سنگ‌‌نگاره‌های سبزوار برای ثبت ملی مستند‌سازی شد

14:55 - 04 تير 1396
کد خبر: ۳۲۲۹۰۲
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سبزوار گفت:مستند‌سازی و گزارش درخواست برای ثبت ملی سنگ‌نگاره‌های سبزوار در شهرستان‌های جغتای، خوشاب و داورزن انجام شد.
سنگ‌‌نگاره‌های سبزوار برای ثبت ملی مستند‌سازی شدبه گزارش گروه جامعه ،محمود سلیمانی اظهار کرد: سنگ‌نگاره‌ها از جمله قدیمی‌ترین بوم‌های نقاشی جهان هستند و تعاریف عدیده‌ای درخصوص سنگ‌نگاره آمده است و به زبان ساده به هر تصویر و نگارشی بر روی سنگ، سنگ‌نگاره می‌گویند.

وی افزود:اغلب در درون غارهای قدیمی از نقاشی یا نوشته‌هایی با رنگ استفاده می‎شده است که عموماً عمر آن‌ها در برابر عوامل طبیعی بسیار کوتاه است و علت ماندگاری آن‌ها از هزاران سال قبل تاکنون در دسترس نبودن و محفوظ بودن آن‌ها در برابر عوامل طبیعی است، اما سنگ‌نگاره‌های کنده‌کاری‌شده علاوه بر اینکه در غار‌ها کشف شده‌اند، در محوطه‌های باز و بیرون غار‌ها نیز وجود دارند.

سلیمانی اضافه کرد:تعداد زیادی از سنگ‌نگاره‌های محیط‌های باز در برابر عوامل طبیعی مثل سرما، گرما، باد، باران و یخ‌زدگی از بین رفته‌اند.

وی ادامه داد:سنگ‌نگاره‌ها، کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری به‌جا‌مانده از بشرند که در آن‌ها رمز و رازهای فراوانی نهفته است. نقوش سنگ‌نگاره‌ها به روش کوبه‌ای با اشکال انسانی، حیوانی و کتیبه است. در بین نقوش بز یا پاژن بیشترین نقش و سپس نقش شیر، گرگ و سگ و انسان را در این سنگ‌نگاره‌ها دارند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سبزوار اضافه کرد:قدمت نسبی این سنگ‌نگاره‌ها که در داخل حوزه فرهنگی شمال‌شرق و کل ایران و فرامنطقه‌ای مطالعه شده، به اواخر عصر برنز و آهن می‌رسد. سنگ‌نگاره‌های سبزوار، سنگ‌نگاره‌های نیشابور، کدکن تربت‌حیدریه، خانیک گناباد، شترسنگ مشهد، بشرویه در خراسان‌جنوبی، جربت و نرگسلو در خراسان‌شمالی و نقش سفال شهر سوخته و ازبکستان مطالعه و بررسی شده و در حال حاضر مستندسازی و گزارش درخواست ثبت سنگ‌نگاره‌های سبزوار در شهرستان‌های جغتای، خوشاب و داورزن انجام شده است.

وی افزود: یکی از سایت‌های مهم که مکمل خلأ اسناد تاریخی‌فرهنگی سبزوار بزرگ است، سنگ‌نگاره‌ها هستند که در شناخت توالی فرهنگی و الگوهای فرهنگی نقش بسزایی دارند؛ چنانچه مولاژ این سنگ‌نگاره‌ها تهیه و در موزه به‌نمایش گذاشته شود، یکی از روش‌های معرفی صحیح علمی خواهد بود.
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *