کاروانسرای میان‌کتل در کازرون مرمت می‌شود

10:41 - 27 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۹۸۱۳
مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس اعلام کرد به‌زودی فعالیت‌های حفاظتی و مرمتی را در کاروانسرای میان‌کتل، از ابنیه تاریخی متعلق به دوره قاجار، آغاز می‌کنند.
 میان‌کتل به گزارش گروه جامعه ،مصیب امیری گفت:سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در راستای سیاست‌های کلان خود، اعتباری ۵۰۰ میلیون‌ریالی برای مرمت این بنا تخصیص داد. تقویت پی دیوار‌ها و پشت‌بندها، حذف عوامل بیولوژیکی آسیب‌رسان به بنا (حذف درختان و درختچه‌ها)، سبک سازی قسمت‌های سقف و پوشش مجدد آن، تثبیت سنگ‌های ریخته‌شده در نما و مرمت اضطراری استحکامی دیوارهای بنا ازجمله اقدامات حفاظتی و مرمتی است که در دستورکار تیم کارشناسان مرمتی است.

وی افزود: کاروانسرای میان‌کتل، به‌عنوان پروژه مرمت اضطراری، دارای ردیف بودجه ملی است. این بنا در دو سال گذشته نقشه‌برداری، آسیب‌شناسی و آسیب‌نگاری شده و براساس طرح موجود به آن بودجه اختصاص داده شده است.

کاروانسرای میان‌کتل در یک منطقه کوهستانی واقع شده و پوشش گیاهی اطراف آن را عمدتاً درختان بلوط، بنه، کلخنگ و بادام‌کوهی تشکیل می‌دهند. این منطقه ذخیره‌گاه زیست‌کره ارژن و پریشان است که محل نگه‌داری گوزن زرد ایرانی و حیوانات وحشی است و هم‌اکنون نیز تحت حفاظت محیط‌زیست قرار دارد.

این کاروانسرای قاجاری ــ که بر سر راه جاده قدیم شیراز به کازرون، در حدفاصل بین دشت ارژن و کتل پیرزن در نزدیکی روستای کلانی واقع شده است ــ در سال ۱۳۷۹ به‌شماره ۳۶۶۷ ثبت‌ملی شد.

کاروانسرای میان‌کتل به‌لحاظ معماری به‌صورت چهارایوانی با حیاط مرکزی ساخته شده و ابعاد آن ۶۶ در ۵۶ متر است. مصالح به‌کاررفته در آن نیز عمدتاً سنگ لاشه و گچ است.
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *