روایت خالق کتاب پیاده آمده‌ام از نمایشگاه جنة البقیع/ آثار مستند تخریب بقیع برای مخاطبان نمایش داده می‌شود

12:00 - 21 تير 1396
کد خبر: ۳۲۷۷۸۱
مدیر خانه عکاسان ایران با اشاره به نمایش عکس‌هایی از پیشکسوتان عکاسی در نمایشگاه عکس " جنة البقیع" از نمایش آثار مستند تخریب بقیع برای مخاطبان در این نمایشگاه سخن گفت.

احسان باقریسید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی گفت: نمایشگاه "جنة البقیع" شامل 32 عکس با اندازه 100 در 70 و 8 تابلو از مهم‌ترین اسناد در موضوع تخریب بقیع است.


وی ادامه داد: این نمایشگاه در واقع اسناد تاریخی که مستندی درباره تخریب بقیع است را در بر دارد و این در حالی که عربستان تلاش کرده این اسناد نمایش داده نشود.


مدیر خانه عکاسان ایران تصریح کرد: برخی از اسناد تخریب بقیع برای نخستین مرتبه در این نمایشگاه عرضه می‌شود وبه دلیل اینکه قدمت برخی عکس‌ها به بیش از 100 تا 150 سال می رسد، عکاس آن ناشناس است.


وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: در میان عکس‌های موجود در این نمایشگاه، برخی آثار از آرشیو شخصی افراد در کشورهای دیگر توسط گروه تهیه کننده این نمایشگاه خریداری شده است.


باقری همچنین گفت: چنین نمایشگاهی به طور معمول هر سال در هشتم ماه شوال دایر می‌شود چرا که برای این روز صحبت‌هایی صورت می‌گیرد که سالروز تخریب بقیع فراموش نشود و دوباره زنده شود و هر کسی به نوعی به اندازه توانش تلاش کند این پیام را به گوش جهانیان برساند چرا که این اقدام ظلم بزرگی است که توسط وهابیت و آل سعود صورت گرفته است.


وی توضیح داد: پوستری از عکس‌های نمایشگاه " جنة البقیع" تهیه کرده‌ایم و آن را در اختیار مخاطبان قرار داده‌ایم. همچنین یک فیلم مستند از آثار نمایشگاه در روز بازگشایی نمایشگاه به مخاطبان تقدیم کردیم و فضایی را در کنار نمایشگاه  ایجاد کردیم تا علاقمندان بتوانند با تصویر بزرگ بقیع عکس یادگاری بگیرند.


مدیر خانه عکاسان ایران همچنین تصریح کرد: عکس‌های این نمایشگاه فقط جهت بازدید مخاطبان است و برای خرید عرضه نشده است. نمایشگاه " جنة البقیع" تا 26 تیر هر روز از ساعت 9 تا 18 میزبان مخاطبان است.


وی اظهار کرد: در این نمایشگاه عکس‌هایی از متأخران عکاسی که پیشکسوتان این عرصه محسوب می‌شوند، نمایش داده شده است که از جمله این دوستان می‌توان به منوچهر یگانه دوست اشاره کرد که در دهه 30 و 40 عکس‌هایی گرفته‌اند که امروز وجود ندارد.


باقری خاطرنشان کرد: همچنین عکس‌هایی از کمال الدین شاهرخ در دهه 80 و 90 نیز در این نمایشگاه وجود دارد که کار زیادی را بر روی بناهای تاریخی مکه و مدینه انجام داده‌اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *