بیانیه‌های اخیر بر ضد قطر، خبر از به آشوب کشیدن منطقه دارد

15:25 - 16 تير 1396
کد خبر: ۳۲۶۳۰۴
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
عضو سابق کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، گفت: بیانیه هایی که اخیرا بر ضد قطر صادر می‌شود حاکی از این است که نوعی رفتارخشونت آمیز در حال رواج است که می‌خواهد منطقه را به آشوب بکشاند، چنین رفتار‌ها و بیانیه هایی بدلیل ورود کشورهای فرامنطقه‌ای مانند آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس در منطقه است که ممکن است آتش آن دامن کشورهای اسلامی دیگر را نیز بگیرد.
عوضعوض‌حیدرپور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی درباره بیانیه مشترک ۴ کشور عربی برضد قطر بیان کرد: قطر یکی از کشورهای اتحادیه عرب است؛ منتهی دو سه ویژگی در منطقه به وقوع پیوسته که این‌ها از چند نظر قابل بررسی است.

وی ادامه داد: از وقتی ترامپ روی کار آمد هماهنگی‌هایی بین امارات، عربستان، مصر و بحرین بوقوع پیوست که این هماهنگی منطقه را آبستن حوادث جدید کرده است. درباره اینکه این‌ها در منطقه دنبال چه می‌گردند هنوز نمی‌توانیم پاسخ قاطعی پیداکنیم، اما بصورت جدی به دنبال ایجاد بحران در منطقه هستند.

نمابنده سابق اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: بدنبال قضایایی که در سوریه و یمن اتفاق افتاد آن‌ها هم اکنون قصد دارند درگیری را به مرکز منطقه و کشورهای اسلامی منتقل کنند. قطر دقیقا در وسط منطقه قرار گرفته است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه قطر یکی از کشورهای اتحادیه عرب است، افزود: این کشور غیر از اینکه با کشورهای عربی این اتحادیه همراه بود، ویژگی‌های خاص دیگری هم دارد. یکی اینکه مسئولان قطر حریت و استقلال فکری بهتری نسبت به دیگر زمامداران این منطقه دارند.

وی عنوان کرد: مثلا سران امارات نوع رفتارشان تحت نفوذ آمریکایی‌ها و انگلیس است، سعودیها نیز کاملا تحت سیطره آمریکا فکر و اقدام می‌کنند. حاکمان سعودی افراد جوانی هستند که هیچ تجربه‌ای در زمامداری نه برای داخل کشور برای منطقه و دنیا هم ندارند و هرچیزی را که به آن‌ها القا کنند، براحتی می‌پذیرند.

عوض پورتاکید کرد: قطر کشوری با زمامداران باتجربه است که از تجاربی که در چند سال اخیر در منطقه اتفاق افتاده به خوبی استفاده می‌کنند و بعضا تذکراتی می‌دهند که آن‌ها از طریق شبکه خبری الجزیره پخش می‌شود و بخوبی از تجارب سران دیگر کشور‌ها از جمله ایران استفاده می‌کنند و سالهاست که ارتباط قوی و معقولی بین سران قطر و سایر کشور‌ها برخوردار است و سران مصر، بحرین و امارات این قضایا را بر نمی‌تابند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در عین حال اگر کشوری زیبا و ثروتمند باشد از طرف زمامداران کشورهای دیگر همواره تهدید می‌شود، در پایان جنگ اول خلیج فارس و جنگ تحمیلی، صدام به کویت که در آن زمان کشوری زیبا و ثروتمندی بود، حمله کرد تا این کشور با آن اختیارات عظیمش را برای خود تصاحب کند و خزانه اش را خالی کند، که این کار را انجام داد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نگاه به زرق و برق امارات و عربستان سعودی نمی‌توان کرد، گرفتاری‌های اقتصادی در منطقه بگونه‌ای است که آن‌ها از بحران عمیق اقتصادی در کشورهایشان رنج می‌برند. در حالیکه قطر کشوری کاملا پویا از نظر اقتصادی و با رشد اقتصادی مناسب است و بهترین درآمد سرانه را براساس تعداد جمعیت و مساحت کشور در منطقه دارد و واحد پول شان قوی‌ترین پول دنیاست، لذا کشورهای همسایه به این کشور حسادت می‌کنند.

حیدرپور با بیان اینکه نباید دست بیگانگان را در این حوادث کوتاه ببینیم، افزود: یک سناریوی بزرگ جهانی بر علیه جهان اسلام و منطقه طراحی شده که آمریکایی‌ها و اسرائیل در راس آن هستند و اروپایی‌ها نیز به قوت آن را پشتیبانی می‌کنند.

نماینده دوره نهم مجلس عنوان کرد: بیانیه هایی که امروز و در روزهای اخیر بر ضد قطر صادر می‌شود همه حاکی از این است که یک نوع رفتار خشونت آمیز در حال رواج است که می‌خواهد منطقه را به آشوب بکشاند، چنین رفتار‌ها و بیانیه هایی بدلیل ورود کشورهای فرامنطقه‌ای مانند آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس در منطقه است که ممکن است آتش آن دامن کشورهای اسلامی دیگر را نیز بگیرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *