کوتاهی وزارت رفاه در وعده‌های خدمات رسانی به درمان معتادان/ اعتبار ۸۰ میلیاردی به بخش درمان اعتیاد اختصاص یافت

7:18 - 31 تير 1396
کد خبر: ۳۳۰۵۲۸
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال ۹۶، ۸۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش درمان اعتیاد به گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه اختصاص یافت.

کوتاهی وزارت رفاه در وعده‌های خدمات رسانی به درمان معتادان / اعتبار 80 میلیاردی به بخش درمان اعتیاد اختصاص یافتپرویز افشار در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه گفت: طبق بند 2 ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است درمان و کاهش آسیب‌پذیری معتادان بی‌بضاعت را تحت پوشش قرار دهند و زمینه درمان اعتیاد را در بیمه‌های پایه بدون توجه به نوع بیمه فراهم کند.

وی افزود: بر اساس این ماده قانونی مهم‌ترین بخش درمان، در قانون مبارزه با مواد مخدر مطرح شده است و به ‌عنوان مناسب‌ترین بستر برای توسعه خدمات درمانی اعتیاد رد کشور محسوب می‌شود تا حق به حقدار رسیده و هرکسی بتواند با هر نوع پوشش بیمه‌ای و حتی افراد بدون بیمه از خدمات درمانی اعتیاد استفاده کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: متأسفانه از سال 89 تا 92 با تغییرات و اصلاحات قانونی مبارزه با مواد مخدر نسبت به اعمال این قانون اقدام خاصی صورت نگرفت این در حالی است که در سال 92 و 93 اعتبارات درمان در سازمان بیمه سلامت اختصاص یافت و این اعتبار در سال 94 مقدرای افزایش پیدا کرد و به رقم 30 میلیارد تومان رسید با این حال در این 3 سال به هیچ عنوان استفاده معقولی از این بودجه صورت نگرفت و در پایان سال خرج سایر نیازهای بیمه سلامت شد.

وی عنوان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر موفق به تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی نفتی بیمه در شش ماه اول سال شد که این دستورالعمل‌ها برای اجرا به سازمان بیمه سلامت ارسال و بخشنامه‌هایی به دبیرخانه‌های شورای هماهنگی مواد مخدر استان‌ها فرستاده شد که از واقعیت بیمه در بخش درمان اعتیاد افراد و گروه‌های در معرض خطر و آسیب‌پذیر به‌ویژه زنان و کودکان،‌مبتلایان به HIV، زندانیان آزاد شده، سربازان و افراد بی‌خانمان استفاده بیشتری شود.

افشاریادآور شد: علی رغم مکاتبات انجام شده هیچ گزارش مدون و مستندی از روند جذب بودجه توسط سازمان بیمه سلامت در سال 95 در صرف بوجه برای درمان معتادین نداریم.

وی افزود: سال 1396 این بودجه از 33 میلیارد تومان به 80 میلیارد تومان افزایش یافت بر این اساس از ابتدای سال رایزنی با وزارت رفاه و سایر موازی زیربط انجام شده تا دستورالعمل ‌های اجرایی سریع‌تر نوشته و به بیمه‌ها ارسال شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: همه افراد با هر نوع پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح باید از سازمان بیمه سلامت خدمات را دریافت کنند و با مراجعه به مراکز طرف قرارداد در سامانه پابا ثبت‌نام کنند و بعد از تأییدیه نیاز به درمان افراد از جانب مراکز هزینه‌ها از سازمان بیمه سلامت دریافت می‌شود.

وی عنوان کرد: متأسفانه با وجود مکاتبات بسیار با وزارت رفاه تا این لحظه جهت تأمین درمان و کاهش آسیب برای معتادین بی‌بضاعت و کم‌بضاعت هیچ اقدامی از جانب این وزارتخانه انجام نشده است این در حالی است که وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی با همکاری و اعتباربخشی ستاد مبارزه با مواد مخدر قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده است و با اختصاص یارانه یا یاری‌برگ به افراد نیازمند به درمان اعتیاد کمک می‌شود.

افشار یادآور شد: توسعه خدمات کاهش آسیب کاملاً به شکل رایگان بوده و در این زمینه بودجه های خوبی در اختیار سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته شده است.

گفتنی است در سال 95 و 96 علاوه بر بودجه هایی که در قالب تفاهم‌نامه به آنها ارائه شده، بودجه متمرکز بیشتری برای راه‌اندازی مراکز کاهش آسیب مانند ایجاد سرپناه شبانه برای معتادان بی خانمان در نظر گرفته و تا پایان سال پرداخت شد. علاوه بر این با کانون کشوری درمان گران اعتیاد هماهنگ شده است که در مراکز سرپایی، با مراجعه  افراد بی‌بضاعت و تحت پوشش درمان رایگان یا سوبسیت دار قرار گیرند و در این زمینه کمک های خوبی انجام شده است. گفتنی است همه این اقدامات در راستای سیاست‌های حمایتی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *