اسناد محرمانه نحوه سرنگونی دولت دکتر مصدق منتشر شد/ عملیاتهای سازمان CIA و MI6 در کودتای 28مرداد افشا شد

10:19 - 26 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۹۵۵۴
وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه سرانجام اسناد محرمانه چگونگی سرنگونی دولت مصدق را منتشر کرد.
کودتا  28مردادبه گزارش گروه بین‌المللی ، وزارت خارجه آمریکا سرانجام اسناد مربوط به دسیسه‌چینی برای سرنگونی دولت دکتر مصدق در ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ را از حالت محرمانه خارج و در دسترس عموم قرار داد.

بنا به گزارش وب‌سایت «آرشیو امنیت ملی آمریکا» که محل جمع‌آوری اسناد محرمانه منتشر شده‌است روز پنج‌شنبه دولت آمریکا حجم زیادی از اسناد محرمانه مربوط به نحوه کودتا علیه دولت دکتر مصدق در سال ۱۳۳۲ را منتشر کرد.

به نوشته این پایگاه بخشی از این اسناد چگونگی برنامه‌ریزی سازمانهای امنیتی آمریکا و انگلیس و اجرایی‌شدن عملیات‌های پنهانی کودتا برای سرنگونی دولت مصدق را تشریح می‌کنند.

نویسنده در ادامه تأکید می‌کند که این اسناد محرمانه در حالی منتشر می‌شوند که سالهاست دولتهای آمریکا و انگلیس  نقش خود را در کودتا علیه دولت دکتر مصدق را نپذیرفته بودند.

وی همچنین اشاره می‌کند که یک سال پس از کودتا یعنی در سال ۱۹۵۴ روزنامه «The Saturday Evening Post» جزئیات کودتا ۲۸ مرداد درایران و نقش آشکار آمریکا و انگلیس در سرنگونی دولت دکتر مصدق را منتشر کرد و همچنین عوامل سازمانهای «CIA» آمریکا و «MI۶» انگلیس سال‌ها بعد جزئیات فعالیتهای خود را در روزهای کودتا در ایران را خاطرات خود تشریح کردند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *