قدم در گود تاریخ

20:10 - 21 تير 1396
کد خبر: ۳۲۸۲۵۷
17 شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای است. به بهانه این روز نگاهی به برخی از زورخانه های معروف و شناخته شده کردیم.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، رخصت که می گیرند، زنگ مرشد در گود می پیچد و ضرب ریتم می گیرد، اهالی گود زورخانه چرخ می زنند و نوای مرشد فضا را پر می کند. صدای زنگ زورخانه ها سالیان سال است که در محله های می پیچد و چراغ شان روشن است. زورخانه ها گنجینه ای از فرهنگ وتاریخ هستند. فرهنگ پهلوانی و تاریخ ورزش های باستانی ایران در کنار صدها اتفاق دیگر در حوزه معماری، تاریخ، اخلاق و غیره حول محور زورخانه ها شکل گرفته است. رد پای زورخانه ها را در تاریخ می توان نیز پی گرفت و سراغ آدم هایی رفت که روزگاری در زورخانه ها صاحب بودند. 17 شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای است. به بهانه این روز نگاهی به برخی از زورخانه های معروف و شناخته شده کردیم.

قدم در گود تاریخ

زورخانه شعبان بی مخ ( شهید فهمیده)

یکی از شناخته شده ترین زورخانه های تهران متعلق به شعبان جعفری است. زورخانه ای که این روزها به نام زورخانه شهید فهمیده در فهرست آثار ملی ثبت شده است. این زورخانه در شمال پارک شهر قرار دارد و هزینه ساخت آن با پاداش شاه برای خدمات و اقدامات شعبان در کودتای 28 مرداد تامین شده است. زورخانه شعبان جعفری یکی از دست نخوره ترین زورخانه های تهران است که معماری خاص و دیدنی دارد. گچ بری این زورخانه دیدنی و گود زیبایی  دارد. سکوهای تماشاچیان در این زورخانه جای گیری مناسبی دارد و تماشا کردن ورزش باستانی در این زورخانه لذت خاصی دارد. در این زورخانه تاریخ، معماری و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس به هم گره خورده اند. این زورخانه بیش از 500 متر مربع وسعت و ظرفیت 100 تماشاچی را دارد. در حال حاضر فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در این بنا مستقر است و لاین اتفاق بازدید از این گنجینه تاریخی تهران را محدود کرده است.

قدم در گود تاریخ

زورخانه نیروی یزدان
 
زورخانه نیروی یزدان در میدان رازی و با بیش از 100 سال قدمت قرار دارد. موسس آن مرحوم مرشد علی قدرخان بوده و امروزه سیروس قدرخان آن را اداره می‌کند. این زورخانه به دلیل فرسودگی شرایط مناسبی نداشت تا آنکه پس از دو سال تعطیلی به کلی احیا شده است تا زورخانه‌ای که زمانی بزرگانی مثل جهان‌پهلوان تختی در آن رفت و آمد داشتند بتواند به حیات خود ادامه دهد.

قدم در گود تاریخ

زورخانه قائم 

زورخانه قائم که در میدان سرآسیاب دولاب، خیابان کرمان، کوچه مژده‌کار واقع شده، یکی دیگر از زورخانه‎های قدیمی پایتخت است که خوشبختانه هنوز سرپاست. البته زورخانه قائم که تقریبا 70 سال قدمت دارد، اواخر سال 88 به دلیل فرسودگی تخریب شده و حالا پس از بازسازی کارش را از سر گرفته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *