دستگیری حفاران غیر مجاز در سیستان وبلوچستان و کشف اشیا تاریخی

13:35 - 13 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۵۵۲۵
فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی چهارمحال‌وبختیاری اعلام کرد که طی هفته گذشته تعدادی حفار غیرمجاز آثار باستانی در این استان دستگیر شدند.
حفاریبه گزارش گروه جامعه ،سرهنگ محسن زمانی گفت: دو حفار غیرمجاز در بافت قدیم شهرستان فارسان دستگیر شدند و یک دستگاه فلزیاب در این عملیات کشف شد. پرونده قضایی برای این حفار غیرمجاز تشکیل و تحویل مقامات قضایی شد.

وی ادامه داد: دستگیری یک نفر حفار غیرمجاز در بافت تاریخی شهرستان کیار و کشف ۱۲ قلم شیء باستانی و تحویل این فرد به مقامات قضایی، همچنین دستگیری یک حمل‌کننده دستگاه فلزیاب و تحویل متهم به عوامل انتظامی شهرستان شهرکرد از دیگر اقدامات صورت‌گرفته برای حفاظت از آثار تاریخی و میراث باستانی در استان طی هفته گذشته بود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال‌وبختیاری اضافه کرد:براساس ماده ۵۶۲ قانون جرایم علیه مواریث فرهنگی، هر گونه حفاری و کاوش به‌قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی‌فرهنگی ممنوع است و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شود. همچنین اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری به‌نفع سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و دولت ضبط می‌شود. چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی‌ای که در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده است یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه‌بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *