آغاز هفتمین دور گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و سوئیس

10:21 - 24 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۸۹۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هفتمین دور گفتگوهای حقوق بشری ایران و سوئیس، از روز دوشنبه ۲۳ خرداد ماه در برن آغاز به کار کرد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، هیات حقوقی و قضائی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر، در اولین برنامه خود با حضور در دادگاه کانتون سولوترن، ضمن بازدید از این دادگاه، با رئیس دیوان عالی آن گفتگو کرد.

در ادامه، در جلسه‌ای با حضور دادستان این کانتون راه کارهای تسریع در دادرسی و چگونگی صدور احکام کیفری به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

رییس دیوان عالی و دادستان کانون 

دادستان کانتون سولوترن در ابتدای نسشت، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص وظایف دادستانی در رسیدگی قضائی، اظهار داشت: دادستان‌ها از این اختیار برخوردارند که در جرائمی که مستوجب مجازات کمتر از ۶ ماه حبس می‌باشد، شخصاً و بدون ارجاع موضوع به دادگاه تصمیم گرفته و مبادرت به صدور حکم نمایند.

بنا به اظهارات وی، این موضوع که یکی از مهمترین شیوه‌های تسریع در رسیدگی و کاهش اطاله دادرسی و ارجاع کمتر پرونده‌ها به دادگاه است، موجب شده تا حدود ۲۷ هزار پرونده از این کانتون با جمعیت ۲۰۰ هزار نفری در مرحله دادسرا حل و فصل شود. 

رئیس دیوان عالی کانتون سولوتُرن نیز یکی دیگر از راه کارهای تسریع در دادرسی در نظام قضائی سوئیس را توافق متهم، شاکی و قاضی برای خلاصه کردن مسیرهای دادرسی قضائی خواند و ابعاد آن را تشریح نمود.

در ادامه، اعضای هیات ایرانی نیز تجربیات نظام قضائی در کاهش اطاله دادرسی و فرایند صدور احکام را تشریح کردند.

لازم به توضیح است از سال ۱۳۹۵، گفتگوهای سیاسی، منطقه‌ای و حقوق بشری و قضائی ایران و سوئیس در چارچوب نقشه راه توافق شده فیمابین روسای جمهور دو کشور، در قالب گفتگوهای سطح بالای دو کشور متمرکز و بطور همزمان انجام می‌شود. 

در این دور از گفتگوهای حقوق بشری، بیگی، مشاور رئیس قوه قضائیه، حسینی رئیس مجتمع قضائی کارکنان دولت و غائبی رئیس اداره حقوق بشر وزارت امور خارجه نیز حضور دارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *