفه اقتصادی تردید برانگیز اعلام کرده است.
بنا به گزارش ایزوستیا، مطابق برنامه اعلام شده از خط لوله جمهوری آذربایجان به ترکیه با هزینه 40 میلیارد دلار، سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا صادر خواهد شد در حالیکه طرح خط لوله جریان شمالی 2 گازپروم روسیه با حدود 11 میلیارد دلار هزینه، توان انتقال 55 میلیارد مترمکعب گاز را دارد.

روزنامه روسی در پایان نوشت: آنکارا برای اینکه نقش عمده در ترانزیت گاز به اروپا داشته باشد، نخست باید مسائل امنیتی را حل کند و به فعالیت های تروریستی که تهدیدی جدی برای زیرساخت های ترکیه محسوب می شود، پایان دهد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *