رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شایعات، شیوه نوینی برای احقاق اهداف دشمنان/ امنیت روانی در گرو اخبار شفاف رسانه های داخلی

11:01 - 18 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۶۸۹۸
یک آسیب شناس اجتماعی گفت: انتشار شایعات در حوادثی، چون حملات تروریستی روز گذشته در تهران، منجر به جنگ روانی شده و منجر به احقاق اهداف دشمنان برای تضعیف روحیه مردم و ایجاد احساس ناامنی در کشور می‌شود.
شایعات، شیوه نوینی برای احقاق اهداف دشمنان/  امنیت روانی در گرو اخبار شفاف رسانه های داخلی
مجید ابهری در گفتگو با خبرنگار جامعه گفت: در حادثه تروریستی تیراندازی در مجلس و حرم امام خمینی (ره)، هوشیاری و حضور نیروهای امنیتی فرصت هر گونه حرکت را از دشمنان نظام و کشور سلب کرده و آن‌ها را در حسرت ناامن کردن جامعه گذاشته است. در این گونه اقدامات و حوادث مشابه غیرانسانی، که اهداف شوم دشمنان را بیش از گذشته به همگان نشان می‌دهد، باید نکاتی را در نظر گرفت که علاوه بر به حداقل رساندن آسیب‌های جانبی، مانع مقابله نیروهای امنیتی و انتظامی با دشمن نشود. 

وی افزود: اطلاع رسانی به موقع و شفاف توسط رسانه‌های رسمی مخصوصا صدا و سیما فرصت را از دست شایعه سازان و شبکه‌های جنگ روانی گرفته و از اضطراب اجتماعی جلوگیری می‌کند. در غیبت اطلاع رسانی واقعی و شفاف، دوستان ناآگاه و دشمنان هدفمند مخصوصا در فضای مجازی دست به آشوب روانی می‌زنند و با اخبار جعلی در مورد حوادث، شهدا و مجروحین اطلاعات نادرستی منتشر می‌کنند که از یک سو روحیه اجتماعی را تضعیف کنند و از سوی دیگر دشمنان را شاد می‌کنند. 

آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: برای مقابله با این گونه امور با رعایت ابعاد امنیت اطلاع رسانی، باید حوادث شفاف سازی شده و به طور مرتب به مردم رسانده شود تا در تمام نقاط کشور از فعالیت شبکه‌های جنگ روانی جلوگیری شود. 

وی عنوان کرد: تجمع و حضور بی جهت مردم به عنوان تماشاچی در محل حادثه نه تن‌ها برخلاف ضوابط منطقی و حفاظتی است بلکه باعث کمک رسانی به مهاجمان و ایجاد پوشش برای فرار آن‌ها یا سپر انسانی برای آن‌ها می‌گردد چرا که مهاجمان مزدور ترسی از حمله به مردم نداشته و برای بالا بردن ضریب آسیب‌ها، به مردم حمله می‌کنند و از سوی دیگر مأمورین و نیروهای امنیتی و انتظامی به طور درست و مناسب نمی‌توانند با مهاجمان مقابله کنند از این جهت عدم تجمع در محل‌های حادثه و خلوت سازی آن‌ها کمک موثری به مقابله و پاسخگویی به مزدوران می‌گردد. 

ابهری اذعان داشت:حفظ خونسردی و اعتماد به خداوند و نیروهای امنیتی و انتظامی موجب آرامش روانی می‌شود و ضمن حفظ این آرامش مردم باید موارد مشکوک به نیروهای امنیتی اطلاع داده و فرصت فعالیت را از آن‌های سلب کنند چرا که مهاجمان مزدور بدون هدف و به قصد ایجاد وحشت اجتماعی اقدام به حرکات خود می‌کنند که هدف گیری کور آن‌ها ممکن است باعث آسیب به مردم عادی شود. 

وی در پایان گفت: عدم توجه به شایعات و اخبار زنجیره‌ای که از مجاری غیر مجاز پخش می‌شوند کمک بزرگی به آرامش روانی است چرا که علارغم آموزش‌ها و اطلاع رسانی‌های مجاز و قانونی متأسفانه شاهد فعالیت تعدادی از افراد هستیم که بدون توجه به مقاصد شوم دشمنان، اقدام به پخش شایعه کرده و نقشه‌های دشمنان امنیت ملی را محقق می‌کنند که این حرکت باید متوقف شده و با آن‌ها برخورد شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *