مجازات گتره‌ای و دولت حسینقلی خانی، دو پیشنهاد تازه علی مطهری/۲۲ شهید فتنه به دستور چه کسانی به شهادت رسیدند

15:18 - 21 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۷۹۵۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه مطالبی را مطرح کرده که واکنش ناظران سیاسی و حقوقی را برانگیخته است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه مطالبی را مطرح کرده که واکنش ناظران سیاسی و حقوقی را برانگیخته است.

باید خوشحال بود که علی مطهری بر مسند قضاوت ننشسته است/ مجازات گتره‌ای و دولت حسینقلی خانی، دو پیشنهاد تازه علی مطهری

نامه مطهری رفع حصر

می‌گویند دفاع بد از یک موضوع، از حمله به آن بدتر است. علی مطهری در نامه به رئیس قوه قضاییه ظاهرا مدعی دفاع از رفع حصر است؛ اما مطالب وی شامل تناقضاتی آنچنان واضح و دلایلی چنان فارغ از نتیجه استدلال هاست که مخاطب حق دارد گمان کند وی در تداوم حصر سران فتنه منافعی برای خود قائل است.
 
اگر جز این باشد، علی مطهری باید به جای نامه نگاری به رییس قوه قضاییه نامه‌ای به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بنویسد و از اعضای این شورا درخواست کند که موضوع حصر را در دستور کار قرار دهند.
 
اما آیا جز این است که علی مطهری و هم فکرانش، بر خلاف آنچه ادعا می‌کنند، منافع خود را در ادامه حصر می‌بینند، تا هر چند وقت یکبار به مغالطه با اصول قانون اساسی روی آورده و از حصر، بهره برداری سیاسی کنند؟
 
مشروح این یادداشت را اینجا بخوانید.

 سردبیر روزنامه رسالت:

نامه مطهری «قرون وسطایی» است/ ۲۲ شهید فتنه به دستور چه کسانی به شهادت رسیدند؟

علی مطهری رفع حصر

محمد کاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به نامه هفته گذشته علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به رئیس قوه قضائیه پیرامون اظهارات رئیس دستگاه قضا درباره  «حصر سران فتنه» اظهار کرد: آقای علی مطهری متاسفانه گاهی اوقات در حد و اندازه‌های دادستان، قاضی و شاکی ظاهر می‌شوند که این امر معقول نیست.

وی افزود: نمی‌دانیم آقای مطهری چگونه و با استفاده از چه شیوه‌ای رای مردم را ترجمه می‌کنند و می‌گویند «رای اکثریت مردم به یک کاندیدای خاص در انتخابات، در حمایت از رفع حصر سران فتنه بوده است»! ما رئیس جمهور تعیین کردیم، پادشاه که تعیین نکردیم؛ ما در کشورمان اصلی تحت عنوان «تفکیک قوا» داریم.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

 معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان:

 آقای مطهری با کدام جایگاه این گونه سخن می‌گویید؟/ تورقی به شرح وظایفتان بزنید

علی مطهری رفع حصر

محمدعلی حمیدیان معاون رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان نیز یادداشتی در اختیار قرار داده است که در ادامه می‎‎خوانید: وقتی متن نامه احدی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را خطاب به رئیس محترم قوه قضائیه درباره  واکنش آن نماینده محترم نسبت به ادامه  حصر مطالعه نمودم، نه بعنوان کسی که در منصب قضاست بلکه کسی که هنوز آثار زخم های جبهه و جنگ را بر تن دارد لازم دانستم مطالبی را خطاب به ایشان عرض نمایم:

-قطع نظر از اینکه اظهار نظرهای ایشان در قالب انتقاد غالباً تهی از پیشنهاد است، باید گفت: اولاً؛ مطابق اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، قوه قضائیه ، قوه ای است مستقل که هم پشتیبان حقوق فردی و هم پشتیبان حقوق اجتماعی است؛ ضمن اینکه اقدامات مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم نیز از وظایف قوه قضائیه شناخته شده است.حال آنچه که رئیس محترم قوه قضائیه حضرت آیت ا... لاریجانی فرموده اند براساس و با اقتباس از قانون اساسی بوده و هست.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه:

خرمشهرها در پیش است؛ آتش به اختیارید

علی مطهری رفع حصر

علی اردکانیان پژوهشگر و مدرس دانشگاه نیز در یادداشتی که در اختیار قرار داده است به اظهارات علی مطهری نماینده مجلس خطاب به ریاست دستگاه قضا واکنش نشان داد. وی نوشت: براین اساس و پس از بررسی مطالبات عمومی و همچنین فهوای نامه یکی از نواب رئیس مجلس خطاب به رئیس قوه قضائیه و بازخوانی فرمایشات رهبری سؤالات مهمی به ذهن متبادر می شود که باید در پی پاسخ دادن به آنها بود، از جمله اینکه:  آیا فرمان آتش به اختیار رهبری در دیدار با دانشجویان نمی تواند دلیلی بر ناامیدی ایشان از برخی مسئولان و مراکز فرهنگی سیاسی در پیشبرد اهداف متعالی نظام تلقی شود؟ آیا مصادره به مطلوب آراء مردم به نفع یک جریان خاص نمی تواند منشأ یک انحراف از انجام وظایف قانونی برخی مسئولان ارزیابی شود؟

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.

مطهری و حرکت بر روی ریل آشوب؟

می توان از بُعد حقوقی بررسی کرد که آیا آنطور که از فحوای نامه وی برداشت می‌شود، تدبیر پیشگیرانه محدودسازی ارتباطات سران فتنه 88، مجازات متناسب با جرم کسانی بوده که کشور را به قول رهبر معظم انقلاب تا پرتگاه سقوط بردند و اکنون دیگر نیازی به محاکمه و مجازات ایشان نیست؟

می توان از بُعد دیگری بررسی کرد که آیا پس از انتخاباتی که برخی کاندیداها برای جلب آراء بعضی افراد، در جریان تبلیغاتِ آن، قول هایی در مورد رفع حصر دادند که در طول چهار سالِ پیش از آن، عملا هیچ اعتنایی به آن نداشتند، طرح مجدد این موضوع درست است؟

ادامه این یادداشت را اینجا بخوانید.


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

«حصر» پوششی امنیتی برای حفظ سران فتنه است؛ اگر برداشته شود باید محاکمه و مجازات شوند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، «حصر» را یک پوشش امنیتی برای حفظ سران فتنه دانست و گفت: اگر این پوشش برداشته شود باید محاکمه و مجازات شوند.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *