بیش از 754 هزار پرونده در دستگاه قضایی استان فارس مختومه شده است/ تشکیل 119 پرونده تخلف انتخاباتی

15:09 - 06 تير 1396
کد خبر: ۳۲۳۳۲۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: مجموعه دستگاه قضایی در سال ۹۵ بسیار پرکار و شاهد افزایش ورودی پرونده بود و با تمامی کمبود‌ها ۷۴۹ هزار و ۳۷۹ فقره پرونده وارد و بیش از ۷۵۴ هزار پرونده نیز مختومه شد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس، القاصی در دیدار مسئولین قضایی فارس با نماینده، ولی فقیه در این استان به گوشه‌ای از عملکرد دستگاه قضایی استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این مجموعه در سال ۹۵ بسیار پرکار و شاهد افزایش ورودی پرونده بود و با تمامی کمبود‌ها ۷۴۹ هزار و ۳۷۹ فقره پرونده وارد و بیش از ۷۵۴ هزار پرونده نیز مختومه شد.

وی گفت: متاسفانه آسیب‌های اجتماعی موجود از جمله بیکاری، فقر اقتصادی و فرهنگی زمینه ساز بسیاری از آسیب‌ها شده است و پرونده‌های موجود در دستگاه قضایی ناشی از مشکلات جامعه و حاصل عملکرد نامتوازن کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.
وی ادامه داد: برای رفع این آسیب‌ها دستگاه قضایی استان به تنهایی نمی‌تواند وارد شود بلکه ورود به حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌ها اجتماعی اقدامی فرا قوه‌ای و نیاز‌مند ورود همه دستگاه‌ها است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس، مشکلات اقتصادی، نبود اشتغال و نابسامانی فرهنگی را از علل افزایش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی دانست و عنوان کرد: دستگاه قضایی حاصل عملکرد دیگر دستگاه‌ها را پذیرش می‌کند و پیشگیری تنها وظیفه دستگاه قضا نیست.

 وی بیان داشت: امروز چالش بزرگ دستگاه قضایی افزایش ورودی پرونده هاست، در مجموع چهار و هفت دهم درصد رشد ورودی پرونده در سال ۹۵ داشته ایم و هفت و دو دهم درصد هم از پرونده‌های گذشته کاهش داده شد. این بدان معنی است که همکاران تلاشگر ما در دستگاه قضایی علاوه بر رسیدگی به پرونده‌های وارده در سال قبل بیش از ۵۳۰۰ فقره از پرونده‌های مانده سال‌های گذشته را نیز مختومه کرده اند .

رئیس کل دادگستری فارس تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۱۸۹ هزار پرونده نیز به شعب حل اختلاف وارد شد که حدود ۲۷ درصد آن به صلح و سازش قطعی رسیده است.

القاصی بیان کرد: در سال گذشته وهمچنین با توجه به استمرار شعار اقتصاد مقاومتی در سال جاری قوه قضائیه تلاش کرده است تا اهداف اقتصاد مقاومتی و آنچه در قوانین به عهده آن گذاشته شده است را به مرحله اجرا درآورد.

وی عمده‌تر این اقدامات را در راستای حمایت از سرمایه گذاری و رفع موانع تولید خواند و گفت: تلاش هایی انجام شده تا واحدهای تولیدی غیرفعال استان شناسایی و رسیدگی لازم در راه اندازی مجدد انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون موضوع کمبود آب گفت: در بحث آب نیز با همکاری آب منطقه‌ای فارس انجام شد که ۳ هزار چاه غیر مجاز پر شد و آمار چاه‌ها از بیش از ۲۰ هزار به حدود ۱۵ هزار رسید.

القاصی ادامه داد: اقداماتی نیز در کاهش جمعیت زندانیان انجام و کارگروه هایی تشکیل شد و در این خصوص وضعیت زندانیان بررسی شد و تعدادی از قضات از نزدیک با زندانیان دیدار و گفتگو کردند و همه راهکارهای قانونی برای آزادی زندانیان مد نظر قرار داده شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: پرونده‌های مهمی در استان فارس در چارچوب دستورالعمل رسیدگی و نظارت بر پرونده‌های مهم به سرعت رسیدگی شده اند که از جمله آن در پرونده قتل افراد تبر به دست بود که سه مرحله حکم اعدام این متهمان در استان صادر، اما از سوی دیوان نقض شد، اما باز حکم اعدام صادر و قرار است در مجمع عمومی دیوان عالی کشور بررسی شود.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس در خصوص وضعیت انتخابات نیز گفت: دستگاه قضایی به طور کامل وارد شد و هیچ گونه مشکل امنیتی و اجتماعی نداشتیم و به طور قاطع با متخلفین برخورد داشتیم.
 
وی از ۱۱۹ فقره پرونده تخلف انتخاباتی در انتخابات اخیر خبر داد و گفت: این پرونده‌ها در حال رسیدگی است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *